خبرگزاری کار ایران

افشین علاء در گفت و گو با ایلنا:

امید تنها چیزی است که داریم

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۶۹۷

هنوز ظرفیت چندصدایی شدن ازسوی بخشی از ارکان جامعه نداریم. این نداشتن ظرفیت را در طیف مقابل هم می‌بینیم که مدام پا پس می‌کشند درحالیکه اکثرشان نامه‌ی حمایت از آقای روحانی را امضا کرده‌اند و در آن مانیفست زیبای فرهنگی آقای روحانی؛ او را تشویق کردند.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ی شعر فجر ضمن اشاره به این مسئله که شاعران روشنفکر خودشان نخواستند در هشتمین جشنواره‌ی شعر فجر حضور داشته باشند؛ گفت: در جای دیگری هم گفته بودم که متاسفانه در روزگاری به سر می‌بریم که مجالها را می‌گیرند و مجبوریم به شعارها نگاه کنیم. یعنی در عمل آنقدر از آرمان‌هایمان فاصله داریم که در ابتدای مسیر پر از مانع قرار گرفته‌ایم.

افشین علاء در ادامه گفت: در دولت جدید دیده می‌شود که دست کم حرکت به سمت اعتدال و امید است. این مسئله‌ای است که در هشت سال گذشته به شدت مغفول مانده و حالا مورد توجه قرار گرفته و این خود اتفاق مبارکی است. اما متاسفانه دیده می‌شود که با سر کار آمدن دولت جدید هجمه‌های زیادی به رویکردهای سیاسی و فرهنگی شده است. جشنواره‌ی فجر هم از این مسئله مصون نمانده و وزارت ارشاد واقعا مظلوم واقع شده‌است مخصوصا به این دلیل که اعلام کرده‌اند ما می‌خواهیم مجالی برای حضور همه‌ی نگاهها و تفکرات فراهم کنیم.

وی افزود: متاسفانه به نظر می‌رسد هنوز ظرفیت این چندصدایی شدن را از سوی بخشی از ارکان جامعه نداریم. این نداشتن ظرفیت را در طیف مقابل هم می‌بینیم که مدام پا پس می‌کشند. این درحالی است که اکثر آنها حمایت از آقای روحانی را امضا کرده‌اند و در آن مانیفست زیبای فرهنگی آقای روحانی او را تشویق کردند. حمایت فقط نباید در کلام باشد بلکه باید در عمل هم این حمایت را نشان دهند. این دولت، دولت قبل نیست. باید از اینکه آن هشت سال وحشتناک به اتمام رسیده خوشحال باشیم و به صدق نیت مسئولین اعتماد کنیم.

علاء در ادامه تصریح کرد: ما در داخل بدنه‌ی شاعران انقلاب هنوز کسانی را می‌بینیم که هر صدای مخالفی را معاند می‌دانند. در میان طیف روشنفکران هم کسانی هستند که هر شاعری را که شعر انقلابی می‌سراید محکوم و طرد می‌کنند. این مدت هم دیدیم که بسیاری از شاعران روشنفکر هم در داخل و هم در خارج از کشور جشنواره‌ی شعر فجر را تحریم کردند. انتقاد به هر دو گروه وارد است که این فاصله‌ها را روز به روز بیشتر می‌کنند.

وی افزود: با همه‌ی اینها و با اینکه جشنواره‌ی شعر فجر به شدت بایکوت شد و با انتقادات شدیدی روبرو شد اما به لطف خدا تا به حال که روز اول آن است موفق بوده. البته نمی‌خواهم بگویم که کار مسوولین این دوره‌ی جشنواره‌ی شعر بی‌عیب و نقص بوده. مسلما مشکلات و نقایصی بوده و من خود به آنها اعتراف می‌کنم. مثلا مسئله‌ی داوری‌ها مورد انتقاد خود من هم هست. داوری‌ها خیلی سلیقه‌ای است و اسامی تکراری در میان برگزیدگان زیاد دیده می‌شود. اما امیدوارم با حرکتی که وزارت ارشاد شروع کرده در سالهای آینده این نقص‌ها برطرف شود و شاهد شکوفایی جشنواره فجر باشیم. فعلا امید تنها چیزی است که داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز