خبرگزاری کار ایران

آیا توافقات ژنو روی بازار کاغذ تاثیر می‌گذارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۵۴

اینکه آیا قیمت کاغذ مصرفی نشر(کاغذ تحریر) با تحولات سیاسی اخیر کاهش خواهد یافت یا نه، سوال قابل تاملی‌ست اما با نرخ ثابت دلار مبادلاتی، نمی‌توان به تاثر بازار کاغذ و پایین آمدن قیمت کتاب امیدوار بود.

ایلنا: مدتی‌ست اخبار توافقات ژنو(۱ + ۵) و تاثیرات احتمالی آن بر بازارهای مختلف در کشور، در اصناف و اقشار مختلف ایجاد مساله کرده است. از میان بازار کالاهای مصرفی، بازار کاغذ یکی از متاثر‌ترین بازارها در دو سال اخیر بوده که به دلیل تحریم‌ها، بسته‌شدن حساب‌های اعتباری و موانعی که پیش روی واردات کاغذ قرار گرفت، با تورم قابل توجهی روبرو بوده است.

با این حساب، آیا برقراری تفاهمات و پذیرش توافقنامه‌ی ژنو، این بازار را نیز دستخوش تحول خواهد کرد؟ آیا قیمت کاغذ مصرفی نشر(کاغذ تحریر) کاهش خواهد یافت و به کاهش نرخ کتاب در کشور خواهد انجامید؟

در جستجوی این پاسخ، نظر چند کاغذفروش را جویا شدیم و از آن‌ها خواستیم ضمن اعلام نرخ کاغذ، تغییرات اخیر را تحلیل کرده و پیش‌بینی‌های خود را از آینده‌ی این صنف و نرخ کاغذ ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مطابق با این اظهارات و اطلاعاتی که از بازار کاغذ، چگونگی واردات آن، نرخ ارز مبادلاتی و… در دست است، امید بستن به کاهش قیمت کاغذ، چندان منطقی نیست. در ادامه نظر کاغذ‌فروشان را خواهید خواند:

* برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشایی LCها تاثیرگذار خواهند بود

مهرداد میرزاحسینی(مدیر شرکت کاغذ ومقوای میرزا حسینی) در مورد وضعیت بازار کاغذ به خبرنگار ایلنا گفت: قیمت کاغذ و مقوا به نرخ کف رسیده است، یعنی با در نظر گرفتن دلار ۲۵۰۰ تومانی که به عنوان ارز مبادلاتی در اختیار واردات کاغذ قرار می‌گیرد، قیمت‌ کاغذ و مقوا به حداقل میزان خود رسیده. این اتفاق هم ربطی به توافقات ژنو ندارد زیرا قیمت‌ها از چند ماه گذشته تقریبا ثابت شده‌اند.

وی افزود: درحال حاضر قیمت کاغذ گلاسه و مقوای پشت‌طوسی حداقل قیمتی‌ست که می‌توان انتظارش را داشت. حتی گاهی پایین‌تر از نرخ واردات، در بازار معامله می‌شود. بنابراین ارزان شدن این دو کالا منطقی نیست. کاغذ تحریر هم گونه‌های مختلفی دارد؛ از چینی و کره‌ای بگیر تا اندونزی و… قیمت میانگین کاغذ با گرماژ ۷۰ و سایز ۷۰ در ۱۰۰،۷۸ هزار تومان است که قیمت معقولی به نظر می‌آید و فکر نمی‌کنم در روزهای آتی نیز تغییر تحولی داشته باشد.

میرزاحسینی ضمن بیان این مطلب که توافقات ژنو، به شش ماه آتی معطوف و منوط شده، بنابراین نمی‌تواند حداقل ظرف این شش ماه تاثیری روی بازارهای مختلف داشته باشد، اظهار داشت: تا آنجا که اطلاع دارم بورس و کارخانه‌های مادر موقعیت بهتری پیدا کرده‌اند اما بهبود بازار کاغذ به برداشته شدن تحریم‌ها، بازگشایی LCها و یوزانس‌ها بستگی دارد.

* تغییر ۱۰۰۰ تومانی در هر بازاری طبیعی است

حسن‌کاری(یکی از مسوولان بخش فروش شرکت منان) نوسان قیمت کاغذ تحریر را طی یکی دو هفته‌ی اخیر، بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان عنوان کرد.

وی گفت: کاغذ تحریر ۷۰ گرمی با ابعاد ۷۰ در ۱۰۰؛ مارک لونفون چین ۷۹ هزار تومان است که در هفته‌ی گذشته ۸۰ هزار تومان بود. این میزان تغیر قیمت را می‌توان به انواع دیگر کاغذ نیز تعمیم داد اما در هر بازاری نوسان‌هایی در این سطح، طبیعی است و نمی‌توان آن را گذاشت پای تغییر و تحولات اساسی.

* همه‌چیز به قیمت دلار بستگی دارد

جعفر صادقی(مدیر شرکت تجارت سرویس آبی) نیز در مورد نوسانات خرد در بازار کاغذ گفت: تغییر و تحول‌ها یکی دوماه گذشته متوسط بین ۱ تا ۲ درصد بوده. اما قیمت تقریبا ثابت شده است. خصوصا برای گلاسه که بین کیلویی ۳۴۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان قیمت دارد و مقوای پشت طوسی که تقریبا ۲۹۰۰ تومان است.

وی ضمن بیان این مطلب که برداشتن تحریم‌ها می‌تواند روی شرایط بازار تاثیر گذار باشد، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشید که همه‌چیز به قیمت دلار بستگی دارد زیرا مبنای واردات، قیمت دلار مبادلاتی است.

صادقی ادامه داد: اگر نرخ دلار مبادلاتی از ۲۵۵۰ تومان کاهش پیدا کند، طبیعتا قیمت کاغذ در بازار کاهش خواهد داشت. اما با توجه به ثابت شدن این نرخ، بعید است که قیمت کاغذ بخواهد از اینی که هست پایین‌تر برود.

این کاغذفروش در توضیف شرایط بازار کاغذ گفت: اگر حبابی در بازار کاغذ وجود داشت، مدتی‌ست که شکسته و بازار به ثبات رسیده است. قیمت‌ها هم با توجه به نرخ دلار و واردات، طبیعی و معقول هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز