خبرگزاری کار ایران

همزمان با سالگرد سی‌ام تیر ۱۳۳۱؛

خاطرات نوه آیت‌الله کاشانی برای نخستین بار منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۴۴۰

محمدحسن سالمی، نوهٔ دختری آیت‌الله کاشانی است که روایت‌ دست اولی از آیت‌الله کاشانی و نقش او در جنبش ملی‌شدن نفت، رویدادهای منجر به ۲۸ امرداد و خاطرات و ناگفته‌هایی از آن دوران پرهیاهو را در کتاب یاد باد برای نخستین بار مطرح کرده است.

«یاد باد» گوشه‌هایی از خاطرات «محمدحسن سالمی» در گفت‌وگو با نادر رستگار و مجید تفرشی برای نخستین بار در ایران از سوی نشر «شورآفرین» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مسعود لقمان»، مدیر تولید یاد باد، درباره درون‌مایه این کتاب گفت: محمدحسن سالمی، نوهٔ دختری آیت‌الله کاشانی است که روایت‌ دست اولی از آیت‌الله کاشانی و نقش او در جنبش ملی‌شدن نفت، رویدادهای منجر به ۲۸ امرداد و خاطرات و ناگفته‌هایی شنیدنی از آن دوران پرهیاهو را در کتاب یاد باد برای نخستین بار مطرح کرده است.

لقمان در ادامه بیان کرد: سالمی که از دوران نهضت ملی‌شدن نفت به عنوان بهترین دوران زندگی‌اش یاد می‌کند، می‌گوید که رخدادهای آن دوران به شفافی و روشنی در خاطرش حک شده است و هرگز فراموششان نمی‌کند. یکی از این خاطرات، رساندن نامهٔ معروف آیت‌الله کاشانی به دکتر مصدق و پاسخ مصدق به کاشانی در روز ۲۷ امرداد بوده که به درازا در این کتاب به آن پرداخته شده است.

وی در پایان افزود: پدر محمدحسن سالمی از زمینداران خوشنام کرمانشاه بود که به علت علاقه‌ای که به آیت‌الله کاشانی داشت به خانوادهٔ بزرگ او از لحاظ مالی رسیدگی می‌کرد و کاشانی نیز دلبستگی ویژه‌ای به پدر سالمی که پیش از جنگ جهانی دوم بر اثر سرطان درگذشت، داشت. سالمی نوجوان، پس از مرگ پدر و آزادی آیت‌الله کاشانی از زندان متفقین، همراه ایشان به تهران آمد و در خانه‌ ایشان زندگی کرد و نزدیکی او به کاشانی تا به آن درجه رسید که در جریان تمامی نامه‌ها، مکاتبات، گفت‌وگو‌ها، بحث‌ها و ملاقات‌های ایشان قرار می‌گرفت. پس از ۲۸ امرداد، سالمی سیاست را کنار گذاشت و به آلمان رفت و در آنجا پزشکی خواند.

«یاد باد» در ۲۰۰ صفحه رقعی و به بهای ۹۵۰۰ تومان به دوستداران تاریخ معاصر ایران عرضه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز