خبرگزاری کار ایران

مدیر کتاب‌فروشی تیمورزاده: زیر بار جریمه نمی‌روم

یک کتاب‌فروشی به دلیل ارزان‌فروشی جریمه شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۵۳

تعزیرات می‌گوید شما خارج از ضوابط و بدون اجازه دست به حراج کتاب‌ زده‌اید. درحالی که کار ما اصلا " حراج " نیست! بلکه یک تخفیف موجه و دائمی‌ست که از ۱۸ سال پیش اعمال می‌شود.

ایلنا: فرهاد تیمورزاده(مدیر انتشارات تیمورزاده) از مراجعه‌ی چند روز گذشته‌ی ماموران سازمان تعزیرات حکومتی به فروشگاه این انتشارات و جریمه‌ای که به دلیل ارزان‌فروشی برای این ناشر اعمال شده، خبر داد.

وی در توضیح این اتفاق به خبرنگار ایلنا گفت: معمولا انتظاری که از سازمان تعزیرات حکومتی در اذهان عمومی وجود داشته، مقابله با گرانفروشی بوده است اما برخورد اخیر این سازمان با انتشارات تیمورزاده، برعکس این ذهنیت بوده؛ یعنی جرم ما ارزان‌فروشی است، نه گران‌فروشی.

تیمورزاده ضمن بیان این مطلب که ارائه‌ی تخفیف در فروشگاه و نمایشگاه مرکزی انتشارات تیمورزاده، اتفاق تازه‌ای نیست و ۱۸ سال است که اعمال می‌شود، افزود: ما در تمام روزهای سال، کتاب‌هامان را با تخفیف پایه ۱۶ درصد ارائه کرده‌ایم و در مناسبت‌های مختلف؛ این رقم را افزایش داده‌ایم. دلیلش هم این است که این فروشگاه، تنها تولیدات خودمان را ارائه می‌کند و از آنجا که در ارائه‌ی مستقیم، هزینه‌ی پخش و توزیع کتاب(که گاه تا ۵۰ درصد از قیمت پشت جلد را شامل می‌شود) وجود ندارد، ما به مشتریان حضوری‌مان تخفیف می‌دهیم.

این ناشر اضافه کرد: قیمت‌گذاری کتاب طبق قانون، به ناشران سپرده شده. یعنی ناشران هستند که با توجه به بازار نشر، نیاز جامعه و قدرت خرید مشتریان، قیمتی را برای کتاب‌هایش انتخاب می‌کند. بنابراین از این منظر نیز ما مختاریم کتاب‌هامان را به هر قیمتی که صلاح می‌دانیم؛ بفروشیم.

وی با اشاره به شائبه‌ی " حراج خارج از ضوابط " و بهانه قرار گرفتن آن از سوی تعزیرات، خاطر نشان کرد: ظاهرا فعالان در صنوف مختلف برای حراج کردن اجناس خود ملزم به اخد مجوز حراج از اتحادیه خود هستند تا میزان و مدت حراج مشخص شود. حالا تعزیرات می‌گوید شما خارج از ضوابط و بدون اجازه دست به حراج کتاب‌ زده‌اید. این درحالی‌ست که کار ما اصلا " حراج " نیست! بلکه یک تخفیف موجه و دائمی‌ست.

تیمورزاده ادامه داد: واقعا نمی‌دانم در زمانه‌ای که همه‌ی مردم فریادشان از گرانی بلند است و دولت هم قدرت کنترل قیمت‌ها را ندارد، چرا یک فروشگاه کتاب باید به دلیل ارزان‌فروشی محکوم و جریمه شود؟ آن‌هم در شرایطی که ناشران به حمایت نیاز دارند!

وی وقوع چنین اتفاقی را در دولت جدید دور از انتظار خواند و اضافه کرد: من شیوه‌ی فعالیت ماموران تعزیرات را در شرایط اقتصادی موجود، غیرمنطقی می‌دانم. آن هم در روزگاری که روز به روز خبر فسادهای مالی مختلفی از برخی مجریان آن از سوی دادگستری شنیده می‌شود.

مدیر انتشارات تیمورزاده درمورد میزان جریمه‌ها گفت: ۱۰۰ هزار تومان به دلیل حراج خارج از ضوابط جریمه‌مان کردند و ۶۷ هزار تومان به دلیل ارائه‌ی جنس بدون اتیکت قیمت. در توضیح جریمه‌ی دوم باید بگویم به جز کتاب‌ها که همه‌گی قیمت پشت جلد دارند، در بخش بسیار کوچکی از فروشگاه، مقداری لوازم تحریر معمولی مثل خودکار و مداد ارائه می‌شود. این اجناس نیز به صورت دسته‌ای و جعبه‌ای قیمت‌شان درج شده و دیگر منطقی نیست اگر بخواهیم روی مثلا ۳۰۰ خودکار، یک به یک اتیکت بچسبانیم.

وی ضمن بیان این‌مطلب که تعزیرات اعتراض این انتشارات را ترتیب اثر نداده، افزود: مبلغ جریمه‌ها بسیار ناچیز است اما نفس این اتفاق از سوی من پذیرفتنی‌نیست. به همین دلیل این پرونده را پیگیری خواهم کرد زیرا اگر با این اتفاق که امروز برای من رخ داده، مقابله نکنم؛ چه بسا در آینده برای سایر ناشران نیز رخ دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز