خبرگزاری کار ایران

نگرانی‌های ناشران ادامه دارد؛

بازدیدهای بی‌هدف و کاهش قدرت خرید در نمایشگاه کتاب

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۵۸۸

پراکندگی بازدیدکنندگان در بخش‌های مختلف نمایشگاه به شدت متفاوت است / سالن‌های کودک، بین‌الملل و ناشران خارجی از خلوت‌ترین بخش‌های نمایشگاه است / قدرت خرید بازدیدکنندگان است که طبق پیش‌بینی‌ها جوابگوی نیاز و علاقه‌ی آن‌ها نیست.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در دومین و سومین روز خود جمعیت بیشتری را نسبت به روز نخست به خود دید اما این افزایش جمعیت، هنوز آینده روشنی را برای سرنوشت نمایشگاه کتاب پیش روی ناشران قرار نداده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در بررسی این افزایش جمعیت، توجه به چند نکته مهم است: نخست اینکه تعداد بازدیدکنندگان، علارغم اینکه دومین و سومین روز از نمایشگاه مصادف با روز پنجشنبه و جمعه که در تقویم بسیاری از ادارات و مدارس تعطیل است، هنوز به حد ایده‌آل نرسیده است.

نکته دوم اینکه پراکندگی بازدیدکنندگان در بخش‌های مختلف نمایشگاه، به شدت متفاوت بود؛ آنچنانکه مطابق با دوره‌های پیشین، همچنان سالن‌های کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی پر بودند از دانش‌آموزان و محصل‌ها؛ اما سایر بخش‌ها به نسبت خلوت‌تر بودند. این وضعیت برای سالن‌های کودک، بین‌الملل، ناشران خارجی و تا حدودی شبستان مصلی که غرفه‌های نشر عمومی را در خود دارد، به خوبی محسوس بود.

با درنظر گرفتن شرایط نمایشگاه کتاب در روز دوم خود، هنوز ناشران و غرفه‌داران به‌طور کلی به روزهای آتی دلگرم نشده‌اند. به طوری که برخی از مسوولان فروش غرفه‌های شناخته شده، معتقدند ازدیاد جمعیت در پنجشنبه و جمعه نمی‌تواند ملاکی برای ارزیابی مثبت از نمایشگاه باشد؛ بلکه باید جمعیت بازدیدکنندگان را از روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه مورد ارزیابی قرار داد.

مساله بعدی، مساله‌ی قدرت خرید بازدیدکنندگان و میزان فروش غرفه‌های کتاب در نمایشگاه کتاب است. مطابق با تحقیقات و پرس و جوهای میدانی، میانگین فروش کتاب همچنان با سطح قابل قبول ناشران فاصله‌ی زیادی دارد. چراکه غرفه‌داران معتقدند درصد محدودی از بازدیدکنندگان، مشتریان اصلی و واقعی کتاب و کتابخوانی هستند.

این وضعیت در شرایطی در دومین و سومین روز از نمایشگاه کتاب برقرار بود که بخش عمده‌ای از بازدیدکنندگان، شناخت چندانی از کتاب‌ها، نویسنده‌ها و حتی علایق شخصی خود برای مطالعه نداشتند. اما در مقابل بخشی از بازدیدکنندگان بدون سردرگمی، به غرفه‌های موردنظر خود رجوع کرده و با اطلاعات قبلی، کتاب‌های انتخاب شده خود را از مسوولان فروش طلب می‌کردند.

این رویداد بیشتر در فضای غرفه‌هایی رخ می‌داد که ناشران آن‌ها توان قابل توجهی را در طول سال، صرف تبلیغات و معرفی کتاب‌های خود در فضای مجازی و مطبوعات کرده بودند. آن‌ها به این واقعیت واقف‌اند که نمایشگاه کتاب تهران به دلیل جنبه فروشگاهی‌اش، محل مناسبی برای ارائه توضیحات به مخاطبان و معرفی کتاب‌ها نیست و باید پیش از ورود، این مساله را با مخاطبان خود حل کنند.

و مساله آخر؛ قدرت خرید بازدیدکنندگان است که طبق پیش‌بینی‌ها جوابگوی نیاز و علاقه‌ی آن‌ها در خرید کتاب نیست. این واقعیت را می‌توان در تردید‌ها و حساسیت به خرج دادن‌های قشر واقعی کتابخوان در هنگام انتخاب و همچنین چانه زنی‌ها بر سر تخفیف بیشتر با مسوولان غرفه‌ها به وضوح دید. این شرایط خصوصا برای کتاب‌هایی که قیمت بالای ۲۵ هزار تومان دارند، بیشتر محسوس است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز