خبرگزاری کار ایران

گزارش ۱۰۰ روزه‌ی روحانی از بخش فرهنگ:

نویسنده‌های ممنوع‌القلم، صریح‌القلم شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۷۴

ما باید به صاحبان فرهنگ اعتماد کنیم، صاحبان فرهنگ کشور فرهیختگان و بزرگان ما هستند بعضی‌ها در بعضی مقاطع به آن‌ها خیلی بی‌اعتمادی کردند به نویسندگان و فیلمسازانمان اعتماد کنیم.

ایلنا: حسن روحانی در بخش فرهنگی گزارش ۱۰۰ روزه‌اش از بدو در اختیار گرفتن ضمام امور کشور، به اقدامات صورت گرفته در این حوزه اشاره کرد.

به گزارش ایلنا؛ رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره تصدی دولت در مجموعه فرهنگ گفت: فرهنگ دولتی نمی‌خواهیم اما دولت فرهنگی می‌خواهیم.

وی افزود: سیاست این دولت این است که مداخلاتش را در امر فرهنگ به حداقل ممکن برساند البته بخشی از فرهنگ آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، ورزش و ارشاد است که دولت در آن حضور و بر اساس قانون اساسی وظایفی بر عهده دارد اما در جایی که دخالت دولت ضرورت نداشته باشد حتما دولت خود را کنار خواهد کشید.

رئیس جمهور گفت: تصدی‌گری دولت در امر فرهنگ باید به حداقل ممکن برسد و صاحبان فرهنگ باید در بخش‌های مختلف بیایند و فرهنگ را برعهده بگیرند همچنین انجمن‌های علمی و پیشکسوتان در بخش فرهنگ باید در این عرصه حضور یابند.
روحانی افزود: قانون باید جهت گیری فرهنگی را مشخص کند البته شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخی موارد جهت گیری‌های فرهنگی را مشخص می‌کند.

رئیس جمهور گفت: ما باید به صاحبان فرهنگ اعتماد کنیم، صاحبان فرهنگ کشور فرهیختگان و بزرگان ما هستند بعضی‌ها در بعضی مقاطع به آن‌ها خیلی بی‌اعتمادی کردند به نویسندگان و فیلمسازانمان اعتماد کنیم.

روحانی افزود: در همین ۱۰۰ روز بسیاری از کتاب‌هایی که ممنوع شده بود آزاد و چاپ شد، بسیاری از نویسندگان ممنوع القلم شده بودند که آن‌ها را به صریح القلم تبدیل کردیم یعنی بروند قلم بزنند و هر چه دلشان می‌خواهد بنویسند البته در چارچوب قانون بنویسند البته خود این‌ها اهل این کشورند وطن دوستند و علاقه‌مند به این کشور هستند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مبحثفرهنگ گفت: ما مقررات دست و پا گیر را در بخش فرهنگ و اقتصاد روان سازی می‌کنیم.

روحانی افزود: باید فضای امنیتی را از فرهنگ قدم به قدم کم کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست، گفت: زمانی که فیلم خوبی ساخته نمی‌شود و مردم از دیدن آن استقبال نمی‌کنند و به آن بی‌اعتنایی می‌کنند، فیلمساز یاد می‌گیرد که برای مردم چگونه فیلمی بسازد.
روحانی افزود: باید در امور فرهنگی قانون شفاف وجود داشته باشد و مداخله دولت به حداقل برسد.

رئیس جمهور گفت: باید به انجمن‌های صنفی فرهنگی اعتماد کرد، باید همدیگر را تحمل و فضای مناسبی برای امور فرهنگی ایجاد کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه این دولت به دنبال آشتی است افزود: دولت گذشته با کار‌شناسان فاصله انداخته بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه فضای رقابتی مناسبی در زمینه فرهنگی ایجاد خواهیم کرد، گفت: در این مدت کاری با همه دانشگاه‌ها آشتی کردیم چرا که همه آن‌ها عزیزان ما هستند.

روحانی افزود: مردم خواهان کالای خوب فرهنگی هستند، چرا که همه می‌دانند فرهنگ غذای روح انسان است.

وی تصریح کرد: کمک را به مجموعه فرهنگی کشور ادامه خواهیم داد اما به صورتی کمک می‌کنیم که رفتار ما کاملا عادلانه باشد.

روحانی گفت: نمی‌گذاریم افرادی خاص با عنوان‌های خاص از زمینه‌های فرهنگی کشور سوء استفاده کنند و‌‌ همان طور که دیدید در یارانه مطبوعاتی نیز فضای عادلانه‌ای ایجاد کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به ایجاد صندوق برای کمک به بخش هنری، افزود: نخستین قدم آشتی با اهل فرهنگ بود و در قدم بعدی کمک و حمایت دولت از اهل فرهنگ است و خانه سینما که هیچ، هر خانه دیگری را که بخواهند باز می‌شود چرا که کلید دست مردم است.

وی با بیان اینکه فضای حاکمیتی در فرهنگ بسیار کم شده است اما برخی مسائل فضای لازم خود را می‌طلبد تا مشکلاتش حل شود گفت: جناح‌ها، تشکل‌ها و همه گروه‌ها باید دست به دست هم دهند و تا می‌توانند به هم نزدیک شوند.
رئیس جمهور افزود: این به معنای آن نیست که رقابت و اختلاف نظر نباشد بلکه معنای نزدیک شدن و همدلی این است که کینه‌ها را از دل‌ها بشوییم و در فضای آرام رقابتی سالم داشته باشیم.

رئیس جمهور در ادامه ارائه گزارش صد روزه به مردم گفت: هدف باید این باشد که دل‌ها از کینه شسته شود؛ رقابت سالم خیلی خوب است، هر کس باید به دنبال اهداف قانونی مد نظر خودبرود.

روحانی افزود: دنبال آزادی مسئولانه در جامعه هستیم، در عین حال کاری می‌کنیم که نزدیکی و الفت به وجود بیاید.

رئیس جمهور گفت: احساس من این است که مذاهب، ادیان و اقوام مختلف احساس آزادی بیشتری می‌کنندکه این احساس هم از لحاظ روانی دیده می‌شود و هم دولت واقعا مصمم است و این امر یکی از اهداف بزرگ حقوق شهروندی است.

وی همچنین معرفی ۱۷۰ نویسنده برای استفاده از تسهیلات بیمه‌ای صندوق حمایت، معرفی ۱۰۶۹ واحد چاپخانه، لیتوگرافی و صحافی برای دریافت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزی، خرید ۱ میلیارد تومانی کتاب از ناشران و اهداء ۴۳۰ هزار جلد کتاب به مراکز علمی کشور، صدور مجوز ۱۱ هزار و ۱۶۹ عنوان کتاب، حلّ مسأله ممنوع‌القلم بودن برخی نویسندگان، دستور تجدیدنظر درباره کتبی که غیرمجاز یا مشروط شده‌اند و شروع بررسی‌ها، رفع توقیف و صدور مجوز ۲۰ عنوان کتاب و تعیین شورای علمی برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب سال ۹۳، را از جمله اقدامات دولت در بخش فرهنگ در ۱۰۰ روز گذشته عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز