خبرگزاری کار ایران

مسجدجامعی در بازدید از کتابخانه علامه جعفری(ره):

آثار علامه جعفری باید بازسازی و بازآفرینی شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۷۸۲

بهتر است پایان نامه‌های دانشگاهی را گزینش و برای چاپ آماده کنیم تا تأثیرگذاری‌شان چندبرابر شود / آثار علامه جعفری باید بیشتر شناخته شود. باید آثارشان را بازسازی و بازآفرینی کرد.

رییس شورای شهر تهران گفت: وجود حدود صد پایان نامه درباره اندیشه‌های علامه جعفری(ره) باعثمسرت است، آمدن و رفتن افراد به این مکان و استفاده از منابع استاد؛ یک حسن برای منطقه پنج و افزایش فعالیت‌های فرهنگی برای اهالی می‌باشد این رفت و آمد‌ها باید حفظ شود.

به گزارش ایلنا؛ کتابخانه علامه جعفری(ره)(دانشمند فقید فلسفه، هنر، تاریخ، فیزیک و…) که در منطقه ۵ شهرداری تهران، محله فردوس واقع شده ظهر دیروز(۱۲ اردیبهشت) توسط احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مورد بازدید قرار گرفت.

دراین بازدید بیش از یک ساعته که با حضور فرزندان علامه جعفری، همچنین برخی عوامل شهرداری منطقه ۵ و مدیریت فرهنگی هنری این منطقه، تعدادی از خبرنگاران و اهالی رسانه صورت گرفت، مسجدجامعی ضمن بازدید از طبقات کتابخانه و تورق برخی آثار کتابخانه عمومی و تنفسی در فضای باز حیات، در طبقه دوم به گپ و گفتی با پسر علامه جعفری(ره) نشست.

عضو شورای شهر تهران دراین گپ و گفت صمیمانه با یادآوری برخی خاطراتی که با مرحوم علامه جعفری(ره) و هم درسی‌هایش داشته گفت: محل سکونت قدیم علامه جعفری در خیابان زیبا یادم می‌آید که یک حیات بیرونی و یک حیات اندرونی داشت حیات اندرونی را که ما نرفته بودیم اما در حیات بیرونی ما شب‌های جمعه با علامه کلاس داشتیم.

وی با پرس و جو درباره ترتیب زندگی مرحوم علامه جعفری(ره) در نجف، تبریز، تهران و قم و همینطور در مناطق مختلف تهران گفت: برخی اساتید علامه را در نجف و دیگر شهر‌ها می‌شناسم خوب است که اینجا همه خاطرات ایشان گردآوری شده و بسیار خوشحالم که خاطراتم زنده شد.

در ادامه این بازدید فرزند استاد جعفری با ارائه توضیحاتی درباره میزان کتاب‌هایی که دراین کتابخانه نگه داری می‌شود گفت: وضعیت ترجمه و نشر آثار علامه دراین کتابخانه به خوبی فعال است اما کتابخانه‌ها اکثرا آثار علامه را در دسترس ندارند حتی ما الان در مقاطع دکتری و کار‌شناسی ارشد هم پایان نامه‌های زیادی از آثار علامه داریم بنابراین امروز استقبال زیاد دانشجویان را از اندیشه‌های ایشان مشاهده می‌کنیم.

*شبکه توزیع آثار علامه جعفری(ره) را گسترش دهیم

مسجدجامعی با تأکید بر افتخارش بر شاگردی علامه جعفری(ره) و یادآوری اسامی برخی همکلاسی‌هایش گفت: در زمینه توزیع آثار علامه باید یک همتی صورت گیرد و شبکه توزیع قوی وجود داشته باشد دراین مسیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم می‌تواند کمک کند. جای بسی خوشحالیست که اکنون حدود ۱۰۰ پایان نامه درباره اندیشه‌های ایشان موجود است و خود آمدن و رفتن افراد به این مکان و استفاده از منابع استاد می‌تواند یک امتیاز خوبی برای منطقه شما و کارهای فرهنگی این منطقه باشد این آمد و شد باید حفظ شود.

*چاپ پایان نامه‌های علامه جعفری با همکاری دانشگاه‌ها می‌سر می‌شود

مسجدجامعی درباره برخی پایان نامه‌هایی که درباره ایشان نوشته شده پرس و جویی کرد و گفت: یک کار مهم که اکنون باید انجام دهید چاپ پایان نامه‌ها است باید مدیریت صحیحی دراین زمینه با دانشگاه‌ها صورت گیرد تا حمایت از چاپ آثار دکتری و ارشد را برعهده بگیرند، دراین زمینه دانشگاه‌هایی چون الزهرا و ناشران بخش خصوصی اگر تشویق شوند بازار بسیار خوبی ایجاد و پایان نامه‌های مختلفی تحت عنوان پایان نامه‌های قرآنی و موسیقی در دانشکده‌های مختلف چاپ می‌شود به نظرم این کار‌ها نیاز به یک کار مشاوره‌ای در کتابخانه علامه جعفری(ره) دارد.

* اهالی منطقه ۵ اهل مطالعه و پرسش و پاسخ‌اند

وی در ادامه بازدید خود از کتابخانه علامه جعفری(ره) با ابراز خرسندی از حضور در این منطقه و بالاخص کتابخانه مرحوم علامه جعفری(ره) که حق بسیاری برگردنشان دارد گفت: من اینجا که آمدم و دراین محیط با نشاط قرار گرفتم روحم تازه شد همینطور آماری که به من از متوسط روزانه حضور افراد در کتابخانه دادند که شامل ۱۵۰ مراجعه کننده است نشان دهنده همین امر است که مجموعه این منطقه ۵ و حداقل اهالی این محله به دنبال سوال و پاسخ پرسش‌های خود هستند به خصوص که به من گفتند همین میزان آمار هم کتاب به منزل امانت می‌برند.

مسجدجامعی روال کلی پرمخاطب‌های کتابخانه علامه جعفری(ره) را هم با دیگر کتابخانه‌ها متفاوت یافت و دراین باره توضیح داد: به طور مثال رده اول آثار این کتابخانه ادبیات است البته تقریباً در همه کتابخانه‌ها همینطور است رده دوم اما هنر و رده سوم حقوق است درحالیکه رده دوم در بیشتر کتابخانه‌ها تاریخ است به طور کلی این طبقه بندی نشان دهنده تخصصی‌تر شدن مخاطبان کتابخانه دارد. وی با اشاره به کتاب‌های کتابخانه علامه جعفری(ره) در طبقه دوم گفت: بهتر است پایان نامه‌های دانشگاهی را سالانه گزینش کنیم و برای چاپشان اقدام شود به این صورت تأثیرگذاری آثار چندبرابر خواهد شد آثار علامه باید در حوزه فرهنگ بیشتر شناخته و استمرار پیدا کند البته تجدیدچاپ آثار ایشان هم خوب است باید آثارشان را بازسازی و بازآفرینی کرد و این کار بسیار ارزشمندی است.

* در سال فرهنگ توجه به کتابخانه‌ها بسیار مهم است

مسجدجامعی در پاسخ به این سوال که در سال فرهنگ وجود چنین فضاهای فرهنگی چون کتابخانه‌ای در مناطق تهران از جمله منطقه ۵ چه تأثیری می‌تواند در نوع نگرش و استفاده افراد از منابع فرهنگی داشته باشد، پاسخ داد: به نظرم این بسیار مهم است و خوشحالم که چنین محیطی دراین منطقه وجود دارد و البته در مناطق دیگر هم چنین فضاهایی هست منتها کمتر به این خوبی پرورش پیدا کرده است البته به عقیده من از تصاویر با شخصیت‌های معاصر خودشان باید بهتر و بیشتر دراین کتابخانه استفاده کرد و فضای حیات هم فضای بسیار خوب و مفرحی است و خوب است که همینطور حفظ بشود و قابلیت‌های بیشتری هم البته برای بهره برداری دارد.

وی درباره وجود نمازخانه کتابخانه علامه جعفری(ره) گفت: این کتابخانه هم می‌تواند کاربری‌های متعددی داشته باشد چه عیبی دارد که ظهر نماز خوانده شود و در سایر ساعات استفاده‌های دیگری شود ما در سنت وقف نامه‌ها چنین چیزی داریم مثلا کتابخانه ملک که بسیار هم معتبر و عظیم است در وقف نامه‌اش آمده که ایام محرم در نمازخانه‌اش، نوحه خوانی باشد و بقیه ایام جشن و شادی هم برپا شود این‌ها با کتابخانه قابل جمع است بنابراین ما هم می‌توانیم از این فرصت‌ها بهره برداری کنیم به طور مثال جلسات بحثو نماز هم می‌تواند در همین طبقه دوم صورت گیرد.

مسجدجامعی با تعریف برخی خاطرات خود از دوران تلمذ علامه جعفری(ره) گفت: خاطرم می‌آید منزل استاد جعفری در خیابان خراسان و خیابان زیبا می‌رفتیم یک جایی مثل همین طبقه دوم بودیم فرش و مبل و کتابخانه بود‌‌ همان جا نماز می‌خواندیم ایشان منبر می‌رفتند و مجلس درس و گفت‌و‌گو راه می‌انداختیم اکنون نیز جای آن دارد ازهم دوره‌های استاد جعفری یا کسان دیگر در ایام رجب، شعبان، رمضان و دیگر ماه‌ها شب‌های جمعه برای سخنرانی دعوت شود و این جلسات استاد ادامه پیدا کند بنابراین احساسم این است که اکنون کمی با خط مشی علامه جعفری(ره) فاصله داریم و باید آن را به ایده‌های ایشان نزدیک کرد.

وی در ادامه بازدید خود با حضور اعضای خانواده استاد برخی کتاب‌های ایشان در کتابخانه را تورق کرد و با خانواده علامه جعفری(ره) عکس یادگاری گرفت.

مسجدجامعی در پایان با تمجید فضای سبز منطقه بالاخص فضای کتابخانه علامه جعفری(ره) گفت: خیلی خوب است که افراد زیادی از کاربری این فضا استفاده کنند و با علامه و سلوک ایشان آشنایی یابند من از مسئولان این کتابخانه، خانواده علامه جعفری و مدیریت فرهنگی هنری این منطقه تشکر می‌کنم امیدوارم که به زودی زود این فضای کتابخانه به ایده‌ها و افکار علامه بیش از اکنون نزدیک شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز