خبرگزاری کار ایران

بازنمایی دو رویداد تاریخی در رمان‌های سووشون و تنگسیر

کد خبر : ۱۶۲۸۲۶

بازنمایی ادبی دو واقعه‌ی تاریخی(یکی شورش سمیرم در سال ۱۳۲۲ و دیگری نبرد میرمُهَنّای بندر ریگی در دوره‌ی کریمخان زند) به ترتیب در دو رمان مهم ایرانی(اولی در سَووشون نوشته‌ی سیمین دانشور و دومی در تنگسیر نوشته‌ی صادق چوبک) بررسی می‌شوند.

نشست «بازنمایی دو رویداد تاریخی در رمان‌های «سووشون» و «تنگسیر»» به همت گروه تاریخ و همکاری‌های میان‌رشته‌ای در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‌شود. این نشست با حضور حسین پاینده، روز چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا؛ تاریخ دیرینه‌ترین حوزه‌ علوم انسانی است که رمان به منزله‌ی یک ژانر ادبی همواره با آن مرتبط بوده و از آن تأثیر پذیرفته است، چندان که یکی از گونه‌های اصلی رمان را اصطلاحاً «رمان تاریخی» می‌نامیم که سابقه‌ای طولانی در ادبیات دارد. رابطه‌ی‌ تاریخ و ادبیات در نظریه‌های مختلف ادبی به شیوه‌های متفاوتی تبیین شده است. «تاریخ‌گرایی سنتی» این تأثیر را کاملاً یک‌سویه(از طرف تاریخ، یا با سیطره‌ی تاریخ بر ادبیات) می‌دید. «تاریخ‌گرایی نوین» رویکرد جدیدتری است که این رابطه را دوسویه(به شکلی تعاملی، یا در رابطه‌ای برابر) نظریه‌پردازی می‌کند. در این سخنرانی، استدلال می‌شود که اگر تاریخ را برحسب نظریه‌ی هِیدن وایت نوعی روایت بدانیم که از عناصر رمان برای روایی کردن گذشته بهره می‌گیرد، در آن صورت رمان بازتاب‌دهنده‌ی رویدادهای تاریخی نیست و نباید آن را همچون سندی از تاریخ یا بازگوییِ تاریخ خواند. به جای این رویکردِ فروکاهنده، می‌توان با استفاده از نظریه‌ی بینامتنیّت یولیا کریستیوا رابطه‌ی رمان با تاریخ را از نوع رابطه‌ی دو متن درهم‌تنیده دید. برای اثبات این دیدگاه، در این سخنرانی بازنمایی ادبی دو واقعه‌ی تاریخی(یکی شورش سمیرم در سال ۱۳۲۲ و دیگری نبرد میرمُهَنّای بندر ریگی در دوره‌ی کریمخان زند) به ترتیب در دو رمان مهم ایرانی(اولی در سَووشون نوشته‌ی سیمین دانشور و دومی در تنگسیر نوشته‌ی صادق چوبک) بررسی می‌شوند. دو نتیجه‌ی اصلی که سخنران از این بررسی ادبی تاریخی می‌گیرد این است که: ۱. تاریخ نه به صورت انعکاس مستقیم یا گزارش عینی، بلکه به صورت زمینه‌ای برای فهم کشاکش گفتمان‌ها در ادبیات بازنمایی می‌شود؛ و ۲. ادبیات همان‌قدر بر تاریخ پرتوافشانی می‌کند که تاریخ بر ادبیات.

حضور برای عموم در این نشست، آزاد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز