خبرگزاری کار ایران

گزارشی از مراسم پایانی جشنواره داستان کوتاه فهرست

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۸۰

میلاد کامیابیان با داستان «تسمیه»، مصطفی انصافی با داستان «عطر لیلا و رنگ و برف و چنار»، رزیتا بهزادی با داستان «شمعدانی قرمز» و نیلوفر انسان با داستان «روایت ساده یک انسان پر زاویه» به عنوان برگزیدگان جایزه فهرست معرفی شدند.

ایلنا: مراسم پایانی دومین دوره جشنواره داستان کوتاه فهرست در روز جمعه ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۲ در پردیس سینمایی قلهک و با حضور اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سیدعلی میرمحمدی مدیر برگزاری این جشنواره از همکاری و همراهی اهالی فرهنگ و ادب بخصوص بنیاد فرهنگی ملت در برگزاری این جشنواره مستقل تقدیر کرد و اغلب نگرانی اهالی ادب و هنر نسبت به جشنواره های مستقل و غیردولتی را، ادامه دار نبودن آنها بیان کرد.

وی افزود: طبیعتاً نگاه دولت ها و سیاست های کاری آنها می تواند به فرسایش و یا رشد این جشنواره ها کمک کند. اما اساس یک جشنواره غیر دولتی باید بر مبنای استقلال شکل بگیرد.

مدیر برگزاری جایزه ادبی فهرست اضافه کرد: بدون شک تمام قفل های موجود در عرصه فرهنگ و هنر، با کلید دولتی باز نخواهد شد و موسسات و شرکتها نقش مهمی در عمل به مسئولیت اجتماعی خودشان و باز کردن این قفل ها دارند.

محمدحسن شهسواری(نویسنده و دبیر هیأت داوران جشنواره داستان کوتاه فهرست) با ارائه گزارشی آماری از این جشنواره گفت: امسال بیش از ۸۰۰ داستان به دبیرخانه رسید که نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

وی در ادامه به موضوع آسیب‌شناسی داستان های ارسالی به این جشنواره پرداخت و گفت: اولین آسیب در تولیدات ادبی با سبک کوتاه، آسیبی است که به زبان وارد می‌شود. اگر ما عجیب‌ترین ایده را داشته باشیم و زبان بیانمان پالوده نباشد حتما در نتیجه کار ما تاثیر خوهد گذاشت. در کنار این مساله در داستان‌های این جشنواره که حداکثر در ۳۰۰ کلمه نوشته می‌شوند، موضوع اسم نیز بسیار حائز اهمیت است. اسم را در این سبک داستانی باید جزئی از داستان بدانیم. آثاری در میان کارهای جشنواره بودند که اگر اسم دیگری داشتند برگزیده ما نمی‌شدند و برعکس.

شهسواری در ادامه با بیان اینکه ما درباره مفاهیم حرف می‌زنیم و نه مصادیق در این داستان‌ها صحبت می‌کنیم گفت: من در این دوره از جشنواره وفور داستان‌هایی با موضوع دفاع مقدس را دیدم. من به متولیان این امر تبریک می‌گویم که توانستند چنان تبلیغ و فضا سازی کنند که این حجم از داستان در این زمینه نوشته شود اما این مساله دارد خطرناک می‌شود.

وی افزود: صحبت کردن از دفاع مقدس امروزه تبدیل به یک پروپاگاندا شده و از دل آن دیگر ادبیات بیرون نمی‌آید. من باور دارم که ترویج موضوع دفاع مقدس توسط متولیانش خوب بوده اما برای تبدیل شدن این کار ترویجی به هنر و ادبیات به نظرم راه دیگری باید رفت و ما در حال طی کردن راه اشتباهی هستیم.

سپس از برگزیده داستان خلاقانه توسط سروش صحت تقدیر شد و بعد از آن سروش صحت بخشی از یک داستان مشهور از دهه ۴۰ را برای حاضران خواند.

در بخش بعدی از هیأت داوران این جشنواره: امیرعلی نجومیان‌، بلقیس سلیمانی‌، محمدحسن شهسواری، ‌فرشته نوبخت و سینا دادخواه و همچنین از حامیان معنوی توسط بهروز افخمی و سیدعلی میرمحمدی تقدیر شد.

در بخش بعدی از نفرات اول تا سوم توسط هیئت داوران تقدیر شد و به آنها تندیس این جشنواره به همراه جوایز نفیس فرهنگی اهداشد.

محمدعلی ابطحی فعال فرهنگی نیز در سخنان کوتاهی از اخذ مجوز چاپ کتاب جدیدش که شامل داستان های کوتاه با نام " الاحقر فداتون " خبر داد و به شرح یکی از داستان های کوتاه این کتاب پرداخت.

در بخش ویژه این جشنواره از مرجان شیرمحمدی نویسنده کتاب «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» تقدیر شد و تندیس این جشنواره توسط محمدعلی ابطحی به وی اعطا شد.

پس از سخنان کوتاه شیرمحمدی در ستایش این جشنواره و خرسندی از دریافت این تندیس، بهروز افخمی همسر وی توضیحاتی درباره فیلم جدیدش که براساس همین رمان ساخته شده است، ارائه نمود. پایان بخش آئین اختتامیه این جشنواره، پخش ۲۰ دقیقه نخست فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بود که در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارد.

این جشنواره که به همت شرکت هامین گستر آریا و بنیاد فرهنگی ملت و با حمایت معنوی موسسه فرهنگی شهر کتاب، و موسسات نشر ماهی، افق، ققنوس و کارنامه و همچنین معرفی خانه امید نابینایان برگزار شد، برگزیدگان خود را به شرح زیر معرفی نمود:

منتخب بخش داستان خلاقانه: میلاد کامیابیان با داستان «تسمیه»

منتخب اول: مصطفی انصافی با داستان «عطر لیلا و رنگ و برف و چنار»

منتخب دوم: رزیتا بهزادی با داستان «شمعدانی قرمز»

منتخب سوم: نیلوفر انسان با داستان «روایت ساده یک انسان پر زاویه».

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز