خبرگزاری کار ایران

۱۶۵ سکه برای برگزیدگان جلال:

سیدعباس صالحی: جلال؛ اهل دودوزه‌بازی و تظاهر نبود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۰۲

نخستین ویژگی جلال این است که او از دو بیماری رایج در عرصه‌ی روشنفکری به دور بود؛ تعصب و تلون. او حقیقت‌گرا و منصف بود.

ایلنا؛ سیدعباس صالحی(معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد) در مراسم اختتامیه‌ی جایزه ادبی جلال که عصر امروز(۲ آذرماه) برگزار شد. به وجوه و امتیازهای شخصیتی جلال ال احمد اشاره و تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ وی در این مراسم گفت: نخستین ویژگی جلال این است که او از دو بیماری رایج در عرصه‌ی روشنفکری به دور بود؛ تعصب و تلون. او حقیقت‌گرا و منصف بود. دیگر ویژگی او این بود که دغدغه‌مند سنت بود و ریشه در تاریخ خود داشت و از تاریخ این مرز و بوم تغذیه می‌کرد و به آن وفادار بود. سوم اینکه او نمایه روشنفکری بومی بود. زیرا هم مساله‌اش وارداتی نبود و هم ره‌کارهایش. به همین خاطر پرچمی شد برای کسانی که می‌خواهند روشنفر باشند اما نه به معنای ترجمه‌ای اش.

وی ادامه داد: چهارمین ویژگی جلال مردمی بودن اوست. کسانی در آن دوره می‌خواستند با تکلف خود را مردمی نشان دهند اما مردمی بودن در رگ و خون جلال بود. همچنین در آن روزگار کسانی بودند که به توجیه یا تهدید جذب کانون‌های فساد می‌شدند اما جلال همواره سالم زندگی کرد و سالم ماند. ویژگی بعدی معلم بودن اوست؛ چنانکه جلال بر نسل خود و نسل جوان بعد از خو بسیار تاثیرگذار بود و خیلی ها از او درس ها گرفته‌اند.

صالحی در بازشماری ویژگی‌های شخصیتی آل احمد اظهار داشت: جلال در شجاعت و شهامت بی‌مانند بود. او هرگز اهل دودوزه‌بازی و تظاهر نبود. به عبارت دیگر جلال آن بود که بود.

وی ادامه داد: ویژگی نهم جلال این بود که پیگیر سبک خاصی در نوشتن بود. کوتاه؛ بریده، صمیمی، صریح، شلاقی و تا حدودی نه چندان اندک عصبی و پرخاشگر می‌نوشت. این سبک ادبی جلال شد گرچه بعدها عده‌ای خواستند متکلفانه این سبک را تقلید کنند، اما موفق نشدند. و نکته آخر این که جلال در حوزه‌های مختلفی حضور موفق داشت. به واقع در هر حوزه‌ای که وارد شد درخشید؛ حوزه‌هایی چون ادبیات، سفرنامه‌نویسی، نامه‌نگاری، ترجمه، مقاله و…

معاون امور فرهنگی گفت: جلال آل احمد نشان داد که می‌توان حیاط کوتاه را به عمق برد. امیدوارم این مجالس و محافل وسیله‌ای شود تا نسل‌های بعدی با جلال و آثارش بیشتر از این‌ها آشنا و مانوس شوند.

در بخش‌ دیگر این مراسم، رسول جعفریان(عضو هیات علمی جایزه جلال) به نحوه‌ی ارائه و بررسی آثار در این جایزه اشاره کرد و گفت: متاسفانه آثار پژوهشی این دوره، چندان راضی کننده نبودند و این مساله باعثنگرانی‌ست که مبادا نسل‌های بعدی از کار پژوهشی دورتر و دورتر شوند.

وی آثار پژوهشی را بومی خواند و گفت: کمبود بودجه، عدم توجه به دانشگاه‌ها و هل دادن برخی از افراد فاقد صلاحیت، به عنوان استاد در دانشگاه‌ها از معضلات پژوهش در کشور ما به شمار می‌آید.

جعفریان با اشاره به شخصیت جلال و سایر چهره‌های برجسته‌ی کشور اظهار داشت: باید هر نوع جدال پرهیز کرد و درمورد چهره‌های برجسته، به حداقل اعتقادات؛ یعنی شهادتین برای چهره‌های برجسته قائل بود. به عبارت دیگر باید سعی کنیم شان چهره‌ها را فاقد از مباحثو مجادله‌های سیاسی حفظ کنیم.

محمود فتوحی و امیر رزاق‌زاده از برگزیدگان دوره‌ی ششم جایزه‌ی جلال از سخنرانان دیگر این مراسم بودند. مجید حمیدزاده، دبیر علمی جایزه نیز در ادامه به مراحل برگزاری این دوره اشاره کرد و گفت: ۴۱۳۸ اثر به دبیرخانه واصل شده بود که در مرحله‌ی نخست، ۳۹ اثر و با بررسی‌های نهایی ۴ اثر به عنوان شایسته‌ی تقدیر برگزیده شدند.

وی همچنین درمورد چینش داوران و دبیران علمی گفت: تعداد ۹ دبیر علمی در این جایزه حضور داشتند که احکام خود را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفتند. این دبیران اعضای هیات داوران را در حوزه‌های مختلف انتخاب کردند و بررسی‌ها آغاز شد.

در پایان این مراسم نیز، شایستگان تقدیر ششمین دوره جایزه ادبی جلال، جوایز خود را که عبارت بود از ۵۵ سکه بهار آزادی و لوح جلال، دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فهرست برگزیدگان جلال عبارت بود از:

در بخش نقد ادبی:

کتاب " سبک شناسی " نوشته محمود فتوحی از انتشارات سخن

در بخش تاریخ نگاری:

دو اثر به طور مشترک: " اجتماعیون و عامیون " نوشته سهراب یزدانی انتشارات نی و " انتفاضه شعبانیه " نوشته ضیاالدین تبراییان از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

در بخشمستندنگاری:

" نبرد طریق القدس " نوشته امین رزاق زاده از انتشارات مرکز انقلاب اسلامی

این جایزه در بخش داستان هیچ برگزیده ای نداشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز