خبرگزاری کار ایران

اطلاعات حکمت و معرفت؛ شماره نود و چهارم منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۱۴

به زودی انتشارات هارپر در آمریکا ترجمه انگلیسی قرآن و تحلیل و تفسیر آن را به چاپ خواهد رساند، این پروژه حاصلِ ده سال تلاش گروهی‌ست به سرپرستی‌ِ پروفسور سیدحسین نصر، نوشتار اول بخش ادب و هنر نشریه حکمت و معرفت؛ گفتگویی‌ست با سیدحسین نصر.

ایلنا: شماره نود و چهارم آن در بهمن ۱۳۹۲ به چاپ رسید. دبیر دفتر پیشین که عنوانش دین‌پژوهی۲ نام داشت هژیر مهری بود و دبیری دفتر ماه این شماره هم چنانکه از عنوانش هم پیداست –دین‌پژوهی۳ - به عهده هژیر مهری بوده‌است. وی در سر مقاله‌ی این شماره چنانکه از عنوان هم برمی‌آید به رویکردهای دین‌پژوهی می‌پردازد و در طول سرمقاله به برخی مهمترین رهیافت‌ها در دین‌پژوهی همچون مردم‌شناسی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، پدیدارشناسی به صورت دقیق‌تر تمرکز می‌شود. «دین‌پژوهی و چالش‌های جهان معاصر» نام گفتگویی‌ست از منیره پنج‌تنی با همایون همتی، در این مصاحبه موانع و مشکلات مسیر دین‌پژوهی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه پدیدارشناسی دین به عنوان رشته‌ای در حوزه‌ی دین‌پژوهی مورد پرسش و بحثقرار می‌گیرد. دومین عنوان در بخش دفتر ماه «رابطه میان علم و دین» نام دارد، گفتگویی با حسن حسینی از علی بابایی و منیره پنج‌تنی، که گفتگوکنندگان در اینجا برای آغاز، پرسش خود را به نفع بحثبر سر تعریفی از دین آغاز می‌کنند و در نهایت با بازشکافیِ برخی عقاید درباره تعاریف دین و مباحثفلسفه دین گفتگوی خود را با تحلیل آرای آنتونی فلو که در پایان عمر عقایدش را تغییر داد و خلاف باقی عمرش خداباور شد، به پایان می‌برند.

«نقدی بر آراء ابن عربی براساس دین شناسی ویتگنشتاین» طبق استناد به سخنان خود نویسنده این مقاله، این نوشتار از یکسو ارزیابی توصیفی اندیشه‌های ابن عربی‌ست و از یکسو ارزیابی تحلیلی - زبان‌شناختی - معناشناختی و سبک سنگین کردن آرای او و هم سنجش پذیری آنها با پارادایم دینی - اسلامی.

در ادامه بالاخره در این بخش به عنوانی می‌رسیم که جایش تا به حال در این دفاتر سه گانه خالی بود، «پدیدارشناسی دین» همانطور که در آغاز آمده، پدیدارشناسی دین یکی از اساسی ترین رویکردها به دین در قرن بیستم است. این مقاله قدری خود اصطلاحِ فلسفی پدیدارشناسی دینرامورد مطالعه قرار می‌دهد و در ادامه چهره‌های شاخص پدیدارشناسی دین مورد بررسی و شناخت واقع می‌شوند. داگلاس الن نویسنده این مقاله، نوشتار خود را با بیان ویژگی‌های پدیدارشناسی به پایان می‌برد. در سراشیبیِ مقالاتِ دفتر ماه به مقاله‌ای برمینای نظرات فیلسوفی می‎رسیم که بی‌شک تفکراتش نقش بسزایی در شکلگیری برخی ایدئولوژی‌ها و جریانات اجتماعی اعصار بعد از خود داشت؛ هگل. این نوشتار با عنوان «بازشناسی، و دین در اندیشه هگل» مقاله‌ایست از دامین بوترین ترجمه رضا ماحوزی. آخرین مقاله‌ی به چاپ رسیده در دفتر ماه شماره نود و چهارم نوشته‌ای است از فریتووف شووان با عنوان «کاستی‌هایی در عالم ایمان» با ترجمه ای از رضا کورنگ بهشتی.

به زودی انتشارات هارپر در آمریکا ترجمه انگلیسی قرآن و تحلیل و تفسیر آن را به چاپ خواهد رساند، این پروژه حاصلِ ده سال تلاش گروهی‌ست به سرپرستی‌ِ پروفسور سیدحسین نصر، نوشتار اول بخش ادب و هنر این ماه نشریه هم گفتگویی‌ست از آمنه شیرازی‌نژاد با سیدحسین نصر. نوشتار دیگر با عنوان نامهای خدا در اوستا و قرآن مقاله‌ای‌ست از ملیحه شیرخدایی.

«کتابی به گستره فرهنگ» تنها مصاحبه بخش اندیشه و نظر این شماره است، گفتگویی با کریم مجتهدی از میثم قهوه‎چیان. شهودگرایی اخلاقی از جاناتان دنسی و ترجمه ماشاءالله رحمتی، «سنجش و بررسی حمله راسل به هگل» مقاله‌ای قابل توجه و بررسی از لئون گیردینک به ترجمه محمدمهدی اردبیلی پایان بخش اندیشه و نظر شماره نودوچهار هستند.

بخش کتاب در این شماره جدا از معرفی کتب خارجی به کوشش کیان رضوی، شامل دو مقاله‌ی قابل توجه است، اولی با عنوان شیخ کبیر بخش دوم مقاله‌‎ای است که بخش اولش در شماره پیشین به چاپ رسیده بود. و دومین، گفتگویی میان منیره پنج‌تنی با بهار رهادوست، نویسنده کتاب «چرا نویسنده نشدم؟»، چنانکه در این گفتگوی خواندنی پیداست، تجربه خواندن این کتاب ویژگی خاص و لذت‌بخش خود را دارد.

آخرین بخش در هر شماره از این نشریه هم به بررسی و گزارش و اطلاع از آخرین سمینارها، جلسات و بزرگداشت‌های فلسفی، پژوهشی در ایران و جهان اختصاص دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز