خبرگزاری کار ایران

دفن در حسینیه ارشاد منتفی شد؛

پیکر میناچی به قم انتقال پیدا کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۲۳

در ادامه‌ی ممانعت از دفن پیکر زنده‌یاد ناصر میناچی در حسینیه‌ی ارشاد، با وجود نظر موافق احمد مسجد جامعی(رییس شورای اسلامی شهر تهران) به دلیل مخالفت محمدباقر قالیباف(شهردار) این اتفاق میسر نشد و دست‌آخر پیکر آن مرحوم به استان قم منتقل شد.

ایلنا: پیکر ناصر میناچی علی‌رغم وصیتش مبنی بر تدفین در حسینیه‌ی ارشاد، به دلیل مخالفت شهرداری تهران از تهران خارج و به استان قم منتقل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر میناچی؛ سیاست‌مدار پیشکسوت و از بنیانگذاران حسینیه‌ی ارشاد، در سال ۸۴ بنا به دل‌بستگی‌های شخصی‌اش به حسینه‌ی ارشاد که پیشینه‌ی آن به مذاکرات و سخنرانی‌های متعدد سیاسی و علمی در سال‌های انقلاب و پیش از آن بازمی گردد درخواستی مبنی بر تدفین پیکرش پس از مرگ در محیط این حسینیه به شهردار وقت تهران(محمود احمدی نژاد) ارسال می‌کند و این درخواست با موافقت شهردار مواجه می‌شود.

بازماندگان زنده‌یاد میناچی پیروی این وصیت، روز گذشته(شنبه ۵ بهمن‌ماه) پیکر این سیاست‌مدار فقید را به حسینیه‌ی ارشاد منتقل می‌کنند که با ممانعت شهرداری منطقه‌ی ۳ مواجه می‌شوند و شهردار این منطقه، امکان دفن در حسینیه‌ را منوط به دستور شخص شهردار تهران(محمدباقر قالیباف) یا رییس شورای اسلامی شهر(احمد مسجدجامعی) عنوان می‌کند.

پیروی مذاکرات و پیگیری‌های صورت گرفته، احمد مسجد جامعی؛ امروز(۶ دی) موافقت خود را رسما طی نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف؛ شهردار تهران اعلام کرده و این اتفاق را بلامانع خواند، اما به دلیل مخالفت شهردار تهران(قالیباف) تدفین پیکر زنده‌یاد میناچی در حسینیه‌ی ارشاد محقق نشد و بنا به اظهارات یکی از نزدیکان آن مرحوم، پیکر میناچی به قم انتقال داده شد.

این مساله از سوی خبرگزاری ایلنا مورد پیگیری قرار گرفت و ماجرا از تعداد کثیری از مسوولان شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران پیگیری شد اما نتیجه ای نداشت؛ آنچنانکه بسیاری از آنان؛ یا از این ماجرا اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و یا مسوول رسیدگی به این امر را بخش‌های دیگر عنوان می‌کردند. آخرین نتیجه‌ی پیگیری‌ها این بود که مسوولیت هماهنگی دفن نام‌آوران اصلا با شهرداری نیست؛ بلکه با شورای شهر است و قاعدتا دستور احمد مسجدجامعی در این رابطه کفایت می‌کرده است.

از شواهد و قرائن پیداست که مخالفت محمدباقر قالیباف با تدفین پیکر زنده‌یاد ناصر میناچی در حسینیه‌ی ارشاد، تنها دلیل محقق نشدن این امر و انتقال پیکر آن زنده‌یاد به استان قم تلقی می‌شود. گفتنی‌ست تا چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیر تصویب مصوبه‌ای مبنی بر ممانعت از هرگونه تدفین در فضای شهری بودند که به دلیل دفن شهدای گمنام در میادین و فضاهای شهری، این طرح مسکوت ماند.

دکتر میناچی با تشکیل دولت موقت، وزارت تبلیغات و جهانگردی(ارشاد فعلی) و سرپرستی اوقاف را برعهده داشت. وی یکی از بنیانگذاران حسینیه ارشاد است که بعد از تعطیلی آن در سال ۱۳۵۱ از سوی ساواک؛ مدیریت آن را بعد از انقلاب برعهده گرفت. در این دوران؛ به خصوص روشنفکران دینی به رغم محدویت‌های فراوان فرصت داشتند تا در مقاطعی نظرات و بحثهای خود را در این نهاد مذهبی بیان کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز