خبرگزاری کار ایران

کتاب آیت الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک رونمایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۱۵۹

حجت الاسلام علوی(وزیر اطلاعات) و آیت‌الله حسینی بوشهری سخنرانان این مراسم هستند / رونمایی این کتاب پنج شنبه این هفته ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح در مرکز فقهی ائمه اطهار قم برگزار می‌شود.

کتاب آیت‌الله العظمی محمد فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک منتشر می‌شود.

به گزاش خبرنگار ایلنا در قم، قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر، در نشست خبری پیش از ظهر امروز(۲۶ خرداد) که در مرکز فقهی ائمه اطهار قم برگزار شد، خبر از رونمایی کتابی با عنوان روایت اسناد ساواک از آیت الله فاضل لنکرانی داد.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ هشت نوع سند داریم، عنوان کرد: اسناد اطلاعاتی امنیتی که از ساواک به دست آمده است، جزء این هشت سند است.

تبریزی ادامه داد: سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی برای ضرورت خود این سازمان است و به منظور کارهای کاربردی و راهبردی تهیه می‌شود؛ این اسناد هیچوقت به صورت علنی نبوده و اکثر آنها در کتب تاریخی هم ذکر نشده است.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه پس از سقوط رژیم پهلوی صاحب ۵۰ میلیون برگ سند شدیم، خاطرنشان کرد: اکثر این اسناد مربوط به دربار پهلوی بود و مربوط به اواخر سال ۳۵ تا ۵۷ است و ما این اسناد را به چهار دسته تقسیم کردیم که یکی از آنها رجال و شخصیت‌های انقلاب اسلامی ایران است.

وی ابراز کرد: ازجمله رجال انقلاب اسلامی که اسناد آنها به صورت کتاب منتشر شده، می‌توان به کتب آیت‌الله سیدمحمد هادی میلانی، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله مرعشی نجفی که کتاب‌هایشان در سه جلد منتشر شده و پس از آن کتاب‌های آیت‌الله بهاء الدینی، آیت‌الله شیرازی و هم‌اکنون نیز کتاب آیت‌الله فاضل لنکرانی که در یک جلد منتشر شده است.

تبریزی یادآور شد: زمان طاغوت و درعین حال که ساواک ایجاد رعب و وحشت کرده بود؛ اطلاعیه‌ها را جمع‌آوری می‌کرد، مراجع بزرگوار ازجمله آیت‌الله فاضل لنکرانی منتظر عقب‌نشینی آنها نبودند و کارهای خود را انجام می‌دادند.

وی تصریح کرد: انتشار این کتاب بدان معنا نیست که تمام اسناد ساواک از آیت‌الله فاضل همین است و مطمئنا اطلاعات جمع‌آوری شده ساواک از مراجع بیشتر بوده است.

این پژوهشگر تاریخ معاصر بااشاره به شخصیت آیت‌الله فاضل لنکرانی، گفت: ایشان رابطه خوبی با سیدمصطفی خمینی(ره) داشتند و همشه سعی کردند از لحاظ فکری و چیزهای دیگر، راه امام(ره) را در پیش بگیرند و از رهنمودهایش استفاده کنند.

تبریزی اظهار داشت: پس از انقلاب وفات آیت‌الله حکیم، جمعی از علما با ارسال بیانیه‌ای، از کسانی که مقلد ایشان بودند خواستند مقلد امام خمینی(ره) شوند و آیت‌الله فاضل لنکرانی جزء اولین کسانی بود که این بیانیه را صادر کرد.

در این نشست، حجت الاسلام سیدجواد نور موسوی، از پژوهشگران و محققان حوزه علمیه نیز به ایراد سخن پرداخت و در رابطه با مراسم رونمایی این کتاب گفت: مراسم رونمایی کتاب آیت‌الله العظمی محمدفاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک، روز پنجشنبه این هفته مورخ ۲۹/۳ / ۹۳، ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار قم برگزار می‌شود.

وی پیرامون سخنرانان این مراسم گفت: حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات و آیت الله حسینی بوشهری مدیرحوزه های علمیه کشور از سخنرانان این مراسم هستند و در مراسم رونمایی از کتاب آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک حضور دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز