خبرگزاری کار ایران

مرادی کرمانی: هیچکس نتوانست جلوی پیشرفت شعر فروغ را بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۹۸۱

در اختتامیه‌­ی پنجمین جشنواره­­‌ی قصه­‌نویسی و چهارمین جشنواره­‌ی تصویرگری کتاب کودک و نوجوان؛ هوشنگ‌ مرادی‌کرمان، افشین علا، علی‌زارعی نجفدری و معصومه انصاری به صحبت پرداختند.

آیین اختتامیه‌­ی پنجمین جشنواره‌­­ی قصه­‌نویسی و چهارمین جشنواره­‌ی تصویرگری کتاب کودک و نوجوان در روز دوشنبه(۱۹ خرداد) در محل انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی زارعی نجفدری در این مراسم از خلق آثار در حوزه کودک و نوجوان به‌­عنوان کاری دشوار یاد کرد و گفت: عرصه­‌ی قلم، عرصه­­‌ی اندیشه، تفکر، خلاقیت و ابداع است. این عرصه پیچیدگی­‌ها و فراز و نشیب­‌های زیادی دارد که مهمترین آن­ها خلق آثار در حوزه­‌ی کودک ونوجوان است؛ به­ دلیل مخاطبان خاص آن.

مدیر مسئول انتشارات علمی و فرهنگی گفت: شاید یکی­ از دلایل پیچیدگی عرصه قلم در حوزه­‌ی کودک و نوجوان این باشد که نویسنده باید افکار و اندیشه‌­های خود را به دنیای کودک ببرد که این کار هرکسی نیست. از این رو وارد کردن نویسندگان به حوزه‌­ی کودک و نوجوان کار بسیار مشکلی است.

وی در ادامه سه فاکتور اصلی در برخورد با حوزه کودک و نوجوان را برشمرد: محور کمال­ جویی و دین­‌مداری؛ روانشناسی و روان­­پروری و جامعه­‌شناسی و جامع­‌گرایی. که اگر این سه­ فاکتور را در بحثورود به این حوزه مدنظر قرار دهیم؛ می­‌توانیم به توفیق‌های بزرگی دست یابیم.

زارعی­ نجفدری فرهنگ­سازی را راه­‌حلی مناسب برای رفع مساله کاهش­ جمعیت­ جوان دانست و گفت: مناسبترین حوزه برای اجرای فرهنگ­سازی، حوزه کودک و نوجوان است. ما حاضریم نشست­‌های مختلفی را برگزار کنیم تا دراین مورد بحثو تبادل نظر شود.

وی سه صورت­ مساله بنیادین در حوزه­‌ی کودک را استعدادهای نهفته، ضعف ارتباط بین­ نسلی در جامعه و عدم آشنایی با نیاز فکری و فرهنگی نسل نو دانست و تاکید کرد: ما در ایجاد ارتباط بین­ نسلی در جامعه کار خاصی انجام نداده­‌ایم. این صورت‌مساله­‌ها باید به­ عنوان دغدغه قرار گیرد و مجامع فرهنگی نیز باید به آن­ها بپردازند.

واژه­‌ها مانند پیچ هستند

در این جلسه همچنین هوشنگ­ مرادی­ کرمانی به­ عنوان یکی­ از اعضای هیئت داوران، در سخنانش به وظیفه اثر­هنری اشاره کرد: اولین کار یک اثرهنری این­ است که برای نسل­‌های مختلف جذابیت داشته­ باشد. اثری می­‌تواند ماندگار باشد که برای همه انسان­ها و همه اندیشه­‌ها و تفکرها حرف برای گفتن داشته­ باشد و موقعیت سیاسی و اجتماعی را منعکس کند.

مرادی­ کرمانی گفت: اثر ماندگار باید همچون آب که در ظرف­‌های مختلف ریخته­ می­‌شود و ذات خود را حفظ می­‌کند، در قالب­‌های متفاوت ماهیت خودرا ازدست­ ندهد. برای مثال رمان بینوایان به­ عنوان یک اثر ادبی که از آن فیلم­‌ها و انیمیشن­‌های زیادی تولید شده، هنوز جذابیت خودرا حفظ کرده­ است. این می­‌تواند امتحانی باشد برای تشخیص آن­که یک اثر می­‌تواند ماندگار باشد یا نه.

وی در ادامه افزود: شعر فروغ از وقتی‌­که شروع شد تا به الآن به رشد کرده و در این­ روند کسی نتوانست جلوی پیشرفت آن را بگیرد.

خالق قصه­‌های مجید تبدیل زندگی به یک اثر هنری را عامل خلق اثری با نگرش جدید دانست و گفت: باتوجه به آن­که هیچ چیز دردنیا وجود ندارد که انجام نشده باشد، با آشنایی­ زدایی می­‌توان یک اثر جدید خلق­ کرد. برای مثال ما به­ طور معمول می‌گوییم من منتظر تو هستم و همین مفهوم را شاملو این­گونه بیان می­‌کند: تو را من چشم در راهم.

مرادی­ کرمانی واژه­‌ها را به پیچ تشبیه و اضافه کرد: واژه­‌ها مانند پیچ پس از مدتی هرز می­‌شوند و به مرور زمان تکراری می‌‌شوند. برای مثال ما واژه­‌ای داریم به­ نام کادو. این واژه جای چند واژه ناب ایرانی را گرفته همچون: تحفه، سوغات، باج‌سبیل، چشم­‌روشنی، پیشکش و…

وی افزود: امروزه نویسندگان براساس ترجمه می‌­نویسند. اصطلاح " درحالی­‌که " در ترجمه‌­ها به­‌وفور استفاده می­‌شود و درمتون ادبی ما نیز رسوخ کرده­ است. من برای نوشتن قصه­‌های مجید به­ دنبال جایگزین­‌هایی برای این اصطلاح گشتم به­‌طوری­که دراین متن حتی یک نمونه از این اصطلاح دیده­ نمی­‌شود.

در بخشی از جلسه؛ افشین علا؛ دلیل خوشنامی افراد را در استفاده از قداست کلمه دانست و گفت: در کتاب مقدس می‌خوانیم که در ابتدا کلمه بود و کلمه پیش خدابود و کلمه خدابود. کسانی که با نفی و دشنام با مخاطب برخورد می­‌کنند نمی­‌توانند با نسل خود و نسل‌­های آینده ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: اگر قرار است ایران زمین سری بین سرها بلند کند و آرمان­‌های خودرا در سراسر جهان به­‌نمایش بگذارد، جز از طریق فرهنگ و هنر و ادبیات نمی­‌تواند.

در ابتدای جلسه اختتامیه معصومه انصاری؛ عضو هیئت داوران این جشنواره کتاب کودک را محصول کارگروهی دانست و در ادامه گفت: تاثیرگذاری این جشنواره­‌ها وقتی مشخص می­‌شود که به­‌طور مداوم برگزار شود. این کار را با اختصاص دادن دبیرخانه­‌ای دائمی برای جشنواره­‌ها می­‌توان اجرا کرد.

وی افزود: جشنواره‌­های کودک و نوجوان و جشنوارهای بزرگسال باید ازهم تفکیک شود. چراکه ملاحظاتی­‌که در نوشته­‌های کودک رعایت می­‌شود در متون بزرگسالان مراعات نمی‌­شود.

در انتهای این جلسه در هربخش قصه­‌نویسی و تصویرگری از ده نفر تقدیر شد و افراد زیر به­‌عنوان نفرات برتر معرفی شدند:

در بخش قصه­‌نویسی:

نفر سوم: تندیس جشنواره و لوح تقدیر و ده میلیون ریال جایزه نقدی برای داستان خط سیاه تنها به لیلا هنرکار

نفر دوم: تندیس جشنواره و لوح تقدیر و سی میلیون ریال جایزه نقدی برای داستان پنکه به مریم علی بخشی

نفر اول: تندیس جشنواره و لوح تقدیر و پنجاه میلیون ریال جایزه نقدی برای داستان بچه های ابغوره به سمیرا آرامی

در بخش تصویرگری:

نفر سوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و ده میلیون ریال جایزه نقدی به هاله قربانی

نفر دوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و بیست میلیون ریال جایزه نقدی به غزاله بیگدلو

نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و سی میلیون ریال جایزه نقدی به زهرا کیقبادی

همزمان با برگزاری این مراسم نمایشگاه آثار قصه­‌های تصویرگری این دوره از­جشنواره به­ مدت ۱۰روز در نگارخانه‌­ی ایوان دایر خواهد­ بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز