خبرگزاری کار ایران

مدیرانتشارات توس:

تولیدات ناشران از طریق رسانه‌ها معرفی شود

کد خبر : ۱۶۴۱۵۲

فعالیت‌ها و جریان‌های فرهنگی نباید درگیر سیاست شود و موضع گیری‌های سیاسی هرگز نباید بر روند اقدامات فرهنگی و ادبی تاثیر بگذارد که متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد این تاثیرگذاری بوده‌ایم.

مدیرانتشارات توس معتقد است: شرکت ناشران کمک درسی و ازدحام آن‌ها در فضای عمومی نمایشگاه از بار فرهنگی این رویداد کاسته است.

به گزارش ایلنا؛ محسن باقرزاده درباره این دوره از نمایشگاه کتاب بیان کرد: اتفاقات مثبتی در مدت کوتاه حضور مدیران فرهنگی دولت جدید افتاده که نشانه‌های آن در دوره‌های آتی نمایشگاه دیده خواهد شد.

وی در ادامه به حضور ناشران کمک درسی و عمومی در فضای عمومی نمایشگاه اعتراض کرد و گفت: شرکت این ناشران و تبلیغات دائمی آن‌ها که از طریق بلندگو‌ها اعلام می‌شود، از بار فرهنگی نمایشگاه کاسته است.

باقرزاده افزود: این ناشران در هر زمان و مکان دیگری امکان ارائه و فروش آثارشان را دارند و بهتر است از حضور آن‌ها در نمایشگاه بین المللی کتاب جلوگیری شود. زیرا ازدحام این ناشران و اختصاص بخش قابل توجهی از فضای نمایشگاه به آن‌ها بار منفی ایجاد می‌کند.

وی همچنین با توضیح این نکته که مصلی مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست، یادآورشد: سال هاست که ناشران و نویسندگان این مطلب را بیان می‌کنند و ترتیب اثری داده نمی‌شود، اتفاقاتی از این دست شاید به دلیل وجود نداشتن مدیریتی ثابت در نمایشگاه است. چنانچه شخص یا گروهی به عنوان مدیر یا مدیران دائمی نمایشگاه معرفی شوند و هر سال مسئولیت برگزاری این اتفاق فرهنگی را بپذیرند، امکان حل برخی مشکلات فراهم خواهد شد.

مدیرانتشارات توس عنوان کرد: رادیو و تلویزیون اهمیت چندانی به پوشش خبری کتاب‌های تازه و تولیدات ناشران نمی‌دهند و حتی برخی خبرگزاری‌ها برای انجام این امر، هزینه‌های قابل توجهی را از ناشران مطالبه می‌کنند که به نظرم این درشان فرهنگ کشور نیست و بهتر است در این دوره مدیران فرهنگی تدبیر مناسبی بیاندیشند تا تولیدات فرهنگی ناشران از طریق رسانه‌های دولتی و غیر دولتی معرفی شود و از این طریق باعثرونق هر چه بیشتر نمایشگاه شوند.

وی در پایان رویکرد، مدیران فرهنگی را درخور مقام و مرتبه فعالان این بخش دانست و توضیح داد: بیشتر ناشران این احساس را دارند که نگاه مسئولان کنونی ارشاد با مدیران گذشته متفاوت است و بسیاری از مشکلات نظیر دریافت مجوز در حال حل شدن است. انتشارات توس مجموعه‌ای ۲۲ جلدی داشت که در دوران مدیران فرهنگی گذشته موفق به دریافت مجوز نشده بود. امامدیران جدید با صبوری به این مسئله رسیدگی کردند و خوشحالم که این مجموعه ارزشمند موفق به اخذ مجوز شد و همین مسئله نشان دهنده این موضوع است که نگاه مدیران فرهنگی به نگاهی توام با اعتماد و مهر تبدیل شده است. البته فعالان بخش فرهنگ و ادب و مدیران فرهنگی برای رقم زدن اتفاقات جدی‌تر و مهم‌تر نیازمند زمان هستند و امیدوارم آثار این وقایع در نمایشگاه‌های آتی کتاب دیده شود.

× حضور ناشران غایب در نمایشگاه نشانه اعتماد به مدیران فرهنگی است

یک پژوهشگر و استاد دانشگاه معتقد است بسیاری از ناشران ارزشمند کشور چندین سال است که از حضور در نمایشگاه کتاب امتناع کرده‌اند. حضور دوباره آن‌ها در نمایشگاه کتاب نشانه اعتماد به مدیران فرهنگی است.

حسن ذوالفقاری گفت: فعالیت‌ها و جریان‌های فرهنگی نباید درگیر سیاست شود و موضع گیری‌های سیاسی هرگز نباید بر روند اقدامات فرهنگی و ادبی تاثیر بگذارد که متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد این تاثیرگذاری بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در عملکرد مدیران فرهنگی دولت تدبیرو امید بارقه‌هایی از امید دیده می‌شود. خوشبختانه برخی ناشران پس از گذشت چند سال متوالی امسال امکان حضور در نمایشگاه کتاب را یافته‌اند و برخی کتاب‌ها که بی‌دلیل مجوز انتشارشان لغو شده بود، بار دیگر چاپ شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. اتفاقاتی از این دست باعثشده تا سطح امیدواری مخاطبان و فعالان حوزه فرهنگ و ادب افزایش یابد. البته نباید از یاد برد که ادامه این جریان مثبت به حمایت اهالی فرهنگ و هنر و مسئولان این حوزه بستگی دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه افزایش سطح امیدواری ارتباط مستقیمی با استقبال از نمایشگاه کتاب دارد، یادآور شد: انتظار می‌رود اعتماد از دست رفته میان وزارت ارشاد و ناشران معتبر، بازگرداننده شود. بسیاری از ناشران ارزشمند این کشور به قهر و در مخالفت با رویکرد مدیران فرهنگی گذشته، چندین سال بود که از حضور از نمایشگاه کتاب امتناع می‌کردند. چنانچه این اطمینان و اعتماد بازگردانده شود، نمایشگاه رنگ و روی دیگری به خود خواهد گرفت و حضور دوباره آن‌ها در نمایشگاه کتاب نشانه اعتماد دوباره به مدیران فرهنگی است.

× بازدیدکنندگان اصلی نمایشگاه مخاطبان عام هستند

کاوه میرعباسی معتقد است: بیشترین جمعیت حاضر در نمایشگاه را مخاطبان عام تشکیل می‌دهند و تغییر مسائل کیفی تاثیر چندانی در استقبال از نمایشگاه نخواهد داشت.

میرعباسی درباره استقبال مخاطبان در این دوره از نمایشگاه کتاب عنوان کرد: هرساله جمعیت قابل توجهی از نمایشگاه دیدن می‌کنند و هربار که وارد شبستان می‌شوید، می‌توانید این ازدحام را از نزدیک مشاهده کنید. بیشترین جمعیت حاضر در نمایشگاه را مخاطبان عام تشکیل می‌دهند و به نظرم تغییر مسائل کیفی تاثیر چندانی در استقبال از نمایشگاه نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نبض بازار کتاب فروشی‌های تهران را نه در کریم خان که در کتاب فروشی‌های محلی و فروش کتاب‌های عامه پسند باید جستجو کرد ادامه داد: بسیاری از ناشرانی که آثارشان کیفیت و کمیت چندانی ندارد بیش از ناشران تخصصی و شناخته شده در نمایشگاه فروش می‌کنند. این آثار عموما با مشکل مجوز مواجه نمی‌شوند و در مقایسه با تیراژ ناچیز کتاب‌های دیگر، شمارگان چشم گیری دارند. در واقع همین آثار هستند که چرخ بازار نشر را به گردش در می‌آورند. از این رو گرچه اتفاقات کنونی عرصه نشر امیدوار کننده است اما در استقبال از نمایشگاه تاثیر چندانی نخواهد داشت.

میرعباسی همچنین درباره اقدامات مثبت مدیران فرهنگی دولت جدید گفت: دو کتاب را ۳ سال پیش برای اعطای مجوز به وزارت ارشاد سپرده بودم که هیچ جوابی از وضعیت آن‌ها دریافت نمی‌کردم. یکی از این کتاب‌ها رساله‌ای درباره رمان بینوایان بود و برایم بسیار عجیب بود که چرا این کتاب‌ها هنوز در اداره کتاب به سرمی برند. خوشبختانه این ۲ کتاب به تازگی مجوز چاپ و نشر گرفته‌اند و فکر می‌کنم با ادامه این روند می‌توان انتظار اتفاقاتی مثبت را عرصه فرهنگی داشت.

این مترجم در پایان مکان برگزاری نمایشگاه را خالی از مشکل خواند و اظهار کرد: چنانچه برای تجهیز تهویه چاره‌ای اندیشیده شود و امکانات و مساحت مناسبی در اختیار ناشران مهم قرار گیرد می‌توان شاهد استقبال بیشتری بود.

× اجرای مانور نظافت در نمایشگاه کتاب

با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران عصر روز گذشته مانور نظافت در فضای بیرونی مصلی امام خمینی(ره) با حضور مسئولان کمیته رفاهی انجام شد.

در این مانور ظرفیت و قدرت عملیاتی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت. در این مانور نظافت ۲۴۰ نیروی انسانی برای نظافت فضای نمایشگاه کتاب حضور داشتند. همچنین وسایل نقلیه و ابزار آلات مکانیزه به صورت نمادین در این مانوربه نمایش گذاشته شدند.

در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب ۸ ناظر در سطح محوطه به بخش نظافت نمایشگاه نظارت خواهند کرد.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای ۱۰ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز