خبرگزاری کار ایران

سخنگوی جشنواره اعلام کرد:

کارگاه‌ها مهم‌ترین نقظه قوت این دور از جشنواره شعر فجر است

کد خبر : ۱۵۹۶۴۵

حدود ۹۰ نفر به عنوان مهمانان شعرخوان در روزهای جشنواره شعرخوانی می‌کنند. این ۹۰ نفر انتخاب شده‌اند و به تایید شورای سیاست گذاری هم رسیده‌اند که همه آن‌ها شعرخوانی خواهند کرد

علی آبان سخنگوی جشنواره اظهار داشت: کارگاه‌ها مهم‌ترین نقظه قوت این دور از جشنواره شعر فجر است که امکان ارتباط بهتر و موثر‌تر بسیاری از شاعران در سطح کشور را با جشنواره فراهم کرده است.

به گزارش ایلنا از جمله ویژگی‌های این سری از رقابت‌های ادبی شعر فجر برگزاری کارگاه‌های ادبی در استان‌های کشور است. به گفته سخنگوی جشنواره: کارگاه‌ها تا امروز طبق پیش بینی به خوبی پیش رفته‌اند و در استان‌های بسیار در فهرست برگزاری کارگاه طی روزهای آینده قرار دارند. استان ایلام به عنوان اولین استان کارگاه خود را برگزار کرده و در سایر استان‌ها از ۲۵ام فروردین با فاصله ۱ الی ۲ روز با حضور مهمانان منتخب جشنواره شاهد برگزاری کارگاه‌های استانی خواهیم بود. این کارگاه‌های یک روزه و بطور معمول در ۴ ساعت و با توجه به ظرفیت استان هم بیشتر یا کمتر و با حضور شاعران استانی است. برای هر کارگاه ۲ مه‌مان یکی از جریان گفتمان انقلاب اسلامی و دیگری از نحله دیگر ادبی درنظر گرفته شده که توسط کمیته عملی جشنواره انتخاب شده‌اند. حضور دو ساختار ادبی در دوره‌های استانی موجب می‌شود تا شاعران با آزادی عمل در کارگاه‌ها اشعار خود را قرائت کنند و بدون هیچ دخالت حاشیه‌ای به اشعار آن‌ها پرداخته شود. بطوریکه تا امروز ۲۰ استان موافقت خود را در رابطه با کارگاه‌ها اعلام کرده‌اند. تدارکات لازم آماده و زمان برگزاری انتخاب شده و مهمانان ویژه نیز که قرار است از تهران اعزام شوند، کاملا مشخص شده‌اند.

آبان افزود: همچنین از نتایج این کارگاه‌ها در چند استانی که تا امروز محل برگزاری بوده‌اند، استقبال خوب توسط شاعران و مسئولین استانی است. به عنوان مثال برای استان گلستان امروز برگزار می‌شود رسانه‌های استانی، تلویزیون، رادیو و حتی مقامات استانی چون ارشاد، آموزش و پرورش استقبال کرده‌اند و در این کارگاه خود من به همراه خانم مهرنوش قربانعلی و آقای سید علی اکبر می‌رجعفری حضور خواهیم داشت. به گفته مسئولین استان در این کارگاه شاعرانی را خواهیم دید که غیبت ۲۰ ساله داشته‌اند و قرار است در کارگاه شرکت کنند و جناب آقای محمدعلی بهمنی و حمیدرضا شکارسری نیز امروز در کارگاه استانی هرمزگان حاضر خواهند بود. ۲۷ام هم کارگاه استانی کرمانشاه با حضور آقایان یزدان سلحشور و محمد رمضانی برگزار خواهد شد.

سخنگوی این دور از جشنواره در خصوص نقاط قوت داوری اظهار داشت: امسال به شکل گسترده تری داوران انتخاب شده‌اند که برای این منظور شورای عالی انتخاب داریم که تعیین داوران را عهده دار است. شورای داوری نیز در پی چندصدایی شدن تلفیقی از صداهای گوناگون هستند. ما کسانی را در بین داوران داریم که تا کنون اصلا وارد جشنواره نشده بودند و امسال جزو داوران ما خواهند بود و آثار را داوری خواهند کرد. شعرهایی که شاید تا سال قبل با آن شکل و ساختار کاری تمایلی به شرکت در جشنواره نداشتند اما امسال آنقدری در ذهنشان آرامش هست که از هر نحله فکری و ادبی اثار خود را ارسال کرده‌اند، چون بحثچندصدایی مطرح است و همین اینکه داوران ما ترکیبی از چندصدایی هاست.

وی افزود: حدود ۹۰ نفر به عنوان مهمانان شعرخوان در روزهای جشنواره شعرخوانی می‌کنند. این ۹۰ نفر انتخاب شده‌اند و به تایید شورای سیاست گذاری هم رسیده‌اند که همه آن‌ها شعرخوانی خواهند کرد، مگر آنکه شاعری به دلیل گرفتاری‌های شخصی از حضور در جشنواره معذوریت پیدا کند. اسامی این افراد ان شاالله در فرصت‌های آینده اعلام خواهد شد.

آبان در خصوص حضور شاعران جوان افزود: از آنجایی که عموما شاعران پیشکسوت و شاعرانی که دارای جریان‌های خیلی خاصی بودند، مهمان ویژه روزهای جشنواره هستند و به عنوان شعر خوان از آن‌ها دعوت خواهیم کرد، به جرات می‌توان گفت که جوانان و تا حدودی زیر ۴۰ سال، حدودا ۸۰ درصد شرکت کنندگان را دربر می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز