خبرگزاری کار ایران

بررسی و نقد آثار و اندیشه‌های سیدجواد طباطبائی در پژوهشگاه تاریخ اسلام

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۰۰۸

نشست «بررسی و نقد آثار و اندیشه‌های دکتر سیدجواد طباطبائی» با حضور سید جواد طباطبائی، حسین آبادیان، سید هاشم آقاجری، احمد بستانی، داریوش رحمانیان، داود فیرحی، حاتم قادری و قباد منصوربخت برگزار می‌شود.

نشست «بررسی و نقد آثار و اندیشه‌های دکتر سیدجواد طباطبائی» به همت گروه تاریخ و همکاری‌های میان‌رشته‌ای پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این نشست با حضور اساتید و صاحبنظران: سید جواد طباطبائی، حسین آبادیان، سید هاشم آقاجری، احمد بستانی، داریوش رحمانیان، داود فیرحی، حاتم قادری و قباد منصوربخت روز پنج‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در تالار همایش‌های کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

سید جواد طباطبائی در سال ۱۳۲۴ در تبریز به دنیا آمد. تحصیلات خود را در تبریز انجام داد و برای تحصیل حقوق به دانشگاه تهران رفت. پس از اخذ لیسانس حقوق از دانشکده حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه تهران به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن به ادامه تحصیل پرداخت و با اخذ دیپلم مطالعات عالی D. E. S از رشته فلسفه سیاسی فارغ‌التحصیل شد.

در سال ۱۳۶۳ با نوشتن رساله‌ای درباره «تکوین اندیشه سیاسی هگل جوان»، با دریافت درجه ممتاز دکترای دولتی در رشته فلسفه سیاست به ایران بازگشت. پس از بازگشت به عضویت هیئت علمی درآمد و معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد. در همان زمان، سردبیری نشریه همین دانشکده را به عهده گرفت. وی به اتهام «ملی‌گرایی» از کار برکنار و از دانشگاه اخراج شد. وی پس از اخراج از دانشگاه، کار پژوهشی را در مراکز دیگر ادامه داد و پژوهش درباره تاریخ اندیشه در ایران را دنبال کرد. وی هم‌اکنون عضو هیئت علمی دائرة المعارف بزرگ اسلامی است.

مهمترین سهم وی در منظومه نظری ایران معاصر، طرح «نظریه زوال اندیشه سیاسی در ایران» است که چندین مجلد از آثار وی را در برمی گیرد. همچنین، در حوزه اندیشه سیاسی غرب نیز مجموعه چند جلدی جدال قدیم و جدید را به بازکاوی انتقادی فکر سیاسی غربی از یونان تا دوران جدید اروپا اختصاص داده است. این مجموعه نوعی تاریخ‌نگاری ایرانی در باب اندیشه سیاسی غربی است که بر پایه آثار اصلی متفکران غربی تالیف شده است.

ازجمله مهمترین آثار او می‌توان «زوال اندیشه سیاسی در ایران»، «دیباچه‌ای بر نظریه انحطاط ایران»، «مکتب تبریز و مبانی تجدد خواهی»، «حکومت قانون: مبانی نظریه مشروطه‌خواهی»، «ابن خلدون و علوم اجتماعی»، «خواجه نظام الملک»، «تاریخ اندیشه سیاسی جدید در اروپا از نوزایش تا انقلاب فرانسه» اشاره کرد.

حضور برای علاقمندان در این نشست آزاد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز