خبرگزاری کار ایران

افشین علا در گفتگو با ایلنا:

امام خمینی(ره) شعر را به خوبی می‌شناخت

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۲۳۲

توجه ویژه امام خمینی(ره) به شعر و درک ظرائف و دقایق شعری، نشان دهنده اهمیت شعر در فرهنگ ایران و اسلام است. شناخت حضرت امام از شعر کلاسیک فارسی به واقع قابل توجه است.

افشین علا(شاعر معاصر کشور) با اشاره به برگزاری شب شعر لبخند تو خلاصه خوبی‌هاست، گفت: در کنار برنامه‌های مختلفی که در سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، ما شعر را به عنوان محور برنامه‌ها قرار دادیم تا هم تاکیدی باشد بر این هنر دیرین ادب فارسی و هم انعکاس و جلوه‌گری سیمای حضرت امام(ره) در شعر شاعران پیشکسوت و جوان.

علا در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اعلام این مطلب افزود: یکی از مهمترین آثار برجای مانده از حضرت امام خمینی(ره) دیوان شعری است و این مسئله در واقع اهمیت شعر در فرهنگ ما ایرانی‌ها را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: امام به عنوان یک رهبر سیاسی و مرجع تقلید در جهان تشیع چهره‌ای بی‌نظیر و کم‌نظیر بوده است. ایشان در دوره حیات خود با مسائل بسیار مهمی رو به بود؛ مبارزه با سلطنت ۲۵۰۰ ساله، مبارزه با سلطه استکبار جهانی، هشت سال دفاع مقدس و همچنین تحصیل علوم دینی و… با این وجود چنین شخصیتی شعر را به عنوان قالب محتوایی ویژه و اثرگذار می‌داند و برای آن توجه ویژه‌ای قائل می‌شود. این اهمیت به اندازه‌ای بوده که از این شخصیت بزرگ، دیوان شعری باقی می‌ماند.

شاعر مجموعه «نسیم، دختر باد» درباره احاطه و اشراف حضرت امام به شعر نیز گفت: امام شعر را به خوبی می‌شناخت و به عرفان اسلامی اشراف کامل داشت. توجه ویژه امام به شعر و درک ظرائف و دقایق شعری، نشان دهنده اهمیت شعر در فرهنگ ایران و اسلام است. شناخت حضرت امام از شعر کلاسیک فارسی به واقع قابل توجه است و در این میان شعری که درباره جایگاه ادبی سعدی شیراز دارد، یکی از این نمونه‌های توجه و ریزبینی ادبی است.

افشین علا افزود: به همین دلیل ما تلاش کردیم در کنار برنامه‌های مختلف سالگرد ارتحال امام، شعر را محور قرار دهیم و شب شعری با عنوان لبخند تو خلاصه خوبی‌هاست؛ برگزار کنیم.

این شاعر معاصر با بیان این نکته که عنوان لبخند تو خلاصه خوبی‌ها برگرفته از مصراعی از شعر قیصر امین پور است، ادامه داد: قیصر امین پور از نمادهای شعر انقلاب اسلامی است.

شاعر مجموعه «یک سبد بوی بهار» با بیان اینکه لبخند تو خلاصه خوبی‌هاست شعری درباره حضرت امام(ره) است، افزود: قیصر امین پور از اثرگذارترین و دوست داشتنی‌ترین شاعران در زمان حیاتش بود و پس از وفات هم به دلیل همین محبوبیت، ماندگار شد و این محبوبیت تداوم یافت.

افشین علا تاکید کرد: تعهد او به اسلام و انقلاب مشخص بود. ما قیصر را یکی از مصادیق شعر معاصر پیرو خط امام می‌دانیم و به همین دلیل تک مصراعی از شعر قیصر سمبل این برنامه شعرخوانی است.

این شاعر معاصر از شعرخوانی شاعران جوان در کنار شاعران پیشکسوت در این ویژه برنامه سخن گفت و تاکید کرد: شاعران پیشکسوت، نهضت امام و دوره ویژه مبارزات و انقلاب را درک کرده‌اند و در اشعار خود تجربیات خود را به نسل جدید ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به شاعران جوان و نوع نگاه آنها هم گفت: ما شاعران جوان بسیاری هم داریم که چه بسا دوران امام را درک نکرده‌اند یا در زمان حیات حضرت امام، کودک بودند. این شاعران ثمره مکتب امام راحل را در اشعار و آثار خود با فرم و تجربه تازه منعکس کرده‌اند. این شاعران با افق تازه‌ای به این ثمره نگاه کرده‌اند که حاصل آن دستاورد بسیار مهمی است؛ ما به هر دوی این نگاه‌ها نیاز داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز