خبرگزاری کار ایران

مراسم معارفه رئیس جدید سازمان فرهنگ‌ و ارتباطات برگزار شد

وزیر ارشاد: نیازمند نهضت ترجمه هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۰۴

جنتی: ما باید نهضت ترجمه راه‌اندازی کنیم و کتابهای خودمان را نه فقط به فارسی بلکه به زبانهای دیگر در نمایشگاههای بین المللی عرضه کنیم / نهاوندیان: رایزنان باید خارج از بحث‌های سیاسی و جناحی به مقابله با امواج تبلیغات ضداسلامی و ایرانی بپردازند و چهره واقعی اسلام را معرفی کنند.

ایلنا: مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح امروز(۱۴ دی) در محل این سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی(رئیس دفتر مقام معظم رهبری) در این مراسم با اشاره به اهمیت کار فرهنگی و دینی گفت: دین و ارزشهای آن و همچنین محبت اهل بیت(ع) در خون و وجود همه ما ومردم سرشته شده است و این محبت هرگز از بین نمی‌رود و حرارت آن خاموش نمی‌شود.

وی با اشاره به حضور میلیونی مردم عزادار در اربعین حسینی درکربلا گفت: مردم ما پیوند نا گسستنی با اهل بیت دارند زیرا معتقدند همانگونه که امام راحل فرموده ما هر چه داریم از محرم وصفر است.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت و وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: نمایندگان این سازمان در کشورهای دیگر سفیران فرهنگی ما هستند و رسالت آنها رساندن پیام انقلاب و نشر انقلاب است و تبلیغ دین است و این رسالت بسیار سنگین است.

وی با اشاره به وظایف حکومت و نظام اسلامی و دینی گفت: نظام دینی و حکومت اسلامی وظیفه خود می‌داند که در تأمین دین و دنیای مردم همه کوشش خود را بکند و حکومت اسلامی به هیچ عنوان راضی نیست که حتی یک خانواده یا یک فرد در دورترین نقطه سر گرسنه به بالین بگذارد و یا اینکه از خدمات پایتخت نشین‌ها استفاده نکند.

وی ادامه داد: جز وظایف اصلی دولت این است که معیشت و اقتصاد مردم را تأمین کند زیرا برنامه‌های اقتصادی اسلام بسیار جامع است و مجموعه اصول فقهی ما درباره اقتصاد حتی بسیار بیشتر از عبادات است.

وی تأکید کرد: از طر ف دیگر آنچه برای نظام اسلامی بسیار مهم است این است که مردم دینشان تأمین شود و هم برای دنیای مردم کار کند و هم برای آخرت.

نهاوندیان(رئیس دفتر رئیس جمهور) نیز طی سخنانی با اشاره به اهمیت ماموریت رایزنان فرهنگی در دولت تدبیر وامید گفت: این دولت با سه شعار نجات اقتصاد، تعامل سازنده با دنیا و احیای اخلاق؛ رأی لازم را کسب کند. این سه شعار در مأموریت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وجود دارد.

وی ادامه داد: در بخش اقتصاد اگر چه کشور در شرایط ویژه است و ما اعتقاد به اقتصاد مقاومتی داریم اما باید به رشد مستمر اقتصاد توجه کنیم و یکی از راههای رشد مستمر استفاده از بازاراهای جهانی است که رایزنان فرهنگی نقش بزرگی در گسترش آن دارند.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از کشورهای دیگر تلاش می‌کنند تا ما را از بازارهای جهانی محروم کنند اما ما باید با تعامل و استفاده از همه ظرفیت‌ها و همچنین تقویت دیپلماسی و بخصوص دیپلماسی فرهنگی در مقابل این دسیسه‌ها بایستیم و به یک تعامل عمومی مثبت دست یابیم.

نهاوندیان با اشاره به بحثاخلاق مداری و لزوم توجه به آن افزود: امروز درحالیکه پیام انقلاب و نبی اکرم(ص) چیزی جز اخلاق نبود؛ دشمنان انقلاب سعی می‌کنند که با دروغ پردازی به انقلاب اسلامی برچسب‌های غیراخلاقی بزنند اما حرکت هوشمندانه رئیس جمهور در تصویب قطع نامه پیشنهادی ضدخشونت در سازمان ملل نشان داد که ایران برای جهانیان سخن دلپذیر دارد و ما باید این سخن را به استفاده از هنر و تقویت ارزشهای آن به جهانیان نشان دهیم.

نهاوندیان تأکید کرد: امروز رایزنان فرهنگی به عنوان نمایندگان ایران در جهان باید خارج از بحث‌های سیاسی و جناحی به مقابله با امواج تبلیغات ضداسلامی و ایرانی بپردازند و چهره واقعی اسلام را که همان چهره رحمانی است؛ به جهانیان معرفی کنند.

وی ادامه داد: ما اعتقاد نداریم که رایزن فرهنگی در دولت تدبیر وامید فقط باید به دنبال تخصیص بودجه باشد و اینکه نباید تبدیل به ابزار تبلیغاتی شود بلکه رایزن فرهنگی باید به یک فهم فرهنگی درست برسد و به دنبال یک محصول درست باشد زیرا در دولت تدبیر وامید در بحث‌هایی همچون تخصیص بودجه برای سازمانها؛ محصول آن سازمان مد نظر قرار می‌گیرد.

علی جنتی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز طی سخنان کوتاهی گفت: یکی از اسناد بالادستی ما سند چشم انداز بیست ساله است و در این چشم انداز جمهوری اسلامی ایران به عنوان زمینه‌ساز وحدت اسلامی و مروج فرهنگ نوین اسلام شناخته شده است.

وی ادامه داد: در این میان سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی در ارائه تصویری روشن از اسلام ناب در جهان و ترویج عدالتخواهی و گفتمان اصیل دینی نقش مهمی دارد و مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع تقریب مذاهب نیز در کنار این سازمان نقش مهمی دارند.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی از لحاظ اجرایی با دولت مرتبط است و وزارت ارشاد در حوزه‌های مختلف همچون سینما و تئاتر و مطبوعات از این سازمان حمایت می‌کند. این سازمان در طول ۱۸ سال گذشته خوب رشد کرده و به عنوان تنها نهاد فرهنگی نظام در خارج از کشور نه تنها فعالیت‌های خوبی داشته است بلکه شهدایی را نیز تقدیم انقلاب کرده است

جنتی با اشاره به لزوم گسترده شدن فعالیتهای سازمان فرهنگ وارتباطات گفت: این سازمان امروز نیاز به یک اتاق فکر دارد تا بتواند به خوبی تحولات فرهنگی جهان را پیگیری کند. در کنار آن؛ این سازمان باید از نیروهای کار آمد وارزشی استفاده کند و با پیدا کردن و کشف نیروها در سایر دستگاهها؛ آنها را به کار بگیرد.

وزیر ارشاد ادامه داد: باید امروز بسیاری از موافقت‌نامه‌های فرهنگی که با کشورهای دیگر منعقد شده و فقط روری کاغذ مانده است؛ اجرایی شود زیرا این موافقت‌نامه‌ها به اندازه یک سند دولتی ارزشمند است.

جنتی ادامه داد: شاید روابط سیاسی با دیگر کشورها خیلی گرم نباشد اما قطعا روابط فرهنگی می‌تواند بهتر از روابط سیاسی باشد به همین دلیل و باتوجه به مشکلات ارزی و بودجه‌ای؛ من زیاد به گسترش سطحی سازمان اعتقادی ندارم بلکه به کار کیفی اعتقاد دارم. یکی از کارهای کیفی این است که ما یک نهضت ترجمه راه‌اندازی کنیم و به سمتی حرکت کنیم که کتابهای خودمان را نه فقط با زبان فارسی بلکه به زبانهای دیگر در نمایشگاههای بین المللی عرضه کنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما هم اکنون بیش از ۸۰ رایزن فرهنگی در کشورهای مختلف داریم که باید تقویت شوند و همچنین با بعضی از کشورها همچون هند بیش از ۵۰ توافقنامه داریم که اجرایی نشده و باید با پیگیری و فشار؛ آنها را اجرایی کنیم.

محمدباقر خرمشاد(رئیس سابق سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی) نیز گزارشی از عملکرد خود در سالهای گذشته ارائه داد و با تشکر از مقام معظم رهبری و تمام همکاران و مدیران این سازمان گفت: امیدوارم در طول سه سال گذشته ما توانسته باشیم این سازمان را یک گام به جلو ببریم.

ابوذر ابراهیمی(رئیس جدید سازمان) نیز با تشکر از عنایت‌های مقام معظم رهبری و اعتماد وزیر ارشاد تقاضا کرد تا وی را در اداره کردن سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی یاری کنند.

در پایان جلسه هدایای مختلفی از سوی سازمان‌ها و شخصیت‌های مختلف به محمدباقر خرمشاد اهدا شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز