خبرگزاری کار ایران

در کارگاه جشنواره شعر و داستان جوان سوره مطرح شد:

بازگشت به گذشته در سرایش غزل امروز دیده می‌شود

کد خبر : ۱۷۹۶۳۲

شاعران با لهجه‌های متفاوت در زبان محاوره اشعار خود از لهجه تهرانی استفاده می‌کنند که این نوعی یکسان سازی در شعر را باعثشده و ضعف بزرگی محسوب می‌شود

دومین کارگاه شعر و ترانه در اولین روز برگزاری دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره با حضور سعید بیابانکی(دبیر هنری جشنواره(، علی داوودی(مدیر دفتر شعر حوزه هنری) و محمود حبیبی کسبی برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ در این کارگاه آموزشی، شاعران و ترانه‌سرایان جوان شرکت کننده در جشنواره اشعار خود را در حالی قرائت کردند که مورد نقد وبررسی کارشناسان قرار می‌گرفت.

سعید بیابانکی در این کارگاه آموزشی با اشاره به اینکه ترانه‌سرایان وزن‌های جدیدی برای ترانه ابداع کنند، گفت: اگر وزن‌های ابداعی جدید در حوزه مکتوب زیبایی نداشته باشند، آهنگساز می‌تواند با ساخت ملودی‌های زیبا مشکلات وزنی ترانه را برطرف کند.

وی ادامه داد: ترانه سرایی بر وزن شاهنامه فردوسی و بابا طاهر خلاقیت نیست بلکه حرکت در راستای تکراری شدن است.

دبیر هنری دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره اضافه کرد: در سرایش غزل امروز نوعی بازگشت به گذشته رخ داده است. غزل‌های امروز باز آفرینی از مضامین گذشته هستند که بارها شنیده شده‌اند.

بیابانکی با انتقاد از اینکه شاعران در زبان محاوره شعر از لهجه تهرانی استفاده می‌کنند، گفت: شاعران با لهجه‌های متفاوت در زبان محاوره اشعار خود از لهجه تهرانی استفاده می‌کنند که این نوعی یکسان سازی در شعر را باعثشده و ضعف بزرگی محسوب می‌شود به عنوان مثال شاعر کرمانی در زبان محاوره شعر خود از لهجه تهرانی استفاده می‌کند که این نوع سرایش به خلاقیت ضربه بزرگی وارد می‌کند.

به گفته بیابانکی؛ یکی از دلایل این یکسان سازی صدا و سیما و رسانه است و اگر این شکل سرایش ادامه پیدا کند؛ می‌تواند تنوع لهجه را از بین ببرد.

در ادامه این نشست تخصصی محمود حبیبی کسبی بیان داشت: وزن‌های پنج رکنی به جهت کم استفاده شدن در فرهنگ موسیقی ما، درصورتی‌که با زبان شکسته آورده شوند می‌توانند در ساخت آهنگ به آهنگساز کمک کنند.

وی با اشاره به این که در سرایش شعر با زبان محاوره کلمات و اصطلاحات به یک شکل آورده نمی‌شوند و تغییر می‌کنند، گفت: این مشکل هم در وزن و هم در نحو وجود دارد، به عنوان مثال شاعر در جایی از شعر کلمات " گلدون را بیاور " استفاده می‌کند و در قسمت دیگری از شعر " گلدون و بیار " آورده می‌شود.

علی داوودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری دیگر کارشناس این نشست تخصصی در سخنانی با بیان اینکه مرزبندی در زبان وجود ندارد، گفت: انواع ردیف اعم از ترکیب اسم، حرف و یا کلمه باید به نحوی در جای خود قرار گیرند که معنا را تداعی کنند.

وی با اشاره به اهمیت بومی بودن شعر افزود: شعر باید با صداقت تمام آیینه فرهنگی منطقه خود را نشان دهد نه اینکه شناسنامه منطقه خود را به همراه نداشته باشد.

داوودی اضافه کرد: زبان در شعر از جایگاه بلندی برخوردار است در حالی که ما شعر با زبان محاوره را جدی نمی‌گیریم.

راه یافتگان به مرحله نهایی دوازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره عصر روز یکشنبه ۱ تیر ماه در محل برگزاری این جشنواره در استان کرمان آثار خود را در حضور اساتید و پیشکسوتان ادبیات خواندند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز