خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل موسسه‌ی نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در گفت‌وگو با ایلنا؛

درآمد ما از قراردادهاست؛ نه ردیف بودجه

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۷۷

برخلاف نظر همایون امیرزاده، محمد عظیمی دریافت هر نوع بودجه‌ای از ارشاد را انکار کرد و گفت: خانه‌ی کتاب نیز یک سازمان غیردولتی است و اگر از دولت، ارشاد یا معاونت امورفرهنگی بودجه دریافت می‌کند، نقض غرض کرده است.

ایلنا: محمدعظیمی هر نوع دریافت بودجه از وزارت ارشاد، معاونت امورفرهنگی و هر سازمان و نهاد دولتی دیگر را انکار کرده و می‌گوید: ما از قراردادها و فعالیت‌های اجرایی خود کسب درآمد می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ چندی قبل همایون امیرزاده(معاون اجرایی معاونت امور فرهنگی ارشاد) طی گفت‌وگویی درمورد احتمال کاهش یافتن بودجه‌های فرهنگی به خبرنگار ایلنا توضیح داد و گفت: یکی از راهکارهای مقابله با این وضعیت این است که موسسات زیرمجموعه ارشاد به درآمدزایی رسیده، خودکفا شوند. وی در ادامه خانه‌ی کتاب و موسسه‌ی نمایشگاه‌های فرهنگی ایران را نمونه آورد و گفت منعی برای درآمدزایی این دو مرکز وجود ندارد.

در ادامه با علی شجاعی‌صائین(مدیرعامل خانه‌ی کتاب) وارد صحبت شدیم و از ظرفیت‌های درآمدزایی این اداره پرسیدیم. وی در پاسخ اشاره کرد بخشی‌ از هزینه‌های خانه‌ی کتاب از محل فروش نشریات، کتاب‌ها، فروش اطلاعات بانک کتاب و کتاب‌شناسی‌ها قابل پوشش است اما جذب حامیان مالی، بیشتر مورد نظر ماست.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که نحوه‌ی دریافت بودجه‌ی خانه‌ی کتاب از معاونت امورفرهنگی به چه شکلی است، اظهار داشت: ما ردیف بودجه‌ی مشخص از بودجه‌ی فرهنگی سالانه کشور نداریم، اما طبق مذاکرات داخلی با معاونت امورفرهنگی که معمولا در ابتدای هر سال صورت می‌گیرد، مبلغی مشخص می‌شود که البته این مبلغ هر ساله مختلف است.

اما در پیگیری این مساله، محمد عظیمی(مدیرعامل موسسه‌ی نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) نظر دیگری دارد و معتقد است: موسسه‌هایی نظیر موسسه‌ی ما، طبق اساس‌نامه غیردولتی هستند و تابعه‌ی معاونت یا وزارتخانه‌ی خاصی نمی‌توانند باشند. اگرچه هیات‌امنای موسساتی از این دست، توسط وزیر ارشاد تعیین می‌شوند.

وی افزود: براین اساس؛ ما هیچ بودجه‌ای از دولت، وزارت ارشاد یا معاونت امورفرهنگی دریافت نمی‌کنیم بلکه هزینه‌های ما به واسطه‌ی عقد قراردادهایی که با ارشاد یا غیرارشاد بسته می‌شود و در مقابل کاری که انجام می‌دهیم کسب می‌شود. وگرنه ما هیچ بودجه یا کمکی و حمایتی دریافت نمی‌کنیم.

عظیمی درمورد نوع این قراردادها و موضوعیت‌شان گفت: ما طبق اساس‌نامه می‌توانیم قراردادهای در رابطه با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، توزیع کتاب، ترجمه و انتشار کتاب به زبان‌های مختلف جهان، تاسیس چاپخانه، فعالیت‌های پژوهشی، فرهنگی و هنری با وزارت ارشاد، معاونت‌ امور فرهنگی، سایر معاونت‌ها، سایر وزارتخانه‌ها و حتی با اشخاص حقیقی عقد کرده و درصدد انجام کار برآییم.

وی در پاسخ به این سوال که " نظرتان درمورد اظهارنظرهای همایون امیرزاده چیست؟ "، گفت: به نظر من مشکل اینجاست که ایشان موسساتی مانند موسسه‌ی ما را دولتی فرض کرده‌اند. در صورتی که تنها موسساتی که مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی را دارند، ‌ دولتی قلمداد می‌شوند.

مدیرعامل موسسه‌ی نمایشگاه‌های فرهنگی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که " در صورت کاهش یافتن بودجه‌ی فرهنگی در سال آینده، چه برخوردی با وزارت ارشاد که قطعا با کسری بودجه نیز مواجه خواهد بود، خواهید داشت؟ " اظهار داشت: روند کار به این شکل است که در مقابل تقاضای همکاری ارشاد، کارشناسان موسسه‌ی ما موضوع همکاری را ارزیابی کرده و مطابق با برآورد هزینه‌ها، مبلغ پیشنهادی را ارائه کرده و وارد مذاکره می‌شویم.

وی افزود: اگر در سال آینده ارشاد به دلیل کسر بودجه برخی از برنامه‌های فرهنگی خود را منتفی کند، به احتمال زیاد ما باید برای درآمدزایی روی قرارداهای دیگری با سایر نهادها و منابع دیگر تمرکز کنیم.

عظیمی درمورد خانه‌ی کتاب نیز توضیح داد: طبق اساس‌نامه، خانه‌ی کتاب نیز یک سازمان غیردولتی است و اگر از دولت، ارشاد یا معاونت امورفرهنگی بودجه دریافت می‌کند، نقض غرض کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز