خبرگزاری کار ایران

دبیر علمی کتاب فصل:

در آینده نقاط ضعف آثار مولفان را به آن‌ها اطلاع می‌دهیم

کد خبر : ۱۳۱۳۷۶

آئین‌نامه داوری‌ها مکتوب است و اگر تغییراتی مدنظر باشد در دور‌های بعد اتفاق خواهد افتاد / داوران ضمن تبین نقاط مثبت نقاط ضعف این آثار را هم بنویسند تا بتوانیم مشکلات کتاب بررسی شده را به مولف اطلاع دهیم.

ایلنا: دبیر علمی کتاب فصل درباره معیار‌های داوری و تغییر آن در دوره‌های بعدی این جایزه ادبی گفت: آئین‌نامه داوری‌ها مکتوب است و اگر تغییراتی مدنظر باشد در دور‌های بعد اتفاق خواهد افتاد. مسائلی که در بررسی داوری‌ها مورد توجه من است و امیداورم که هیات علمی، ‌داوران و مجموعه اجرایی به انجام آن کمک کنند این است که داوران ضمن تبین نقاط مثبت نقاط ضعف این آثار را هم بنویسند تا بتوانیم مشکلات کتاب بررسی شده را به مولف اطلاع دهیم.

به گزارش ایلنا، نجفقلی حبیبی(دبیر علمی کتاب سال و کتاب فصل جمهوری اسلامی) درباره این دوره از جایزه ادبی کتاب فصل اظهار کرد: مجموع داوری‌ها در دوره بیست‌و‌پنجم و بیست‌و‌ششم خوب بود و در دوره بیست‌وششم تاکید شد که در بررسی کتاب‌ها ملاحاظات سیاسی انجام نگیرد.

حبیبی درباره معیار‌های داوری و تغییر آن در دوره‌های بعدی این جایزه ادبی گفت: آئین‌نامه داوری‌ها مکتوب است و اگر تغییراتی مدنظر باشد در دور‌های بعد اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: در بررسی و داوری مجموعه کتاب‌های فصل و کتاب سال بزرگانی جمع شده‌اند و یکی از نتایجی که از این کار پرزحمت و بزرگ می‌توان گرفت آن است که به نویسندگان و اهل قلم ضعف‌ها و قوت‌های کارشان تذکر دهیم تا با این آموزش علمی کتاب‌ها از نظر سطح کیفی رشد و ارتقا پیدا کنند.

حبیبی افزود: مسائلی که در بررسی داوری‌ها مورد توجه من است و امیداورم که هیات علمی، ‌داوران و مجموعه اجرایی به انجام آن کمک کنند این است که داوران ضمن تبین نقاط مثبت نقاط ضعف این آثار را هم بنویسند تا بتوانیم مشکلات کتاب بررسی شده را به مولف اطلاع دهیم.

وی در توضیح اجرایی بودن این نظر برای تمامی کتاب‌های ارسالی به دبیرخانه جایزه کتاب فصل گفت: این طرح در ابتدا برای کتاب‌هایی که به مرحله نیمه نهایی راه می‌یابند اما به مرحله نهایی نمی‌رسند، قابل اجراست تا به آن‌ها تذکر داده می‌شود که خوبی کتاب‌ها چه بوده که به مرحله نیمه نهایی رسیده‌اند و چه ضعف‌هایی داشته‌اند که به مرحله نهایی نرسیده‌اند. هر فردی که بتواند کمکی به طرح کند به یقین باعثخواهد شد تا سطح علمی کشور ارتقا پیدا کند این مساله برای بحثفرهنگی کشور بسیار مهم است.

حبیبی ادامه داد: زیرا عده‌ای از نویسندگان زحمت می‌کشند اما چون از مقررات بی‌خبراند کتاب‌های آن‌ها از چرخه داوری مراحل نهایی کنار گذاشته می‌شود گوشزد کردن این نکات خوب است، البته از داوران محترم و دیگر فعالان حوزه نشر انتظار داریم در این زمینه پیشنهاد و نظرات خود را از طریق روابط عمومی خانه کتاب در اختیار ما قرار دهند.

وی در توضیح این‌که کتاب‌های منتخب بعد از معرفی باید توسط متولیان خبری مورد توجه قرار بگیرد گفت: متولیان خبری باید در انعکاس کتاب‌ها زحمت بیشتری بکشند و توضیحات بیشتری درباره فضیلت‌های کتاب منتخب و کارهای مولف تهیه کنند که این اتفاق منجر به بالا رفتن تیراژ کتاب‌ها می‌شود.

حبیبی در ادامه در توضیح اهمیت کار ناشران برای انتخاب شدن به عنوان کتاب فصل افزود: بخشی از نمره‌های که به کتاب داده می‌شود به موضوع جلد و صحافی و زیبایی‌های کتاب بازمی‌گردد که انجام این امر بر عهده ناشر است در اینجا باید به ناشر هم تذکر داده شود که نشر خوب چه ویژگی‌های دارد این ویژگی‌ها هم باید دستةبندی شود و در اختیار ناشران و مولفان قرار بگیرد تا اگر ناشری کوتاهی کرد توجه به این مسائل از سوی مولف به وی گوشزد شود. تمام این موارد در بالا بردن کیفیت کتاب اثر گذار است.

در این دوره ۴۰۰۵ عنوان کتاب منتشر شده مورد ارزیابی قرار گرفت که از آن میان ۱۸۵ اثر به مرحله دوم داوری‌ها راه یافتند. شمار آثار داوری شده در این دوره به تفکیک موضوعات بدین قرار است: کلیات ۵۹، فلسفه و روان‌شناسی ۲۰۲، دین ۵۳۰، ‌علوم اجتماعی ۸۰۱، زبان ۸۱، علوم خالص ۱۲۶، علوم کاربردی ۵۷۸، هنر ۲۱۶، ادبیات ۵۴۴، تاریخ و جغرافیا ۳۵۵ و کودک و نوجوان ۵۱۳ عنوان.

در بیست‌و‌ششمین دوره جایزه کتاب فصل در مجموع ۱۰ اثر برگزیده شدند که ۶ اثر در بخش تالیف، ۲ اثر در بخش ترجمه و ۲ اثر در بخش تصحیح هستند. همچنین ۳۰ اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شدند که از میان آن‌ها ۱۵ اثر تالیف، ۱۴ اثر ترجمه و یک اثر در بخش تصحیح است. به کتاب‌های برگزیده ۵ سکه و کتاب‌های تقدیری ۳ سکه اهدا خواهدشد. آیین اختتامیه بیست‌و ششمین دوره جایزه کتاب فصل یکشنبه هشتم دی ماه ۹۲ ازساعت ۱۵ و ۳۰ در سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، شماره ۲، سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز