خبرگزاری کار ایران

سه مجلد جامع التواریخ منتشر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۰۶

اثر حاضر بخش مربوط به تاریخ ایران و اسلام است که براساس معتبر‌ترین نسخ تصحیح و در سه مجلد همراه با نمایه‌ها و شرح نسخه‌ بدل‌ها منتشر می‌شود.

ایلنا: خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی(درگذشته ۷۱۸ ق.) طبیب، مورّخ و دیوان‌ سالار و وزیر سلسله ایلخانیان، دارای آثار متعددی در زمینه‌های تاریخ، تفسیر، علوم قرآن، طبّ و آیین مملکتداری است. در میان این آثار «جامع التواریخ» اهمیت ویژه‌ای دارد. البته این اثر تألیف مستقیم خود او نیست، بلکه توسط گروهی از محققان و مترجمان و زیر نظر وی آماده شده است.

به گزارش ایلنا، اثر حاضر بخش مربوط به تاریخ ایران و اسلام است که براساس معتبر‌ترین نسخ تصحیح و در سه مجلد همراه با نمایه‌ها و شرح نسخه‌ بدل‌ها منتشر می‌شود.

هر چند تاریخ ایران و اسلام رشید الدین فضل الله را بازنویسی تاریخ طبری دانسته‌اند، در ارزش آن به نقل قولی که در پایان مقدمه استاد روشن بر این کتاب از کارل یان آمده بسنده می‌کنیم: «در هیچ یک از ادوار تاریخی گذشته حتی در دوران امپراطوری روم شرایط و اوضاع برای تالیف و تصنیف کتب درباره تاریخ عالم مانند نخستین قرن بعد از تاسیس امپراطوری اوراسیایی مغول به دست چنگیزخان مساعد نبوده و درهیچ کدام از ممالک این امپراطوری عظیم این کار به قدر ایران امکان موفقیت نداشته است. فتوحات مغول با اینکه باعثتلفات جانی عظیم و نابودی بسیاری از آثار گرانبهای فرهنگی گردید، نتایج مثبتی نیز دربر داشت و یکی از مثبت‌ترین و سودمند‌ترین نتایج آن این بود که افق دید بشر تا نقطه‌ای که تا آن زمان بی‌سابقه و بی‌مانند بود وسعت یافت… در اینجا باید در حقیقت از یگانه کوشش در این راه، یعنی از کار بزرگ رشید الدین فضل الله سخن گفت.»

از سه مجلد تاریخ ایران و اسلام، دو مجلد در بیش از ۱۵۲۰ صفحه متن کتاب و نزدیک به ۴۰۰ صفحه شرح نسخه بدل‌های متن است و بیش از ۶۰۰ صفحه نمایه‌های کتاب شامل آیات، اعلام، اشعار فارسی، اشعار تازی و واژه نامه است، از آن میان واژه نامه آن با حجمی برابر ۱۶۰ صفحه درخور توجه فراوان اهل پژوهش است.

تاکنون ۱۰ مجلد از این کتاب بزرگ به همت محمد روشن تصحیح و توسط موسسه پژوهشی میراثمکتوب منتشر شده است و اکنون بخش تاریخ ایران و اسلام آن در سه مجلد آماده انتشار شده و به زودی در دسترس پژوهشگران تاریخ ایران و جهان قرار خواهد گرفت. این کتاب در مراسمی که چهارم دی ماه هزار و سیصد و نود و دو در تهران برگزار خواهد شد، رونمایی می‌شود و از مصحح پرتلاش آن استاد محمد روشن نیز به پاس چند دهه خدمت به فرهنگ پربار ایران اسلامی تقدیر خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز