خبرگزاری کار ایران

محمود حکیمی:

بعضی از نویسندگان دینی شناخت درستی از احادیثندارند

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۴۵۹

تازه‌ترین کاری که برای انتشار آماده کرده‌ام کتاب «سلحشوران علوی» است که درباره‌ی سربداران نوشته‌ام. این کتاب چند سالی وقت مرا گرفت و قرار است از سوی به نشر منتشر شود.

محمود حکیمی بیش از هر چیز با کتاب‌های مذهبی‌اش شناخته می‌شود. ویژگی اصلی او این است که پیش از انقلاب اسلامی نیز داستان‌ها و رمان‌هایی با محوریت بزرگان دینی تالیف کرده است. همچنین او در نشریه‌ی مکتب اسلام؛ پیش و پس از انقلاب؛ مطلب می‌نوشته است.

حکیمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره‌ی تفاوت ادبیات دینی پیش از انقلاب و پس از آن گفت: تفاوت مهم تعداد نویسندگان این حوزه است. پیش از انقلاب تعداد ما انگشت‌شمار بود اما بعداز انقلاب روز به روز بر تعداد نویسندگان دینی اضافه شد. همچنین پیش از انقلاب با یک نظام خودکامه‌ی مستبد روبرو بودیم که چندان به گسترش این حوزه علاقه‌ای نداشت درنتیجه کار بسیار دشوار بود.

وی ضمن اشاره به اقبال همیشگی مردم به حوزه‌های مذهبی گفت: در سال ۵۶ نشریه‌ی مکتب اسلام با تیراژ ۱۲۷ هزار نسخه منتشر می‌شد. این تیراژ ثابت بود که از روی تعداد مشترکین محاسبه می‌شد ولی ممکن بود گاهی بیشتر هم شود.

حکیمی در پاسخ با سوالی درباره‌ی صدور مجوز کتاب‌های مذهبی و همچنین ممیزی گفت: این چند ماه اوضاع بهتر شده است اما کلا خیلی مشکلی در این زمینه نداشته‌ام. درمورد ممیزی هم گاهی پیش آمده که به کتاب‌هایم ممیزی بخورد اما مواردش خیلی نبوده. به هر حال من بیشتر داستان‌هایی از زندگی رسول اکرم(ص) نوشته‌ام.

وی اشاره‌ای هم به ترجمه‌هایش کرد و گفت: رشته‌ی اصلی من در دانشگاه زبان انگلیسی بود برای همین تعداد زیادی کتاب ترجمه‌ای دارم که البته موضوع آنها اغلب علمی است و زیاد ربطی به حوزه‌ی تالیفاتم ندارد.

حکیمی درباره‌ی آسیب‌شناسی کتاب‌های دینی توضیح داد: این حیطه خیلی حساس است. در درجه‌ی اول باید شناخت درستی از موضوع داشته باشیم. متاسفانه بعضی از نویسندگان این حوزه، شناخت درستی از تاریخ اسلام و احادیثندارند. من خودم را در درجه‌ی اول تاریخدان می‌دانم. ما نمی‌توانیم هر کتاب حدیثی را باز کنیم و هر روایتی را که می‌خواهیم تبدیل به ادبیات داستانی کنیم. مخصوصا در زمینه داستان‌های اسراییلیات باید خیلی مراقب بود این داستان‌ها مربوط به فرهنگ یهود است و بعضا در مسیحیت دچار تحریف شده‌اند.

وی درباره‌ی اصلی‌ترین مخاطبانش گفت: مهمترین مخاطبان من قبل و بعد از انقلاب نوجوانان و جوانان بوده‌اند. این قشر در هر دو دوره از کتاب‌هایم استقبال خوبی کرده‌اند.

محمود حکیمی در پایان درباره‌ی اثری که در دست تالیف دارد؛ گفت: تازه‌ترین کاری که برای انتشار آماده کرده‌ام کتاب «سلحشوران علوی» است که درباره‌ی سربداران نوشته‌ام. این کتاب چند سالی وقت مرا گرفت و قرار است از سوی به نشر منتشر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز