خبرگزاری کار ایران

آثار عباس معروفی هنوز زیر علامت سوال

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۵۲۸

تهوری: معروفی؛ حسن نیت خود را قبلا نشان داده حتی در نمایشگاه فرانکفورت سال گذشته، شخصا با آقای الهیاری دیدار کرد و به ایشان گفت تنها خواسته‌اش رسیدن کتاب‌هایش به دست مخاطبان است.

ایلنا: عباس معروفی؛ یکی از نویسندگان پرمخاطب و موفق است که با تدوام یافتن مشکلات امنیتی، مجبور به ترک از کشور شد و در ادامه بروز این مشکلات، جلوی انتشار کتاب‌های این نویسنده‌ی ۵۶ ساله گرفته شد و تاکنون این مساله ادامه دارد.

خبر بازبینی مجدد کتاب‌های بلاتکلیف، توقیف شده و غیرقابل انتشار از سوی علی جنتی‌(وزیر ارشاد) و همچنین سخنرانی حسن روحانی(رییس جمهور) و مطالبی که درمورد برداشتن ممنوعیت قلم، این امید را در دل اهالی ادبیات ایجاد کرد که به زودی امکان انتشار آثار نویسندگان مورد علاقه‌شان در کشور ایجاد خواهد شد. هرچند تاکنون و بعد از گذشت چند ماه، رویکرد جدید ارشاد چندان راهگشا نبوده و اتفاق چشمگیری در حوزه‌ی نشر دیده نشده است.

انتشار آثار عباس معروفی از دیرباز به عهده‌ی نشر ققنوس؛ یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین ناشران ایرانی در حوزه‌ی نشر آثار داستانی بوده است. از این رو آخرین وضعیت کتاب‌های توقیف شده‌ی این نویسنده‌ی شهیر را از احمد تهوری(مدیر روابط عمومی ققنوس) جویا شدیم. وی در این باره گفت: ما طی نامه‌ای از مسوولان اداره‌ی کتاب و شخص آثای کمالی‌نژاد(سرپرست اداره‌ی کتاب) خواسته‌ایم تا اجازه‌ی تجدید چاپ کتاب‌های معروفی که مدت‌هاست متوقف مانده را صادر کنند.

وی ضمن بیان این مطلب که هنوز هیچ جوابی دراین‌باره به نشر ققنوس اعلام نشده است، ادامه داد: " سال بلوا "، " سمفونی مردگان " و " ذوب شده " از آثار پرفروش عباس معروفی پیش از توقیف شدن بود و طبیعتا اگر امکان تجدید چاپ آن‌ها فراهم آید، مخاطبان زیادی خواهد داشت. اما همه‌چیز به رای اداره‌ی کتاب بستگی دارد.

تهوری گفت: قصد و نیت ما این است که ضمن انتشار مجدد آثار نویسندگان موفق، آثار جدید آن‌ها را نیز منتشر کنیم. براین اساس انتشار نویسندگان پرطرف‌داری که به هر دلیل از کشور خارج شده‌اند نیز از خواسته‌های ماست. البته این مساله کاملا با اظهارنظر مسوولان دولت و ارشاد مبنی بر ایجاد تغییر و تحول مطابقت دارد و طبیعتا عباس معروفی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وی ادامه داد: من نمی‌خواهم از این نویسنده دفاع کنم، اما ایشان حسن نیت خود را قبلا نشان داده. حتی در نمایشگاه فرانکفورت سال گذشته، شخصا با آقای الهیاری(مدیر وقت اداره‌ی کتاب) دیدار کرد و به ایشان گفت وطن و هموطنانش را دوست دارد و تنها خواسته‌اش انتشار آثار داستانی‌اش در ایران و رسیدن کتاب‌هایش به دست مخاطبان است. حتی معروفی برای اثبات حسن نیت خود، سفرش را به فلسطین اشغالی لغو کرد.

مدیر روابط‌عمومی نشر ققنوس همچنین درمور سایر کتاب‌های متوقف مانده و سرنوشت‌شان در ارشاد گفت: کتاب‌های زیادی از نشر ققنوس در ارشاد متوقف شده؛ مثل کتاب‌هایی از سالینجر، مارکز و… که ما پیگیر اخذ مجوز آن‌ها هستیم. روند بازبینی کتاب‌های توقیف شده و مجوز نگرفته نیز درحال بهبود است. هرچند تا امروز تنها ۲-۳ عنوان از موارد نشر ققنوس به نتیجه رسیده است.

وی افزود: مشکل رمان " وقتی کلاغ‌ها می‌رقصند " نوشته‌ی مریم فرهادی و رمان " سامار " نوشته‌ی الهام فلاح حل شده. همچنین رمان " سنگ و سایه " نوشته‌ی محمدرضا صفدری نیز با صدور اصلاحیه به نتیجه رسیده. حالا باید دید باقی کتاب‌های ققنوس با چه سرعت و ظرف چه بازه‌ی زمانی رفع توقیف شده و مجوز می گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز