خبرگزاری کار ایران

عاشقانه‌های محمود درویش منتشر شد

کد خبر : ۱۵۳۲۱۴

کتاب عاشقانه‌های محمود درویش با ترجمه موسی بیدج ازسوی انتشارت سرزمین اهورایی منتشر شد.

ایلنا: هم‌زمان با سال‌روز تولد محمود درویش، کتاب عاشقانه‌های شاعر با عنوان «ریتا… عشق و یاسمن» توسط انتشارات سرزمین اهورایی منتشر شد.

به گزارش ایلنا؛ کتاب عاشقانه‌های محمود درویش با ترجمه موسی بیدج فروست نهم شعر جهان این انتشارات را از آن خود کرده است. درویش شاعر اول فلسطین و یکى از سران شعر امروز عرب به شمار مى‌آید و نام درویش در شمار شاعران جهانى و شعر او بخشى از فرهنگ شعر جهان قلمداد می‌شود؛ شعرى که به هر زبان و در هر زمان و مکانى صادر شده باشد، از سیطره و سلطه زور رهاست و در خدمت انسان ستمدیده نشسته است.

محمود درویش، در سال ۱۹۴۲ در فلسطین به دنیا آمد. تا پیش از سال ۱۹۷۱ در زادگاهش زندگى مى‌کرد و بارها، به دلیل فعالیتهاى ادبى و سیاسى، دستگیر و مؤاخذه شد و مدتى را نیز در زندان و بازداشت خانگى گذراند. پس از این تاریخ، در بیروت، قاهره، امان، قبرس، پاریس و شهرهای متعدد دیگرى حضور و اقامت داشت و به زبان و بیان شعر از بیم و امید، شکوه و اندوه یار و دیار گفت و نوشت. این شاعر نام آشنای عرب در سال ۲۰۰۸ پس از عمل جراحی قلب در آمریکا از دنیا رفت. زندگی پر فراز و نشیب درویش تاثیر خود را حتی درسروده‌های عاشقانه‌ی او ثبت کرده است و می‌توان زبان شعر او را از این بابت زبانی متفاوت قلمداد کرد.

ریتا

میان چشمان من و ریتا
تفنگى‌ست
و کسى
که ریتا را مى‌شناسد
خم مى‌شود
و نماز مى‌برد
براى خدایى
که در چشمانى عسلى‌ست.

آه… ریتا
میان ما
هزار گنجشک و تصویرست
و وعده‌هاى بسیار
که تفنگى
بر جانشان آتش گشوده است…

«ریتا… عشق و یاسمن» عاشقانه‌های محمود درویش به ترجمه موسی بیدج و با مدیریت هنری و طرح جلدی از مجید ضرغامی منتشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز