خبرگزاری کار ایران

کنگره بین‌المللی توس و نیشابور در خراسان برگزار می‌شود

کد خبر : ۱۶۷۴۶۲

برای شرکت در کنگره بین‌المللی توس و نیشابور حدود ۲۰۰۰ شعر از ۳۵۰ شاعر به دبیرخانه ارسال شده است.

کنگره بین‌المللی توس و نیشابور در تاریخ ۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت برگزار می‌شود. برای شرکت در این کنگره؛ حدود ۲۰۰۰ شعر از ۳۵۰ شاعر به دبیرخانه ارسال شده است.

به گزارش ایلنا؛ به مناسبت این کنگره پنج روزه؛ روز ۲۳ اردیبهشت برنامه‌ای با نام «آیین پایانی» ویژه بزرگداشت حکیم فردوسی با حضور معاون رییس‌جمهور همراه با تجلیل از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری با موضوع زبان و ادب فارسی، شاهنامه و ابوالقاسم فردوسی اجرا می‌شود. این برنامه‌ تا ۲۸ اردیبهشت مصادف با روز ملی خیام ادامه می‌یابد.

برنامه فرهنگی و هنری با موضوع فردوسی، تجلیل از نخبگان و اجرای تئاتر «من تمامی مردگان بودم» ساخته عبدالله برجسته با نگاهی موضوعی به داستان بهرام چوبینه به مدت ۳۰ روز در تئاتر شهر مشهد، برگزاری همایش عملی - پژوهشی شاهنامه و مطالعات هنری در تاریخ ۲۴ اردیبهشت در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد با دبیری پرویز یاحقی، انتشار و نصب بروشورهایی با مضامین حب اهل بیت(ع)، توزیع بسته‌های فرهنگی، اجرای تئاترهای خیابانی در معابر و چهارراه‌ها، نقالی هفت‌خان رستم در پارک ملت، ۲۰ نقالی در بوستان کوهسنگی، برنامه حماسه‌سرای بهشت در فرهنگ‌سرای بهشت، بررسی آثار عمر خیام در روز ۲۸ اردیبهشت در تالار خیام دانشگاه آزاد مشهد و برگزاری کارگاه مجسمه‌سازی از دیگر برنامه‌های روز بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی است.

اجرای عمومی موسیقی در چهار اجرا با محوریت شاهنامه فردوسی، نقالی و نقاشی، رونمایی از آلبوم موسیقی فاخر ایرانی و رونمایی از اثر مکتوب همایش علمی - پژوهشی «کتاب مقالات برگزیده علمی پژوهشی روز بزرگداشت فردوسی» دیگر برنامه‌های بزرگداشت این حکیم است. همچنین از سه نفر از بزرگان علمی در حوزه زبان و ادب فارسی در جریان این مراسم تجلیل می‌شود.

بهمنی، مجید سلمانی، حمیدرضا حسینی، ناصر فیضِ، رضا رفیع و اسماعیل آذر ازجمله داوران این کنگره هستند.

اختتامیه کنگره نیز روز ۲۷ اردیبهشت در محل آرامگاه خیام نیشابوری برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز