خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از دانشنامه مطبوعات؛

جنتی: هیات نظارت بر مطبوعات بیشتر جنبه چماق دارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۱۶۷

ما باید بدون ملاحظات سیاسی کسانی که در این حوزه کارکرده‌اند را معرفی کنیم / کسانی که در حوزه مطبوعات کارکرده‌اند و تلاش کردند باید بی‌طرفانه از آن ها ذکر شود. تا بی‌طرفی دانشنامه لحاظ شود

مراسم رونمایی از دانشنامه مطبوعات؛ امروز(۲۶ خرداد) ساعت ۹:۳۰ صبح در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد.

در این مراسم احمد جنتی به نقش غیرقابل انکار رسانه در جامعه اشاره کرد و از سابقه این حوزه در کشور سخن گفت و تصریح کرد: کشور ما در این زمینه از دیر زمان در حوزه‌های مختلف نسبت به کشورهای همسایه و منطقه پیشرو بوده است. هرچند آنها نیز به مطبوعات بها می‌دهند.

جنتی با نقل خاطره‌ سفرش همراه با رئیس جمهور به ترکیه گفت: در سفر اخیر با آقای روحانی به ترکیه، آقای اردوغان سر ناهار از پارلمانشان تعریف می‌کردند و در مورد قدمت آن صحبت می‌کردند که آقای روحانی هم از ایشان پرسید حالا این پارلمان چه سالی تاسیس شده است؟ که آقای اردوغان گفت سال ۱۳۲۰ و آقای رئیس جمهور هم جواب داد پارلمان ما سال ۱۳۰۶ تاسیس شده است.

وی از وجود بیش از ۶هزار مجوز مطبوعاتی در کشور خبر داد و گفت: در این بین یک سری نتوانستند مجله یا نشریه‌شان را درآورند. درهرصورت این حجم و تعداد نشریات در کشور بسیار مهم و قابل توجه است.

وی افزود: این کاری که جناب محمودزاده شروع کرده‌اند به نام دانشنامه مطبوعات واقعا جای خالی آن احساس می‌شد و از کارهای ارزشمندی است که تازه در ابتدای آن هستیم و همه باید کمک کنند تا به جایگاه مطلوب خود برسد.

جنتی ادامه داد: تمام مسئولان باید کمک کنند به غنا بخشیدن به این دانشنامه. در این مسیر هم کمک شخصیت‌های علمی نیاز است و هم اهالی مطبوعات. درحال حاضر تنها بخش آ و الف آن درآمده و آقای محمودزاده گفتند که از هشت جلد بیشتر نمی‌شود.

وزیر ارشاد دانشنامه مطبوعات را اثری ماندگار توصیف کرد و افزود: این دانشنامه برخلاف برخی دانشنامه‌ها که اطلاعات ثابت و غیرقابل تغییر دارند نیازمند به به‌روز کردن دارد. برای درج تغییرات و تحولاتی که در زمینه مطبوعات رخ می‌دهد در این دانشنامه، مساعدت همه دوستان و سروران نیازمند است.

وی افزود: وزارتخانه نیز با توجه با ارزنده بودن اثر مطمئنا کمک خواهد کرد تا این کار به نتیجه مطلوب برسد.

جنتی با تاکید بر تسریع در کار این دانشنامه تا اتمام کامل آن از اساتید و دیگر صاحب‌نظران دعوت کرد تا در پیشبرد سریع تالیف دانشنامه مجموعه را یاری رسانند؛ وی درادامه گفت: وزارتخانه تسهیلات لازمه را دراختیار این مجموعه قرار خواهد داد. ولی این دانتشنامه باید در طول دو سال کامل شود.

وزیر گفت: اگر این دانشنامه روی سایت به‌صورت آنلاین گذاشته شود هر فردی در هر شرایطی می‌تواند از اطلاعات آن بهره ببرد. مانند سایر دانشنامه‌ها که روی سایت‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند.

احمد جنتی به محتوای دانشنامه تامید کرد و گفت: این اثر به معرفی نشریات و افرادی که در این عرصه فعال بودند و هستند، از ابتدای کار مطبوعات در کشور، می‌پردازد.

وی به ذکر برخی نام‌ها در این دانشنامه اشاره کرد و تصریح کرد: ما باید بدون ملاحظات سیاسی کسانی که در این حوزه کارکرده‌اند را معرفی کنیم. قبل از انقلاب در فرهنگنامه عربی " آلمونجب " مدخلی وجود داشت که همه زندگی و فعالیت‌های سیاسی امام(ره) را بیان کرده بود. بدون اینکه امام کجاست و رابطه‌اش با سیستم چگونه است.

جنتی ادامه داد: کسانی که در حوزه مطبوعات کار و تلاش کردند باید بی‌طرفانه از آنها ذکر شود. تا بی‌طرفی دانشنامه لحاظ شود.

جنتی به بیان دو نکته خارج از بحثدانشنامه پرداخت. وی از عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات انتقاد کرد و گفت: این هیات بیشتر جنبه چماق داشته و اینکه کدام را توبیخ کند یا به کدام اخطار دهد.

وی افزود: باید این هیئت ببیند کدام نشریه درست عمل کرده تا آن را تشویق کند. برای مثال فلان روزنامه یا مجله مقالاتی که نوشته دارای محتوای خوبی بوده و آن نشریه را بابت این موضوع تشویق کند.

همچنین افزود: هیات نظارت بر مطبوعات باید شاخص‌هایی را تعریف کند و محتوای این شاخص‌ها را مرتب به روز کند.

در انتهای این مراسم از جلد اول دانشنامه مطبوعات رونمایی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز