خبرگزاری کار ایران

چاپ پنجم نمایشنامه «مده آ» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۷۴۷

چاپ پنجم نمایشنامه " مده آ " اثر اوریپید با ترجمه و تحلیل امیرحسین ندائی توسط انتشارات افراز منتشر شد.

چاپ پنجم کتاب " مده آ " درکنار تراژدی " مده آ " در برگیرنده تحلیل روان شناختی شخصیت مده آ نیز هست.

به گزارش ایلنا؛ تحلیل روانشناختی شخصیت مده‌آ و مروری بر ویژگی‌های آثار اوریپید از ضمیمه‌های این ترجمه است. همچنین بنیان‌های اسطوره‌ای این نمایشنامه در کتاب معرفی و مترجم درباره اینکه از کدام بخش از اسطوره یونان الهام گرفته شده، توضیحاتی ارائه داده است.

داستان نمایشنامه «مده آ» درباره زنی است که به دلیل انتقام از همسرش، فرزندانش را به قتل می‌رساند.. مده‌آ در موقعیتی غیرانسانی از سوی همسر خویش، جیسون، قرار می‌گیرد و نکته این‌جاست که همسر او این موقعیت به‌وجود‌آمده را غیرانسانی نمی داند و حتی گمان می‌برد و ادعا می‌کند که این عمل را در جهت سعادت خانواده‌ خویش انجام داده است. جیسون با شاهزاده‌خانم ازدواج می‌کند و هر دم از مده‌آ، همسر اولش و کودکان خود دورتر می‌شود. جیسون به‌هیچ‌وجه به احساسات مده‌آ توجه نمی‌کند و در هیچ لحظه‌ای کار خود را ناپسند نمی‌بیند و حتی از این‌که مده‌آ به این اندازه خشمگین و اندوه‌ناک است شگفت‌زده و حیران می‌شود. شاید دیگران هم به مده‌آ هیچ حقی برای خشم و کین ندهند چراکه خواهش های زنان بی‌معناست و او حقی نسبت به زندگی خود و همسر خویش ندارد. این‌گونه است که مده‌آ به فجیع‌ترین شکل ممکن، دست به انتقام می‌زند و در این راه حتا کودکان خویش را نیز قربانی می‌کند و به دست خود از بین می‌برد.

در پشت جلد این کتاب بخشی از نمایشنامه چاپ شده است که می گوید:
«…ولی من تنها هستم. وطنی ندارم. و اکنون همسرم نیز مرا از خویش رانده است. مرا به یغما بردند، از سرزمینی در آن سوی آب‌ها به اینجا آوردند. نه مادر دارم، نه برادری، و نه خویشاوندی، تا در این مصیبت، پناهی باشند برای آغوش بی‌پناه من. به این سبب از شما درخواست می‌کنم اگر راهی برای انتقام از جیسون به‌خاطر توهینش یافتم، سکوت کنید…»

این اثر که در قالب مجموعه نمایشنامه های برتر جهان به چاپ رسیده است در ۱۱۰۰ نسخه و با بهای ۸۸۰۰ تومان به بازار کتاب راه یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز