خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی سردیس قیصر امین­‌پور مطرح شد:

بعد از قیصر نوبت شاملو، اخوان و فروغ است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۷۳

قیصر در طول زندگی‌اش همواره از برجسته شدن پرهیز داشت، حتی با پیشنهاد نامگذاری یک میدان در کرمانشاه به نامش، مخالفت کرد. ولی با این وجود از بسیاری چهره‌های دیگر مطرح‌تر و ماندگار‌تر شد!

ایلنا: مراسم رونمایی از سردیس قیصر امین‌پور، عصر امروز(دوشنبه ۱۱ آذرماه) با حضور جمعی از مسوولان و اهالی قلم در میدان قیصر امین‌پور واقع در سعادت‌آباد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ احمد مسجدجامعی(رییس شورای اسلامی شهر تهران) که به تایید اهالی انجمن شاعران ایران با همت و پشتیبانی‌اش امکان نصب این تندیس را فراهم آورده، در این مراسم گفت: هدف اصلی از نصب چنین تندیسی، دیده شدن است اما نمی‌دانم آیا میان این همه تابلو و رنگ، این تندیس دیده خواهد شد یا خیر.

وی با اشاره به جایگاه متعالی قیصر امین‌پور در تاریخ معاصر کشورمان، خاطر نشان کرد: جالب است که قیصر در طول زندگی‌اش همواره از برجسته شدن پرهیز داشت، حتی با پیشنهاد نامگذاری یک میدان در کرمانشاه به نامش، مخالفت کرد. ولی با این وجود از بسیاری چهره‌های دیگر مطرح‌تر و ماندگار‌تر شد!

مسجدجامعی ادامه داد: قیصر شاعر ایران، شاعر انسان و شاعر آیین بود و جمع شدن این ویژگی‌ها در او، نشانگر رفتار و فرهنگ ایرانی است که باعثماندگاری او شد.

وی در ادامه ضمن بیان این مطلب که توصیه‌های لازم را به مسوولان و مدیران شهری در خصوص فضا‌ها و مناظر شهری کرده است، با تاکید بر تداوم یافتن مسیر نامگذاری معابر و میادین شهری به نام مفاخر ایران گفت: امیدوارم امکان نصب تندیس‌های دیگر به نام و چهره‌ی سایر مفاخر فرهنگی ایران و تهران در آینده فراهم آید؛ چهره‌هایی نظیر ملک‌الشعرا بهار که شایسته‌ی تقدیر و تجلیل هستند.

سهیل محمودی(شاعر) نیز در این مراسم به ویژگی‌های اخلاقی زنده‌یاد امین‌پور اشاره کرد و گفت: خوشحالم که در این عصر پاییزی، از تندیس قیصر رونمایی می‌شود. همه‌ی ما به نحوی با قیصر و آثارش آشنایی داریم. جایگاه قیصر در قلم مردم و اهالی قلم است و نصب این تندیس می‌تواند گواهی باشد بر همین مدعا.

وی افزود: در مسیر که می‌آمدم یکی از هنرمندان از من پرسید چرا قیصر؟ من به او جواب دادم البته قیصر هنرمند بسیار خوبی بود اما این روند باید برای هنرمندان و چهره‌های برجسته‌ی دیگر نیز انجام شود. به عنوان مثال چار نباید می‌دانی در شهر رشت به نام اکبر رادی شود و یا چرا نباید در سبزوار، خیابان محمود دولت آبادی داشته باشیم؟

محمودی همچنین سایه و سپانلو را از چهره‌های شایسته برای نامگذاری میادین و خیابان‌ها شهر هستند، اظهار داشت: چرا نباید در زمان حیات این بزرگان، از آن‌ها تقدیر کرد؟ حال آنکه حرکاتی از این دست بر قدر و منزلت آنان چیزی اضافه نمی‌کند بلکه ما نیازمند افتخار کردن به آن‌ها هستیم.

فاطمه راکعی(شاعر و مدیرعامل انجمن شاعران ایران) نیز با حضور در جایگاه و تاکید بر ارزش‌های اخلاقی و هنری قیصر امین‌پور گفت: یکی از آرزوهای ما همیشه این بوده که مسوولان فرهنگی کشورمان و اعضای شورای اسلامی شهر تهران انسان‌های فرهنگی باشند. بنابراین وجود افرادی مانند احمد مسجدجامعی در شورای شهر، اتفاق بسیار امیدوار کننده‌ای است.

وی درمورد تقدیر از چهره‌های برجسته به وسیله‌ی نامگذاری میادین و معابر به نام آن‌ها و نصب تندیس و سر دیس از آن‌ها گفت: امیدوارم به زودی تندیس‌هایی نیز برای سلمان هراتی و سید حسن حسینی ساخته شود. خصوصا این رویه باید برای چهره‌های برجسته‌ی زن نیز دنبال شود؛ چهره‌هایی همچون طاهره صفارزاده.

جمال کامیاب(مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران) سخنران بعدی این مراسم بود. وی نیز ضمن تاکید بر شاخصه‌ها و ارزش - های قیصر گفت: اگر مهم‌ترین مسوولیت سازمان زیباسازی شهر تهران را در ارتقاء سیمای شهر بدانیم، این وظیف در سه حوزه قابل توجه است؛ جغرفیا، تاریخ و باور‌ها و خاطرات جمعی شهر. با توجه به این مساله، بزرگان هر مرز و بوم هم با تاریخ زمانه‌ی خود و هم با خاطرات شهر گره خورده‌اند.

وی ادامه داد: امیدوار بزرگداشت این مفاخر، از وظایف ماست لذا در این مسیر از کلیه‌ی دوستان مسوولان درخواست یاری داریم.

در پایان این مراسم، سردیس قیصر امین‌پور در جمعی از هنرمندان و مسوولان توسط احمد مسجد جامعی رونمایی شد. همچنین بخش حسین‌علی عسگری؛ سازنده‌ی این مجسمه ضمن ارائه‌ی توضیحاتی درمورد کارش، گفت: در طراحی این مجسمه سعی کرده‌ام شخصیت و اشعار قیصر را مدنظر داشته باشم. مثلا از چفیه دور گردن استفاده کردم که نمادی‌ست بر اشعار آیینی و دفاع مقدسی قیصر.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز