خبرگزاری کار ایران

مدیران انتشارات نگاه و مروارید در گفتگو با ایلنا:

عطای اتحادیه را به لقایش بخشیده‌ایم / نه ارشاد؛ نه اتحادیه؛ کاره‌ای نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۰۴۴

رئیس‌دانا می‌گوید اتحادیه ناشران هرگز و در هیچ دوره‌ای کاری انجام نداده / مرادی نداشتن قدرت و اختیارات لازم در این اتحادیه را نقد کرده و آن را تحت سیطره‌ی ارشاد توصیف می‌کند و حسن زاده معتقد است اتحادیه هرکاری می‌توانسته انجام داده است.

مدیر انتشارات نگاه می‌گوید نه او به اتحادیه ناشران کاری دارد و نه اتحادیه با او کاری دارد.

علیرضا رئیس‌دانا در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ به گفتن این جمله بسنده کرد که: همه چیز امن و امان است. نه ما کاری با اتحادیه داریم نه اتحادیه با ما. عطای اتحادیه را به لقایش بخشیده‌ایم.

وی بیش از این گفتگو درباره اتحادیه ناشران و عملکرد آن را ضروری ندانست و باب سخن را به فرید مرادی؛ ویراستار؛ سپرد.

فرید مرادی نیز مشکل اتحادیه ناشران و کتابفروشان را عدم وجود اختیارات لازم برای این نهاد دانست و گفت: بزرگترین مساله‌ی اتحادیه، نداشتن قدرت و اختیارات لازم است و این هیچ ربطی به اعضای هیات مدیره ندارد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: مشکل از سال‌های اول بعداز انقلاب شروع شد. زمانی که مدیریت وقت اتحادیه، درخواست وزارت ارشاد مبنی بر واگذار کردن اختیارات صدور و لغو مجوز، پخش و فروش کتاب را به این وزارتخانه پذیرفت. از آن تاریخ به بعد؛ اتحادیه ناشران و کتابفروشان به نهادی کاملا تشریفاتی تبدیل شد که هیچ اختیاری در زمینه‌ی کاری خود ندارد.

به اعتقاد مرادی اتحادیه ناشران چاره‌ای ندارد جز آنکه قدرت و اختیار گذشته را برگرداند. وی گفت: اتحادیه باید قدرت و اختیار گذشته‌اش را بازگرداند و دست‌کم مانند اتحادیه‌ی تاکسیرانی که تمام مسائل مربوط به تاکسیرانان را در خود حل و فصل می‌کند؛ بتواند امور مربوط به ناشران را دراختیار خود بیگرد. اما درحال حاضر این اتحادیه هیچ امتیازی ندارد و درنتیجه کارایی هم ندارد بنابراین برای دادن امتیاز به ناشران عضو خود هم به مشکل برمی‌خورد.

این ویراستار درباره نوع رابطه‌ی اتحادیه‌ی ناشران و کتابفروشان با وزارت ارشاد گفت: وزارت ارشاد اگر بخواهد از سر لطف به اتحادیه نیم‌نگاهی می‌اندازد و مسئولیت‌های مقطعی به آن واگذار می‌کند چراکه اتحادیه هرچه داشته به وزارتخانه بخشیده و امروز چیزی برای خود ندارد.

مرادی به عملکرد هیات مدیره کنونی اتحادیه نیز اشاره کرد و افزود: همه‌ی کسانی که در اتحادیه در هر دوره‌ای مشغول به کار بوده‌اند، آدم‌های فرهنگی بوده‌اند. همه خالصانه تلاش کردند و آنچه از دست‌شان برآمده؛ انجام داده‌اند و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نکردند اما این همه دلیلی بر ایده‌آل بودن وضعیت امروز اتحادیه‌ی ناشران و کتابفروشان نمی‌شود.

مردادی به انتخابات پیش روی اتحادیه نیز اشاره کرد و گفت: اتحادیه امروز؛ آنقدر بی‌انگیزگی ایجاد کرده که افراد رغبت شرکت در انتخابات، چه به عنوان کاندیدا و چه رای دهنده، را ندارند. اعضای اتحادیه هزار نفر هستند، اما تنها رقمی بین ۲۵۰ تا ۲۷۰ نفر در انتخابات شرکت می‌کنند. از طرفی هیات مدیره؛ هفت نفر هستند و با خواهش و التماس فراوان، تعداد کاندیداها را به چهارده نفر می‌رسانند. به نوعی هر که وارد این قضیه شود، کاری ایثارگرانه انجام داده چون باید از کار و زندگی‌اش برای رسیدگی به کارهای اتحادیه بگذرد.

نه ارشاد؛ نه اتحادیه؛ هیچیک تعیین‌کننده نیستند

منوچهر حسن زاده؛ مدیر مسئول انتشارات مروارید؛ اما در دفاع از عملکرد هیات مدیره اتحادیه ناشران گفت: هیات مدیره این اتحادیه کارشان بد نبود و تا جایی که توانستند کار کردند. باید باور کرد آن‌ها در تنگنا هستند و کاری از دستشان برنمی‌آید.

به اعتقاد حسن زاده؛ در حوزه‌ی مقاومت در برابر ممیزی کاری از اتحادیه برنمی‌آید. ممیزها هرکدام نگرش خاص خود را دارند و نباید حتی به آن‌ها نیز خرده گرفت. مشکل آنجاست که به محض انجام هر حرکتی در زمینه‌ی فرهنگ، فردی یا نهادی از مشهد، قم، بروجرد یا جای دیگری برمی‌خیزد و فریاد اعتراض برمی‌آورد.

مدیر مسئول انتشارات مروارید افزود: ارشاد؛ یک کلمه‌ی تعریف نشده در کشور ماست. وزارت ارشاد؛ نهادی قائم به ذات نیست که از هر طرف تحت فشار است. تا اتفاقی می‌افتد یک موشک از جای خاصی پرتاب می‌شود. با این وضعیت، دیگر از اتحادیه که حتی به اندازه‌ی ارشاد قدرت عمل ندارد؛ هیچ انتظاری نباید داشت.

حسن زاده درباره انتخابات پیش روی اتحادیه و ترکیب هیات مدیره‌ی آینده این نهاد نیز گفت: کسانی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و برگزیده شوند، باید واقعا فعال باشند و کار کنند و مدام در رفت و آمد به وزارت ارشاد باشند.

وی با حمایت از حضور حسن کیائیان در ترکیب هیات مدیره آتی گفت: حضور آقای کیاییان در این هیات، با تجربه‌ای که ایشان در زمینه‌ی فرهنگ و ادب دارند، می‌تواند مطلوب باشد اگرچه من پیشاپیش از هیات مدیره‌ی آینده نیز انتظاری ندارم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز