خبرگزاری کار ایران

ادبیات مقاومت فلسطین نقد و بررسی شد؛

غسان کنفانی و محمود درویش؛ دو قله در ادبیات مقاومت‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۵۷۹

تجمع ادبیات مقاومت در جهان را باید در فلسطین مشاهد کرد. این ادبیات؛ ادبیات واقعی و متعالی است / ۴۲ کشور اسلامی و سران عرب یک درخواست ساده از شورای امنیت برای حمایت از مردم مظلوم غزه نکرده‌اند.

نشست نقد و بررسی ادبیات مقاومت فلسطین با حضور غلامرضا امامی عصر دیروز(۱۸ مردادماه) در ترنجستان سروش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست غلامرضا امامی به بررسی و خوانش اشعار محمود درویش و آثار داستانی غسان کنفانی پرداخت.

امامی با بیان اینکه ادبیات مقاومت یک داستان دراز است؛ گفت: غسان کنفانی و محمود درویش در نشر و شعر دو قله در این حوزه به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: در اندیشه محمود درویش دو روایت همیشگی وجود دارد یکی عشق و دیگری فلسطین که این دو در هم معنی می‌شوند. او به فلسطین عشق می‌ورزید، مردی که ازدواج نکرد و قلبش در شصت و اندی سالگی در بیمارستانی در آمریکا خاموش شد. اما برخلاف او غسان کنفانی زود بزرگ شد و زود ازدواج کرد آن هم با خانمی دانمارکی به نام آنا که هنوز هم زنده است.

امامی گفت: این روز‌ها سوالی که همیشه از خودم می‌پرسم این است که آیا اسرائیل خواهد ماند، اما ندای درونی به من می‌گوید اسرائیل خواهد رفت این را نه من بلکه تمام آزادگان جهان می‌گویند.

وی با بابیان اینکه آزادی و دغدغه آزادی شاخص و مولفه‌ای اصلی این نوع ادبیات مقاومت است؛ عنوان کرد: تجمع ادبیات مقاومت در جهان را باید در فلسطین مشاهد کرد که این نوع ادبیات، ادبیاتی واقعی و متعالی است.

وی درباره مشخصه‌های ادبیات مقاومت گفت: آگاهی بخشی، هوشیاری، بیداری مشخه اول ادبیات مقاومت است که در مشخصه دوم آن یعنی اعتقاد به پیروزی معنی می‌شود.

وی اشاره کرد: مشخصه سوم ادبیات مقاومت صریح و روشن بودن در برابر دشمن است که باعثمی‌شود نوعی دلیری و شجاعت در آن هویدا شود. مرگ و زندگی در آن به بازی گرفته شود و در این جهت است که به چهارمین مشخصه یعنی طنز و بازی با زندگی و جدی نگرفتن دشمن می‌رسد.

امامی در ادامه به اوضاع و شرایط فلسطین پرداخت و گفت: جنگ فلسطین و اسرائیل؛ جنگ داد با بی‌داد است. جنگ عشق و نفرت است و هیچ ربطی به مذهب ندارد.

وی گفت: متأسفانه ۴۲ کشور اسلامی و سران عرب یک درخواست ساده از شورای امنیت برای حمایت از مردم مظلوم غزه نکرده‌اند.

امامی همچنین در این نشست به ۴ دوره ادبیات مقاومت اشاره کرد و بیان داشت: دوره اول از اوایل قرن بیستم تا ۱۹۴۸ را دربرمی‌گیرد که در این دوره مقاومت در برابر استبداد عثمانی معنی پیداد می‌کند. اما در ‌‌نهایت از سال ۱۹۴۸ تا سال ۱۹۶۷در پی شکست اعراب از اسرائیل قرارداد ننگینی با کشورهای عربی بسته می‌شود که کتاب غسان کنفانی با عنوان «ادبیات مقاومت در فلسطین اشغالی؛ اثر فاخر این سال‌ها است.

امامی ادامه داد: سومین دوره از سال ۱۹۶۷ تا سال ۱۹۷۷ و چهارمین دوره نیز که در آن به سر می‌بریم به انتفاضه و از سنگ‌هایی که بچه‌های فلسطین بر اسرائیل می‌اندازند؛ آغاز می‌شود.

در پایان امامی گفت: در فلسطین و مقاومت فلسطین؛ مرگ به بازی گرفته شده و باعثشده است که فلسطین از یک اسم به یک رسم تبدیل شود و رسم آن مقاومت در راه آزادی است که ریشه در جان‌ها دارد و به زبان مردم سخن می‌گوید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز