خبرگزاری کار ایران

یک هفته با تولستوی با حضور ولادیمیر تولستوی

کد خبر : ۱۶۱۰۳۰

درجریان برنامه یک هفته با تولستوی علاوه بر سخنرانی درباره این نویسنده روس؛ چهل تابلوی نقاشی از تولستوی و آثار او را که نوی‌ او به ایران می‌آورد برای علاقه‌مندان به نمایش در می‌آید.

مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهرکتاب با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو و بنیاد تولستوی، از روز یکشنبه هفتم اردیبهشت برنامه «یک هفته با تالستوی» را در شهرکتاب برگزار می‌کند.

به گزارش ایلنا؛ علی‌اصغر محمدخانی؛ معاون فرهنگی و بین‌الملل شهرکتاب با اعلام این خبر افزود: تولستوی فقط یک نویسنده برجسته جهانی نیست بلکه او یک متفکر، یک پیشوای فکری و به‌عنوان کسی که نسبت به تمدن جدید معترض بود شناخته شده است. افکار و آرا تولستوی درباره‌ی آموزش و پرورش، درباره‌ی مذهب، درباره‌ی سلوک فردی و رفتار جمعی و همچنین درباره‌ی هنر، آنقدر مهم هستند که به‌صورت مبسوط و تحلیلی بدان پرداخته شود.

وی گفت: شهرکتاب در ادامه همکاری‌های متقابل با نهادهای ادبی و فرهنگی روسیه، برنامه «یک هفته با تولستوی» را برگزار می‌کند و این برنامه با حضور ولادیمیر تولستوی و همسرشان و گروه تلویزیونی روسیه و با حضور متفکران، داستان‌نویسان، پژوهشگران، هنرمندان و استادان زبان و ادبیات روسی دانشگاه‌های ایران برگزار می‌شود.

محمدخانی درباره‌ی انتخاب تولستوی برای برگزاری این برنامه گفت: زندگانی تولستوی را می‌شود آیینه‌ای دانست که تمامی آرمان‌ها و اضطراب‌های روسیه را با ابعادی کم‌نظیر در خود منعکس می‌سازد و بیش از پنجاه سال است که آثار تالستوی به فارسی ترجمه می‌شود و بیش از صد ترجمه از آثار او به فارسی در اختیار علاقه‌مندان است و بی‌شک تالستوی در صدر نویسندگان جهان قرار دارد و به‌حق باید گفت تالستوی پرچم‌دار و پیشتاز اصیل آن ادبیات جهانی است که گوته آن را پیش‌بینی کرده بود.
محمدخانی به برنامه‌های «یک هفته با تولستوی» اشاره کرد و گفت که در روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ساعت ۱۶ نشست «از تولستوی چه آموخته‌ام» با حضور نویسندگان ایرانی: رضا امیرخانی، ناهید طباطبایی، محمدرضا بایرامی، محمدحسن شهسواری، بلقیس سلیمانی و مهام میقانی برگزار می‌شود و داستان‌نویسان ایرانی درباره‌ی نکاتی که از تولستوی آموخته‌اند سخن می‌گویند.

در روز دوشنبه هشتم اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح فیلم «جنگ و صلح» که بر اساس رمان تولستوی ساخته شده است برای علاقه‌مندان به نمایش در می‌آید و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نهم و دهم اردیبهشت ساعت ۱۶ «همایش آراء و افکار تولستوی» با حضور استادان فلسفه و ادبیات برگزار می‌شود و رضا داوری اردکانی: تاملی در مرگ ایوان ایلیچ، کریم مجتهدی: نگاهی به رستاخیز، مهناز صدری: خانواده و پیروان تولستوی بعد از انقلاب اکتبر، زهرا محمدی: تولستوی در برابر تولستوی، غلامرضا خاکی: تولستوی در نبرد نهایی، معصومه معتمدنیا: فلسفه شرق در آثار تولستوی، فاطمه قاسمی: تحول درون از منظر تولستوی و عطار در پدر سرگی و شیخ صنعان سخن می‌گویند.

در آغاز این همایش در روز سه‌شنبه ولادیمیر تولستوی نوه‌ی تولستوی و ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخن خواهند گفت و در روز پنج‌شنبه یازدهم اردیبهشت ساعت ۱۶ هنرمندان سینما و تئاتر از آموخته‌های خود از تولستوی سخن می‌گویند که رضا کیانیان، حسن فتحی، محمد چرم‌شیر، اسماعیل شفیعی و سروش صحت میهمانان این روز هستند.

همچنین چهل تابلوی نقاشی از تولستوی و آثار او را که ولادیمیر تولستوی به ایران می‌آورد برای علاقه‌مندان در طول این یک هفته به نمایش در می‌آید. نمایش فیلم‌های مستند درباره‌ی تولستوی نیز از دیگر برنامه‌های این یک هفته است.

محمدخانی در پایان اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این‌گونه برنامه‌ها و با همکاری نهادهای ادبی و فرهنگی جهان، زمینه همکاری‌های گسترده‌تر فرهنگی ایران و دیگر کشورها را فراهم کند و مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهرکتاب در سال‌جاری برنامه‌های گسترده‌تری را برای معرفی زبان و ادبیات فارسی در دیگر کشورها فراهم کرده است و نشست‌ها و همایش‌هایی را برای گفت‌و‌گوهای نویسندگان، شاعران و محققان و منتقدان ایرانی با همتایان خود از دیگر کشورها در ایران و کشورهای مختلف برگزار می‌کند که روسیه، اسپانیا، آلمان، اتریش، سوئیس، لهستان، ‌سوئد، چین، ترکیه، ایتالیا، فنلاند، مالزی، ‌ هند، تاجیکستان، الجزایر و عراق از جمله کشورهایی هستند که در سال ۱۳۹۳ با همکاری مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهرکتاب، برنامه‌های مشترک دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز