خبرگزاری کار ایران

دبیر بخش شعر نشر نیماژ عنوان کرد:

استفاده از خودِ شاعران برای بازاریابی و فروش

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۴۱۴

چاپ مجموعه شعرهای متعدد در سطوح مختلف، به هیچ وجه به ذائقه مخاطبان صدمه وارد نمی‌کند. حتی هر کتابی؛ ولو اینکه ضعیف باشد قابلیت این را دارد که چند نفر را کتاب‌خوان کند.

باوجود پایین بودن حجم بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب تهران در روز نخست، برخی از غرفه‌ها مانند غرفه نیماژ که به صورت تخصصی روی چاپ مجموعه شعر کار می‌کند، با استقبال قابل توجهی روبرو بودند.

سیدمصطفی حسینی، دبیر شعر نشر نیماژ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به آمار کتاب‌های جدید این نشر نوپا اظهار داشت: دقیقا یکسال از تاسیس نشر نیماژ می‌گذرد و این دومین حضور ما در نمایشگاه کتاب است. هرچند در سال گذشته این اتفاق در روز پنجم نمایشگاه کتاب محقق شد اما با این وجود نشر نیماز در میان ده ناشری بود که بیشترین مراجع‌کننده برای دریافت اطلاعات مکان غرفه را داشتند.

وی افزود: ما در نمایشگاه امسال با ۱۳۰عنوان کتاب تازه شرکت کرده‌ایم که برای اولین‌بار در غرفه نیماژ ارائه می‌شوند. در مجموع ۱۵۶ عنوان کتاب داریم که از این تعداد، ۱۷ عنوان طی همین یکسال به چاپ پنجم و ششم رسیده‌اند.

دبیر شعر نشر نیماژ در مورد سیاست این نشر در گزینش کتاب‌ها برای چاپ، گفت: شعار ما «پازل شعر امروز» است و اعتقاد داریم شاعران پیشکسوت نیز به هرحال بخشی از این پازل به شمار می‌آیند. به عبارت دیگر شاعران جوان و پیشکسوت، هر دو مورد نظر ما هستند؛ آنچنانکه از این ۱۳۰ عنوان مجموعه شعر تازه، ۹۰ عنوانشان به شاعران کتاب اولی اختصاص دارد.

حسینی ادامه داد: در انتخاب مجموعه شعر‌ها حساسیت‌های زیادی را به خرج داده‌ایم. جالب است که از میان مجموعه‌هایی که متعلق به شاعران کتاب اولی هستند، ۶ مورد از آن‌ها به چاپ چندم رسیده‌اند. مثل مجموعه شعر سابیر هاکا، علیرضا آذر، رستم بیگلو، یاغی تبار و… البته درست است که این شاعران تا پیش از این کتابی نداشتند، اما از جمله شاعران شناخته شده و با پشتوانه به شمار می‌آمدند که من سال‌ها بود آثار آن‌ها را رصد می‌کردم.

وی موفقیت در حوزه بازاریابی و فروش نیماژ را مدیون جریان‌سازی خود شاعران خواند و خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته پیش از ورود به نمایشگاه، یک رونمایی داشتیم. اما امسال این‌کار را نکردیم، زیرا به این اعتقاد رسیدیم که هرکدام از شاعرانی که مجموعه شعرشان را به چاپ رسانده‌ایم، به طور بالقوه یک جریان موثر برای معرفی و بازاریابی کتاب‌های نیماژ است.

دبیر شعر نشر نیماژ در پاسخ به این سوال که آیا نیماژ در قبال چاپ کتاب‌ها از شاعران پول می‌گیرد یا خیر، گفت: نشر نیماژ برای انتشار کتاب‌هایش از شاعران پول نمی‌گیرد. برعکس ما رفتاری کاملا حرفه‌ای با شاعران داشته‌ایم آنچنانکه در سال گذشته چیزی حدود ۹۵ میلیون تومان به آن‌ها حق‌التالیف پرداخته‌ایم. همچنین برای بالا بردن کیفیت کتاب‌ها، هزینه‌های بیشتری را نسبت به هزینه‌های معمول خرج کرده‌ایم تا در فروش کتاب‌ها تاثیر مثبت داشته باشد.

این شاعر همچنین درمورد بالا رفتن حجم شاعران و مجموعه‌های شعر در بازار نشر توضیح داد: به هر حال در جامعه ما شاعران زیادی وجود دارند و مشکلی در اینکه تعداد کتاب‌های شعر زیاد شده، وجود ندارد. مضاف بر اینکه به هر حال مخاطبان می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه خود را از میان کتاب‌ها انتخاب کنند و هر کدام قضاوت خاص خودشان را راجع به سطح شعر‌ها و مجموعه‌ها داشته باشند.

حسینی با رد فرضیه تاثیر منفی کتاب‌های ضعیف بر ذائقه مخاطبان گفت: به نظر من چاپ مجموعه شعرهای متعدد در سطوح مختلف، به هیچ وجه به ذائقه مخاطبان صدمه وارد نمی‌کند. حتی هر کتابی؛ ولو اینکه ضعیف باشد قابلیت این را دارد که چند نفر را کتاب‌خوان کند. حالا شاید در این میان، کتاب‌های ضعیف موجبات دلزدگی مخاطبان حرفه‌ای‌تر را فراهم کند، اما آن‌ها قطعا با خواندن یک کتاب ضعیف، مطالعه را کنار نمی‌گذارند بلکه به سراغ کتاب‌های قوی‌تر خواهند رفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز