خبرگزاری کار ایران

فروش کتب بی‌ارزش در شان نمایشگاه نیست

کد خبر : ۱۶۲۰۱۹

اسماعیل امینی می‌گوید: بهتر است در درازمدت صلاحیت و مجوز برخی ناشران بررسی شود و از حضور ناشرانی که آثار بی‌کیفیت تولید می‌کنند در نمایشگاه جلوگیری کرد، فروش برخی کتب بی‌ارزش در شان نمایشگاه کتاب نیست.

نشست هم اندیشی اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب با مسئولان روابط عمومی و اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ نشست شورای عالی سیاست گذاری با حضور محمد اله‌یاری معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه کتاب، محمدرضا دربیگی مشاور رئیس نمایشگاه و رییس شورای ارتباطات، مهدی جعفری مدیر کمیته روابط عمومی، یونس شکرخواه عضو شورای ارتباطات، محمد خدادی مدیر عامل خبرگزاری ایرنا و جمعی از اعضای کمیته روابط عمومی و اجرایی نمایشگاه کتاب چهارشنبه ۳ اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این نشست مدیر روابط عمومی نمایشگاه و هر یک از مسئولان بولتن و ستاد اطلاع رسانی به تفکیک درباره حوزه مربوطه صحبت کردند و در ادامه با هم اندیشی اعضای شورای عالی سیاستگذاری به تبادل نظر پرداختند.

× مکان اصلی نمایشگاه کتاب سال آینده قابل بهره‌برداری می‌شود

عضور شورای اسلامی شهر تهران گفت: آخرین خبرها از ساخت مکان نمایشگاه کتاب تهران نشان می دهد قسمت اعظمی از زیر ساخت‌های مکان در نظر گرفته شده آماده شده است و امیدواریم این نمایشگاه کتاب تازه تاسیس، تا سال آینده قابل بهره برداری باشد.

«عبدالحسین مختاباد» عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان این مطلب افزود: معضل کتابخوانی در بین دانش آموزان و دانشجویان به دلیل کم علاقه بودن آنها به کتاب، تنها به مطالعه کتب درسی محدود شده و حاضر نیستند برای یادگیری بیشتر به سراغ کتاب های غیر درسی بروند.

وی ادامه داد: به نظر من اگر کتابخوانی در کشور فرهنگ سازی شود، هر کتابخوان علاقمند فارغ از بهانه های مختلف حاضر به مطالعه کتاب می شود اما این اتفاق با به وجود آمدن تکنولوژی های به روز باز هم کم رنگ تر شده که برای بهبود اوضاع نیاز به عزم ملی و مدیریت جهادی مسئولان حوزه فرهنگ است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار برگزاری دوره ای نمایشگاه کتاب بعد از بیست م هفتمین دوره شد و افزود: نمایشگاه کتاب برای جذب مخاطبان بیشتر باید به صورت سیار و حرکت دار، بعد از برگزاری نمایشگاه اصلی کتاب در تهران در شهرهای بزرگی چون مشهد، شیراز، اصفهان و سایر شهرها و روستاهای مختلف کشور برگزارشود.

مختاباد همچنین درباره محل برگزاری فعلی نمایشگاه کتاب در مصلی تهران، گفت: برای داشتن فضایی مناسب و در خور نمایشگاه بین المللی تهران، نمایشگاه جدید کتاب در تپه های عباس آباد در حال ساخت است که بنابر پیگیری های انجام شده اعضای شورای اسلامی شهر تهران و همکاری شهرداری، قسمت اعظمی از زیر ساخت های مکان در نظر گرفته شده آماده شده است که امیدواریم تا سال آینده قابل بهره برداری باشد.

وی در پایان گفت: نمایشگاه کتاب تهران نقص ندارد و در مقایسه با کشورهای دیگر نظیر ندارد بخاطر اینکه هر کسی در هر زمینه که وارد نمایشگاه می شود کتاب مورد علاقه ی خود را پیدا می کند.

× مانور مقابله با بحران در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود

نیکنام حسین‌پور مدیر کمیته رفاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از برگزاری مانور مقابله با بحران در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: به منظور آمادگی و سنجش ارگان‌های حاضر در نمایشگاه کتاب در برابر بحران در تاریخ ۸ اردیبهشت مانوری در نمایشگاه برگزار می‌شود.

وی افزود: این مانور با حضور نهادهای امنیتی، بهداشتی، سازمان آتش‌نشانی، اورژانس، راهنمای و رانندگی و کلیه نهادهای درگیر نمایشگاه انجام می‌شود.

حسین‌پور درباره زمان برگزاری این بحران گفت: این مانور در روز هشتم اردیبهشت در ساعت ۱۷ بعد از ظهر برگزار می‌شود. همچنین در این مانور هلی‌کوپتر امدادی بر بالای نمایشگاه گشتی زنی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: این عملیات به منظور سنجش آمادگی نهادهای ایمنی حاضر در نمایشگاه کتاب تهران انجام می‌شود و پس از آن نیز این نهادها در ایام نمایشگاه در مکان‌هایی که برای آن‌ها مشخص شده است مستقر خواهند شد.

× فروش کتب بی‌ارزش در شان نمایشگاه نیست

این شاعر معتقد است: بهتر است در دراز مدت صلاحیت و مجوز برخی ناشران بررسی شود و از حضور ناشرانی که آثار بی‌کیفیت تولید می‌کنند در نمایشگاه جلوگیری کرد، فروش برخی کتب بی‌ارزش در شان نمایشگاه کتاب نیست.

اسماعیل امینی، درباره این رویداد فرهنگی عنوان کرد: هر ساله بخش وسیعی از نمایشگاه به ناشران عمومی واگذار می‌شود، ضمن اینکه بیشترین شلوغی و ازدحام نمایشگاه هم به همین بخش مربوط می‌شود. چندی پیش از یکی از مسئولان شنیدم که ۶۰ درصد فروش نمایشگاه متعلق به کتاب‌های کمک درسی است که این اتفاق مطلوبی نیست. پیشنهاد می‌کنم ناشران عرضه کننده این محصولات در زمان و مکان دیگری آثار خود را به مخاطبانشان ارائه دهند.

وی ادامه داد: سروصدای حاصل از تبلیغات این بخش، باعثاختلال در برگزاری جلسات نقد و بررسی شده و ازدحام بیش از اندازه مخاطبان این بخش باعثمی‌شود ناشران و مولفان نتوانند با خوانندگانشان در فضایی آرام گفتگو و تبادل نظر کنند.

این شاعر در ادامه برای جلوگیری از ایجاد فضایی پرازدحام در نمایشگاه پیشنهاد کرد: بهتر است در دراز مدت صلاحیت و مجوز برخی ناشران بررسی شود و از حضور ناشران که آثار بی کیفیت تولید می‌کنند در نمایشگاه جلوگیری کرد، این در شان نمایشگاه کتاب نیست که برخی کتب بی ارزش در آن به فروش برسد.

امینی همچنین رویکرد وزارت ارشاد را مثبت ارزیابی کرد و افزود: نگاه مدیریت فرهنگی به اهالی نشر، نگاهی توام با اعتماد است و بنده به ادامه این روند مثبت خوشبین هستم زیرا این انتخاب و مطالبه مردم است و آنچه اتفاق می‌افتد، پاسخ و واکنش به خواسته‌های آنها است

وی در پایان گفت: برگزاری نمایشگاه های کتاب فصلی در کلان شهرهایی نظیر اصفهان و مشهد به رونق نشر و ارتباط مخاطبان با تازه های نشر کمک کرده و بهتر است مدیران فرهنگی توجه بیشتری به اتفاقاتی از این دست نشان دهند.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای ۱۰ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز