خبرگزاری کار ایران

مدیر اداره‌ی کتاب در گفتگو با ایلنا:

هیچ کتابی بدون تکلیف در ارشاد نمی‌ماند

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۹۱۹

کتاب‌هایی که سال‌های پیش ثبت شده‌اند و پرونده‌یشان همچنان مفتوح است باید درخواست جدیدی برای بررسی آنها داده شود / تاکنون ۵۰۰ کتاب غیرقابل چاپ در دوره‌ی قبل؛ تعیین تکلیف شده‌اند.

باوجود گلایه‌های نویسندگان و مترجمان درباره‌ی زمان طولانی انتظار برای دریافت مجوز کتاب‌هایشان، مدیر اداره‌ی کتاب، علی شجاعی صائین معتقد است: سرعت بررسی کتاب‌ها نسبت به قبل بهتر شده است.

علی شجاعی صائین در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: بیشتر گله‌ها و شکایات دوستان نویسنده و مترجم این است که کتاب‌هایشان چندین سال است در ارشاد بلاتکلیف است. مسلما این گلایه‌ها به مسئولین قبلی برمی‌گردد، اما در این چندماه که من مسئول اداره‌ی کتاب شده‌ام؛ یعنی از اول بهمن‌ماه ۹۲ تکلیف کتاب‌ها به طور میانگین بین ۲۵ تا سی روز بعد از درخواست مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: این مسئله درباره‌ی کتاب‌هایی است که تازه ثبت می‌شوند. درمورد کتاب‌هایی که سالهای پیش ثبت شده‌اند و پرونده‌ی آنها همچنان مفتوح است باید ناشر یا صاحب اثر درخواست جدیدی برای بررسی کتابش بدهد و شاید برخی از این دوستان که گله‌مند هستند هنوز درخواستی نداده‌اند و از این رو است که برای آثارشان تعین تکلیف نشده.

وی افزود: این مسئله درباره‌ی کتاب‌های ممنوع‌الچاپ نیز صدق می‌کند و بررسی آنها منوط به درخواست ناشر یا صاحب اثر است. تاکنون ۵۰۰ کتاب که در دولت قبل غیرقابل چاپ اعلام شده‌اند، بنا به درخواست ناشران‌شان در چرخه‌ی بررسی دوباره قرار گرفته‌اند و حدود نیمی از آنها هم تعیین تکلیف شده‌اند.

شجاعی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از نویسندگان می‌گویند چندین ماه است برای کتاب‌هایشان درخواست مجوز کرده‌اند ولی هنوز پاسخ روشنی نگرفته‌اند، گفت: امکان ندارد. چنین مواردی اگر هم باشند بسیار کم شمارند. ممکن است ناشر بعداز مدت مقرر برای پیگیری رجوع نکرده باشد اما حتما کتاب‌هایشان تکلیفشان مشخص شده است.

شجاعی افزود: تکلیف کتاب‌ها طی مدتی که گفتم حتما مشخص می‌شود. برخی اوقات کتاب‌هایی اصلاحیه‌ می‌خورند و گاهی هم ممکن است مجوز نگیرند ولی اینکه کتابی بلاتکلیف مانده اصلا درست نیست. دوستان ما در اداره‌ی کتاب بعد از اینکه دوستان ناشر و مولف اصلاحیه‌های گفته شده را اعمال کردند ظرف سه یا چهار روز مجوز نشر آن را صادر می‌کنند.

شجاعی صائین در ادامه گفت: دوستان می‌توانند از طریق امکانات الکترونیک هم پیگیر کتب‌هایشان باشند. در این سامانه ناشران می‌توانند کتاب‌هایشان را ثبت کنند و بعد هم صدور مجوز آنها را پیگیری کنند. این امکانات الکترونیک اگر چه گلایه‌هایی را هم به دنبال داشته اما به‌طور کلی مورد قبول ناشران قرار گرفته و میانگین رضایت‌ها نسبت به آن از میانگین گلایه‌ها بیشتر بوده است.

شجاعی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا ناشران مجبورند برای تک تک کتاب‌هایشان جداگانه درخواست بدهند؛ گفت: زیرا باید هر کتاب جداگانه ثبت شود که در مراحل بعدی پیگیری مجوز آن ممکن باشد. به هرحال برای سهولت کار ناشران، ما به تدریج برنامه‌هایی را انجام خواهیم داد تا مراحل ثبت و پیگیری راحت‌تر پیش برود و کار ناشران هم سریع‌تر به نتیجه برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز