خبرگزاری کار ایران

کتاب «محرم و انقلاب اسلامی ایران» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۹۰۵

مؤلف در کتاب حاضر با بررسی مختصر قیام‌های شیعی الهام گرفته از عاشورای حسینی، نقش آن قیام حماسی را در انقلاب اسلامی ایران مورد مطالعه قرار داده است.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود کتاب(محرم و انقلاب اسلامی ایران) تألیف اکبر فلاحی را چاپ و روانه بازار نشر کرد.

به گزارش ایلنا، مؤلف در کتاب حاضر با بررسی مختصر قیام‌های شیعی الهام گرفته از عاشورای حسینی، نقش آن قیام حماسی را در انقلاب اسلامی ایران مورد مطالعه قرار داده است.

این اثر در شش بخش نگاشته شده است. در بخش اول که شامل دو فصل است، به اختصار به تأثیر قیام کربلا بر جنبشهای پس از خود پرداخته شده است.

بخش دوم نیز شامل سه فصل است. این فصلها به بررسی رخدادهای ماه محرم در تاریخ معاصر اختصاص دارد. در این مبحثتلاش شده نقش مهم ماه محرم در شکل‌گیری و پیروزی نهضت مشروطه تشریح شود. همچنین در فصلی به اقدام عوامفریبانهی رضاشاه در برپایی مراسم ماه محرم برای رسیدن به قدرت و نیز به ممنوعیت‌های برگزاری این مراسم در دوران پادشاهی وی پرداخته شده است. افزون بر این، در مبحثی به تشکیل هیئت‌های دینی پس از شهریور ۱۳۲۰ و نقش آنها در تحولات دهه‌ی ۱۳۲۰ و۳۰ اشاره گردیده و همچنین نقش مجالس عزاداری ماه محرم در رویدادهای سیاسی از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۴۲ بررسی شده است.

بخش سوم در سه فصل نگارش یافته است. در این فصل‌ها به تأثیر ماه محرم در گسترش مبارزات امام خمینی و نیز به فعالیتهای امام و یارانش برای بهره‌گیری هرچه بهتر از محرم ۱۳۴۲ برای افشای جنایت رژیم و تعمیق و گسترش مبارزات اشاره گردیده است. همچنین در مبحثی به حوادثو رویدادهای ماه محرم ۱۳۴۲ در شهرستانها پرداخته شده است.

در بخش چهارم و در قالب سه فصل به قیام ۱۵ خرداد در تهران، قم و دیگر شهرستانها پرداخته شده است.

بخش پنجم به رویدادها و تحولات ماه محرم پس از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۶ اختصاص یافته است. این بخش شامل سه فصل است. در این مبحثبه فعالیتهای مأموران رژیم برای کنترل عزاداری این ماه، و در مقابل فعالیتهای علما و طلاب برای بهرهگیری از ماه محرم برای مبارزه با رژیم پرداخته شده است. افزون بر این، به مبارزه و فعالیت ملت ایران در قالب هیئت‌های مذهبی در طی این سالها اشاره شده است.

در بخش ششم نیز در قالب چهار فصل، تلاش شده به نقش بیبدیل تظاهرات ماه محرم ۱۳۵۷ بهخصوص تظاهرات تاسوعا و عاشورای حسینی مردم تهران و دیگر استانها و حضور باشکوه آنان در تظاهراتِ رفراندامگونه و تأثیر آن در سلب مشروعیت رژیم و نیز بازتابها و پیامدهای داخلی و بینالمللی پرداخته شود. افزون بر این، در مبحثی به تظاهرات بزرگ اربعین حسینی پرداخته شده است.

در قسمت پیوست‌ها نیز گلچینی از پیامها و سخنان امام خمینی درباره‌ی ماه محرم و تأثیر آن در شکلگیری پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی آمده است.

محرم و انقلاب اسلامی ایران در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و ۳۸۴ صفحه و به قیمت ۱۲۰.۰۰۰ریال در مرداد ماه سال جاری روانه بازار نشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز