خبرگزاری کار ایران

یوسف انصاری با " ابن‌الوقت " می‌آید

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۵۰

رمان تازه انصاری ۲۰۸ صفحه دارد و درحال حاضر مراحل چاپ جلد را پشت سر می‌گذارد. این اثر توسط نشر روزنه منتشر می‌شود.

ایلنا: یوسف انصاری(نویسنده و منتقد) از پیمودن مراحل انتهایی نشر رمان تازه‌اش؛ " ابن‌الوقت " توسط نشر روزنه خبر داد.

وی درمورد این رمان به خبرنگار ایلنا گفت: " ابن‌الوقت " چند مفهوم دارد مثل زمانه‌ساز بودن، در زمان حال زندگی کردن و… همه‌ی این مفاهیم در نگارش این رمان مورد نظر من بوده اما در واقع این عنوان، یک جور نقیضه‌ی شخصیتی در شخصیت گذشته‌گرای داستان است.

انصاری ضمن بیان این مطلب که این رمان، رمانی تجربی است، اظهار داشت: در رمان‌های تجربی، معمولا از تکنیک‌های خاصی استفاده می‌شود. من هم سعی کردم از همه‌ی المان‌هایی که باختین آن‌ها را لازمه‌ی رمان‌نویسی می‌داند، استفاده کنم. مثل نقیضه گویی، چند صدایی، ایجاد رابطه‌ی بینا متنی با سایر رمان‌ها و…

وی ادامه داد: " ابن‌الوقت " در واقع گفتگویی‌ست با رمان " بوف کور " صادق هدایت؛ داستان انسانی گذشته‌گراست که در زمان حال زندگی می‌کند اما با گذشته‌ی خود درگیر است. البته گذشته، در متن نهادینه شده و مخاطب در خوانش این رمان، با فکت‌های تاریخی مواجه نمی‌شود.

این نویسنده در توضیح گذشته‌گرایی گفت: معمولا ما ایرانی‌ها انسان‌های گذشته‌گرایی هستیم و همواره در گذشته‌ گیر کرده‌ایم. نویسندگی نیز همین وضعیت را دارد؛ آنچنانکه هنوز هم بعد از گذشت چندین دهه، هنوز درگیر رمان " بوف کور " هستیم. به همین دلیل این رمان، نوعی گذشتن از " بوف کور " است؛ البته بدون انکار کردن آن!

وی درپایان ضمن انتقاد به بسیاری از آثار که به نام رمان منتشر می‌شوند اما در واقع رمان نیستند، افزود: من سعی کرده‌ام " ابن‌الوقت " واقعا یک رمان باشد، نه یک داستان بلند. به همین دلیل از تکنیک‌های مشخص به صورت تجربی استفاده کرده‌ام؛ نه به صورت شابلونی و تقلیدی.

انصاری گفت: " ابن‌الوقت " ۲۰۸ صفحه دارد و در حال حاضر مراحل چاپ جلد را پشت سر می‌گذارد. با این حساب پیش‌بینی - می‌کنم به زودی توسط نشر روزنه منتشر و به بازار بیاید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز