خبرگزاری کار ایران

«نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی»؛ کتاب ششم منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۵۲

در کتاب «نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی»، شش کتاب از نویسندگان داخلی و خارجی دربارهٔ ابعاد مختلف انقلاب اسلامی ایران مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.

ایلنا: «نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» کتاب ششم منتشر شد.
به گزارش ایلنا، در این مجلد، شش کتاب از نویسندگان داخلی و خارجی دربارهٔ ابعاد مختلف انقلاب اسلامی ایران به شرح زیر توسط ناقدان محترم مورد بررسی و نقد قرار گرفته است:
مقالهٔ اولِ مجموعهٔ حاضر به نقد کتاب «سقوط دولت بازرگان» می‌پردازد. مقالات این کتاب که توسط چهره‌های شناخته‌شدهٔ جریان ملی مذهبی نگاشته شده‌است، در دو مقطع قبل و پس از انقلاب اسلامی به تحلیل مسائل ایران پرداخته‌است. در مقطع نخست، جریانات دخیل در نهضت اسلامی، و در مقطع دوم کشاکش دولت موقت با نهادهای انقلابی و روحانیت را بررسی نموده‌است. این کتاب در بخشِ شناختِ جریانات نهضت اسلامی، قطعه‌ای از پازل یکپارچهٔ اپوزیسیون در کم‌رنگ نمودن نقش روحانیت در نهضت اسلامی بوده و بیشتر به گزارش عملکرد ملّیون می‌ - پردازد. این رویکرد که به روشنفکری جلوه‌دادن انقلاب اسلامی می‌ - انجامد، زیربنای تحلیل حوادثپس از انقلاب و قضاوت درخصوص آن محسوب می‌شود. تحلیل‌ها و جبهه‌گیری‌های مقالات مزبور توسط آقای محمدعلی صدرشیرازیبا استناد به منابع دست اول مورد بررسی و نقد قرار گرفته‌است.
در مقالهٔ دوم این مجموعه، کتاب «از کاخ شاه تا زندان اوین» نوشتهٔ احسان نراقی، از سوی آقای باقر صبوری بررسی و نقد شده‌است. مطالب کتاب گزیده‌هایی از خاطرات احسان نراقی شامل هشت جلسه ملاقات و گفتگو با محمدرضا پهلوی و همچنین دوران سه سالهٔ زندانی‌شدنش در زندان اوین است. به‌عبارت دیگر کتاب یادشده خاطرات خودنوشتهٔ پنج‌سال(۱۳۵۷۱۳۶۲) از زندگی سیاسی احسان نراقی را دربر دارد. ناقد این کتاب، یک‌سویه‌نگری و عدم پایبندی به انصاف در بازگویی وقایع از سوی راوی و نیز مطرح‌نکردن تمام خاطرات را مورد نقد قرار داده‌است.
کتاب «۲۵سال در کنار پادشاه(خاطرات اردشیر زاهدی)» که توسط ابوالفضل آتابای گردآوری شده‌است، توسط رسول صابر دمیرچی در مقالهٔ سوم بررسی و نقد شده‌است. کتاب مذکور از جمله کتاب‌هایی است که درخصوص سلطنت محمدرضاشاه پهلوی، به‌خصوص سال‌های بین کودتای ۲۸ مرداد۱۳۳۲تا بهمن۱۳۵۷ به رشتهٔ تحریر درآمده و با رویکردی جانبدارانه به تحلیل مسائل مربوط به آن دوره پرداخته است که تناقض‌های موجود در آن مورد نقد قرار گرفته‌است.
کتاب «طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران» نوشتهٔ احمد اشرف و علی بنو‌عزیزی، در مقالهٔ چهارم توسط آقای ایمان قزل‌ایاق نقد شده‌است. نویسندگان دراین کتاب، در شش مقاله روند شکل‌گیری و نقش طبقاتِ مختلفِ اجتماعی در تاریخ معاصر ایران را با تطبیق حوادثِ مختلفِ تاریخی به بحثنشسته‌اند که چارچوب تحلیل‌های مذکور و اتکای آن به برخی داده‌های نادرست در طی این مقاله نقد شده است.
در مقالهٔ پنجم، کتاب «سقوط شاه» فریدون هویدا را خانم پریسا نوبهار بررسی و نقد کرده‌است. او با محوربندی مختصاتِ مباحثِ کتاب، نقاط ضعف آن رااز جمله فقدان شناخت دقیق نویسنده نسبت به مسائل مختلف جامعه، دخالت حب و بغض‌های نویسنده در تحلیل مسائل مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی را مثل محاکمه و اعدام برادرش امیر عباس هویدا، مورد بررسی و نقد قرار داده‌است.
در مقالهٔ آخر نیز کتاب «خاطرات شعبان جعفری» که مصاحبه‌ و خاطره‌نگاری خانم هما سرشار با شعبان جعفری است، توسط آقای مهدی حق‌بین نقد شده‌است. این کتاب حضور و فعالیت‌های شخص شعبان جعفری(شعبان بی‌مخ) در جریاناتی چون کودتای ۲۸ مرداد و دورهٔ دوم سلطنت محمدرضا پهلوی را بازگو می‌نماید که ناقد تناقض‌ها و جهت‌گیری‌های خاصِکتاب را نقد کرده‌است.
کتاب فوق در شمارگان۲۰۰۰نسخه و ۲۲۶ صفحه و به قیمت ۷۲.۰۰۰ریال در نخستین روز از آذرماه سال جاری منتشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز