خبرگزاری کار ایران

مجله اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع معنویت و زندگی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۰۵۲

در گفتگو با مصطفی ملکیان؛ رابطه معنویت و عقلانیت در گستره روابط " علی و معلولی " مورد بحثقرار گرفته است. با ابوالقاسم فنایی نیز در باب معنویت از نگاه قرآن گفتگو شده است.

شماره نود و هفتم مجله اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «معنویت و زندگی» در اردیبهشت ۹۳ منتشر شد.

به گزارش ایلنا؛ نغمه پروان دبیر دفتر این ماه مجله در بخش سخن دبیر به عنوان سرمقاله‌ی این شماره مبحثمورد نظر را با بیان و استفاده از نظریات متفکرانی همچون سالمن مورد تبیین قرار داده‌است و پس از بررسی انگیزه‌های مطالعه در این زمینه به معرفی گفتگوها و مقالات چاپ شده در بخش دفتر ماه شماره نود و هفتم پرداخته‌است. «معنویت و عقلانیت» نام نخستین نوشتار بخش دفتر ماه است، گفتگویی‌ست با مصطفی ملکیان از نغمه پروان. در این گفتگو رابطه معنویت و عقلانیت در گستره روابط " علی و معلولی " مورد بحثقرار می‌گیرد. دومین نوشتار این بخش گفتگویی‌ست از سوی اعضای تحریریه با ابوالقاسم فنایی در باب «معنویت از نگاه قرآن». فنایی در این گفتگو بر آن است تا با ارائه سه تعریف مربوط به بحثقرآن - معنویت یعنی معنویت دینی، معنویت سکولار / عرفی و معنویت فرادینی به معرفی عناصر عملی و نظری معنویت در قرآن بپردازد. در ادامه به «دین و کشف خویشتن» به عنوان اولین مقاله می‌رسیم، نوشته‌ای از جان کاتینگهام به ترجمه نغمه پروان. این مقاله درواقع بخشی از فصل چهارم کتابی‌ست با عنوان معنای زندگی از همین نویسنده که به گونه ای سعی بر هماهنگ دانستن و پیوند زدن جنبه های احساسی و عقلانی انسان دارد چراکه اینگونه به الگوی جدیدی در مطالعات فلسفه دین دست پیدا می‌کند. «معنویت کودکان» که همچون نوشته قبلی ترجمه ای از بخش کوچکی از یک کتاب است، مقاله‌ای است از ویلما ویال، راسل والتون، استوارت وودکاک که آنرا زهرا پروان به فارسی برگردانده است. «سلامتی معنوی و افسردگی» از چارلی وست گیت با ترجمه غزاله حجتی با نگاهی کل‌گرایانه با توجه به پژوهش ها و مستندات روانشناسان و مشاوران اجتماعی سلامت روان به رابطه اعتقاد به بعد معنوی با افسردگی و سلامت می‌پردازد. «خرد و رضایت از زندگی در سنین سالخوردگی» از مونیکا آردلت و ترجمه سارا مدنیان به عنوان آخرین مقاله بخش دفتر ماه نود و هفتم به نقش و تاثیر خرد و خردگرایی به عنوان عاملی تاثیرگذار روی رضایت از زندگی می‌پردازد.

«رویِ چون قمر» یا «رویِ چون سپر» نام تک‌مقاله بخش ادب و هنر این ماه مجله است. نویسنده این مقاله جویا جهانبخش است. در بخش اندیشه و نظر یک گفتگو و سه مقاله به چاپ رسیده‌است، این بخش با گفتگویی از مرضیه سلیمانی با ایرانشناس فقید، ریچارد فرای با عنوان «تاریخ و آیین‌های معنوی در ایران» آغاز می‌شود. «دانشنامه فلسفه اخلاق» عنوان مقاله‌ای‌ست از انشاءالله رحمتی که البته این نوشته بخشی از یک دانشنامه‌ی ۶۸ مقاله‌ای در باب اخلاق هنجاری، روانشناسی اخلاق و معرفت‌شناسی اخلاق است. آخرین مقاله این بخش هم به انتشار بخش یکم «سیری در اعتقادنامه‌های شیعی» از مهدی کمپنی زارع اختصاص یافته‌است.

در بخش کتاب این شماره «ادب مردمی» از سید مسعود رضوی اولین نوشتار به چاپ رسیده‌است، «حقیقت بی‌یار و یاور است» عنوان گفتگویی‌ست با رضا ولی یاری از منیره پنج‌تنی، و در نهایت «معرفی کتاب خارجی» به کوشش کیان رضوی آخرین نوشتار بخش «کتاب» مجله است. آخرین صفحات مجله به عرضه گزارش‌هایی از رویدادهای فکری فلسفی در ایران و جهان اختصاص یافته‌است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز