خبرگزاری کار ایران

علیرضا طبایی در گفتگو با ایلنا:

تاثیر ترانه از شعر آزاد، انکار نشدنی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۶۰

مسوولان و سیاست‌گذاران باید نگاه بازتری به ترانه‌ها داشته باشند. باید اجازه بدهند شاعر و ترانه‌سرا حس، اندیشه و درک خود را از زندگی ارائه کند و در این مسیر به باید‌ها و نباید‌های کلیشه‌ای و مضمونی محدود نشود.

ایلنا: علیرضا طبایی(شاعر) معتقد است ترانه توانسته‌است در سال‌های اخیر جایگاه خود را پیدا کرده و به عنوان یک قالب رسمی و معتبر ارائه شود.

وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در بررسی روند سرایش ترانه در دهه‌های اخیر اظهار داشت: در گذشته کار ترانه‌سرایی بیشتر وجه‌ی تصنیف‌سرایی داشت و از این حیثکمتر به آن بها داده می‌شد. همانطور که ایرج میرزا به طعنه عارف را مخاطب قرار داده و گفته بود " تو شاعر نیستی، تصنیف‌سازی ". با این رویکرد، کمتر پیش می‌آمد که چهره‌های تاثیرگذاری در این حوزه‌ مطرح شوند و مورد توجه اهالی ادبیات و جامعه قرار بگیرند.

طبایی ضمن بیان این مطلب که تحولات در ترانه، پس از انقلاب با کندی آغاز شد، ادامه داد: رفته رفته ذهنیت‌ها کمی تغییر پیدا کرد و ترانه کارکرد بیشتری را در زندگی مردم به خود اختصاص داد. اما متاسفانه در یک دوره‌ی تقریبا ۱۰ ساله، شاهد محدود شدن ترانه و ترانه‌سرایی به یک‌سری مسائل خاص بودیم که به اقتضای زمان و اتفاق‌های آن دوره در کشور به وجود آمده بودند؛ مضامینی مانند جنگ، دفاع، انقلاب و…

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاران وقت، می‌خواستند ترانه را در سمت و سوی خاصی جهت دهی کنند و این مساله باعثمحدود شدن ذهت و برداشت‌ها در ترانه‌سرایان شد و ترانه را به قالبی کلیشه‌ای و بی‌روح تبدیل کرد. اما خوشبختانه این رویه در دوره‌های بعد با ورود و ظهور چهره‌هایی تاثیرگذار همراه شد و توانست از چهارچوب‌های مشخص شده خارج شود.

این شاعر پیشکسوت که معتقد است ترانه در سال‌های اخیر خودش را بازیابی می‌کند و تصویری‌ست از زندگی، عاطفه و اندیشه‌ی انسان امروزی، افزود: یکی از مهمترین اتفاقات در حوزه‌ی ترانه، تاثیرپذیری‌اش از ادبیات معاصر، خصوصا شعر نیمایی و سپید بود هاست. این تاثیرپذیری باعثشده که نوع نگاه به زندگی و مضامین امروزی در ترانه متحول شود. بنابراین در برر سی و ارزش‌گذاری ترانه‌ها، می‌بایست این مساله را همواره مد نظر داشت.

طبایی ضمن ابراز امیدواری از روند رو به رشد ترانه‌سرایی، برخی از رویکردهای اشتباه را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: در برخی از ترانه‌ها نوعی بی‌بندوباری(به لحاظ ادبی و ارزشی) دیده می‌شود که چندان قابل قبول نیست. دلیلش هم این است که گاهی ترانه‌سرایان از آن‌سوی بام نوآوری سقوط می‌کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از ترانه‌ها، خصوصا آن بخش از ترانه‌هایی که خارج از کشور سروده می‌شوند، شاهد نوعی ابتذال فکری و ادبی هستیم که این مساله می‌تواند نگران کننده باشد. اما در مجموع، جریان ترانه‌سرایی حرکت مثبت و رو به رشدی داشته و می‌توان آینده‌ی روشنی را برای آن متصور بود.

این شاعر و ترانه‌سرا‌ی پیشکسوت، در پاسخ به این سوال که ترانه در زندگی‌ امروز چه التزام و ضرورتی می‌تواند داشته باشد؟، اظهار داشت: من تصور می‌کنم با توجه به اینکه ترانه، طیف عظیمی از مخاطبان را دربرمی‌گیرد و می‌تواند روی ذهن مردم؛ خصوصا جوانان تاثیر چشم‌گیری داشته باشد، جایگاه بسیار مهم و قابل تاملی دارد. مضاف براینکه ترانه امکان آمیخته شدن با موسیقی را دارد و در اینصورت تاثیرگذاری مضاعفی بر جامعه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با توجه به این اهمیت و ضرورت، مسوولان و سیاست‌گذاران باید نگاه بازتری در بررسی‌ها و صدور مجوز برای ترانه‌ها داشته باشند. به عبارت دیگر باید اجازه بدهند شاعر و ترانه‌سرا حس، اندیشه و درک خود را از زندگی ارائه کند و در این مسیر به باید‌ها و نباید‌های کلیشه‌ای و مضمونی محدود نشود.

طبایی خاطرنشان کرد: اگر دست ترانه و ترانه‌سرا را باز بگذاریم، هم می‌توانیم شاهد تکامل، نوآوری‌ها و پیشرفت‌های بیشتری در این گونه‌ی شعری باشیم، هم اینکه تاثیرگذاری ترانه می‌تواند به لحاظ فرهنگی و اندیشه‌ای تاثیر مثبت‌تری و اثر‌بخش‌تری را بر جامعه داشته باشد.

وی در ادامه همچنین از تلاش‌هایی که از سوی رضا افتخاری، برای ایجاد یک فرهنگ جامع ترانه صورت داده تشکر کرد و خبر داد: از آنجایی که در رسانه‌های مختلف، تلویزیون‌ها و جراید اطلاعات درستی از مشخصات ترانه‌ها و ترانه‌سرایان‌شان در ادوار مختلف وجود ندارد، یکی از علاقه‌مندان به نام رضا افتخاری پروژه‌ای را در راستای حفظ و نشر یک فرهنگ جامع در حوزه‌ی ترانه‌سرایی و ترانه آغاز کرده است.

این شاعر و ترانه‌سرا افزود: ایشان به سراغ ترانه‌سرایان پیشکسوتی که هنوز در قید حیات هستند می‌رود، با آن‌ها گفتگو می‌کند، از خاطراتشان می‌پرسد و مشخصات و حقایق پشت پرده‌ی سرایش ترانه‌های مشهورشان را ثبت و ضبط می‌کند.

وی ضمن بیان این مطلب که اخیرا رضا افتخاری با او درمورد سوابق ترانه‌هایش گفت‌وگویی داشته، گفت: تا آنجا که اطلاع دارم معینی کرمانشاهی، سیمین بهبهانی و… از دیگر شاعران و ترانه‌سرایان پیشکسوتی هستند که در ادامه‌ی این پروژه با آن‌ها گفت‌وگو می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز