خبرگزاری کار ایران

مسعود احمدی به ایلنا گفت:

جریان ساده‌نویسی در شعر را اساتیدنماها راه انداخته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۹۱۱

شعری که سرکشی نکند هم به ممیزان باج می‌دهد هم به عوام‌ / برخی افراد با دیپلم زمان شاه استاد دانشگاه شده‌اند و علوفه که خودش جمع علف است را جمع می‌بندند. این‌ها جای شفیعی کدکنی‌ها را گرفته‌اند.

مسعود احمدی به وضعیت اخذ مجوز در دولت قبل اشاره کرد و گفت: در دولت قبلی به‌رغم تلاش‌های ناشرین طرف قرارداد، هیچ یک از کتاب‌های من موفق به اخذ مجوز نشدند. درواقع درطول سال‌های ۱۳۸۳ تا نمایشگاه امسال(۱۳۹۳) سه مجموعه شعر، یک مجموعه مصاحبه مطبوعاتی و یک مجموعه مقاله به نام قدرت، زبان و زن فراهم آورده‌ام.

این شاعر در گفتگو با خبرنگار ایلنا ادامه داد: در دوره‌ی قبلی هرچه برای اخذ مجوز می‌بردیم آخرکار می‌گفتند با ضوابط ما نمی‌خورد. نشر هزاره دوسال دوید و سرانجام گفتند نمی‌شود. نمی‌گفتند فلان جای کتاب مشکل دارد بلکه کل مجموعه را رد می‌کردند.

خالق کتاب " دوزن " از ممیزان وزارتخانه فعلی ابراز رضایت کرد و گفت: بررسی‌کنندگان نسبت به مسئولان دوره گذشته سعه‌‌صدر و تساهل و تسامح بیشتری نشان دادند و لاجرم پس از حذف سه شعر توسط ایشان کتاب یادشده توسط انتشارات بوتیمار در نمایشگاه امسال عرضه شد.

وی افزود: خوشبختانه ضمن اینکه بنده براساس آشنایی با نگاه و پسند ممیزان حدود ۳۰ درصد اشعار مجموعه شعر " دارم به آخر خودم نزدیک می‌شوم " را حذف کرده‌ام؛ دست به شعر نمی‌زنم. کل شعر را حذف می‌کنم.

مسعود احمدی با اشاره به رسالت هنرمند در جامعه گفت: هنرمند بزرگ به مخاطب نگاه نمی‌کند. صاحب فکر و اندیشه است. شعری که سرکشی نکند هم به ممیزان باج می‌دهد هم به عوام‌. وظیفه هنرمند، ارتقای سطح دانش عمومی است. وظیفه هنرمند این‌ است که از جامعه جلوتر باشد. جامعه خودش را به او می‌رساند.

نویسنده کتاب " حرف‌های زیادی " در پاسخ به این سوال که نسل جوان شاعر کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؛ گفت: متاسفانه برخی شاعران جوان فکر می‌کنند نشانه‌ی پیشرو بودن، هرزه و هتاک‌ بودن است. این‌ها همه از انقلاب دانشجویی ۱۹۶۸ که بعدها به شکست منجر شد پیروی می‌کنند. این اشعار دارای هیچ بعد و عمقی نیست و تقلیدی صرف محسوب می‌شود.

در ادامه وی به سرکار بودن برخی‌؛ در سمت‌های علمی کشور اشاره نمود و تاکید کرد: درحال حاضر برخی افراد هستند که با دیپلم زمان شاه استاد دانشگاه شده‌اند و علوفه که خودش جمع علف است را جمع می‌بندند. این‌ها جای شفیعی کدکنی‌ها را گرفته‌اند.

وی افزود: این اساتیدنماها از حمایت زیادی برخوردارند. کتاب‌هاشان پشت سرهم به چاپ می‌رسند. جریان ساده‌نویسی در شعر را هم همین افراد راه انداخته‌اند. اشعاری که در این جریان سروده می‌شود؛ موجب پایین آمدن سطح پسند عوام می‌شود.

مسعود احمدی شرایط اکنون خود را چنین توصیف کرد: من ۷۱ سال دارم. ولی هنوز بیمه ندارم. هنوز مستاجرم. این‌ها همه دلیل داره…

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز