خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

نشر پر از مسئله است

کد خبر : ۱۹۳۷۲۷

اگر نگوییم فضای نشر و کتابخوانی امروز دچار بحران است می‌توانیم بگوییم که کتاب‌خوانی و فضای نشر امروز بسیار پرمساله است و حل مسائل در گرو مشارکت همه است.

نشست صمیمانه معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز خبرنگار شب گذشته(۱۸ مرداد) با حضور نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدعباس صالحی با اشاره به اهمیت حوزه نشر گفت: حوزه نشر ترکیبی از مجموعه‌های مختلفی است که باید تمامی اضلاع آن با هم رشد کند.

وی افزود: همانطور که ناشر حرفه‌ای دارای هویت است خبرنگار حرفه‌ای ادبیات نیز به عنوان یکی از اضلاع صنعت نشر دارای هویت است لذا صنعت نشر کشور همانگونه که ناشر حرفه‌ای و خبرنگار حرفه‌ای نیز نیازنمد است.

صالحی ابهام‌زدایی از اطلاعات ناصحیح و تصحیح اطلاعات را از وظایف خبرنگاران دانست و افزود: اطلاع‌رسانی کتاب‌های ارزشمند‌ در برابر کتاب‌نماهایی که وجود دارد وظیفه‌ای که خبرنگاران باید به آن توجه کنند زیرا امروز کتاب خوب در انبوه کتاب‌های غیرخوب گم شده است.

وی ادامه داد: خبرنگار حوزه کتاب باید تلاش کنند که مصرف کتاب و تقاضا برای کتاب در جامعه بالا رود زیرا کتاب یک ایده منسجم برای رشد فرهنگ و تمدن‌سازی است.

وی فعال کردن اقتصاد نشر را با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای بسیار مهم دانست و ادامه داد: گردش مالی در بخش نشر بسیار اندک است به صورتی که سرمایه‌گذاری در حوزه نشر در سال گذشته ۱۶۰ میلیون دلار بوده است. هر چند سود این سرمایه‌گذاری بعد از چند سال به نشر بازمی‌گردد و این امر نشان می‌دهد که بازار نشر از نظر اقتصادی ضعیف است.

وی نقد سیاست‌ها و راهکارها و راهبردهای حوزه نشر را از جمله اختیارات خبرنگاران دانست و افزودک خبرنگاران باید با نقادی به سمت یک آینده پژوهی در عرصه نشر حرکت کنند و می‌توانند سیاست‌گذاران عرصه نشر را درگیر مسائل جدی نشر کنند.

وی ارتقای سطح اطلاعاتی، افزایش مهارت و قدرت تحلیل را بسیار مهم دانست و افزود: خبرنگاران می‌توانند توسعه اجتماعی را سرعت دهند و هر چقدر توانمندی‌های آنها افزایش پیدا کند به توسعه اجتماعی سرعت بیشتری داده شده است.

وی ادامه داد: توسعه کتاب و توسعه کتاب خوانی قطعا با کمک خبرنگاران صورت می‌گیرد و بدون حضور خبرنگاران سایر بخش ‌های نشر موفق نیستند. هر چند تحرک در نشر ماموریت و یک کار تیمی است که باید توسط تمامی اضلاع آن انجام شود.

صالحی با اشاره به اینکه توسعه اجتماعی در کشور بر مبنای رشد کتاب انجام می‌شود؛ گفت: اگر نگوییم فضای نشر و کتابخوانی امروز دچار بحران است می‌توانیم بگوییم که کتاب‌خوانی و فضای نشر امروز بسیار پرمساله است و حل مسائل در گروی مشارکت همه است.

وی بر لزوم توجه به متن صنعت نشر تاکید کرد و افزود: مساله‌های روزمره، حاشیه‌ها بسیار مهم هستند و ما را از متن اصلی دور می‌کند. به همین دلیل من در ده ماه گذشته تلاش کردم تا از حاشیه‌ها دوری کنم.

صالحی افزود: در ماه‌های گذشته من و سایر مدیرانم به هیچ خبرنگاری نگفتیم که چرا فلان مطلب را منتشر کرده است و یا نگفته‌ایم که مطلبی را منتشر کند زیرا معقتدیم این گونه تذکر دادن ها باعثایجاد ترمز می‌شود.

وی وجود رسانه بد را بهتر از بدون رسانه بودن دانست و افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که برای مدیران تفاوتی بین رسانه‌ای که از آنها انتقاد می‌کند یا رسانه‌ای که از آنها تعریف می‌کند وجود نداشته باشد و در رفتار آنها در برابر رسانه‌ها تاثیر نگذارد.

وی ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که بعد از چهار سال در مساله نشر اتفاقی بیفتد که نشان دهد صنعت نشر رشد کرده است زیرا صنعت نشر امروز وضعیت خوبی ندارد و من نگران وضعیت نشر هستم.

میرزایی(مدیرعامل خانه کتاب) طی سخنانی گفت: در نقشه تحول فرهنگی نقش کتاب کتمان ناپذیر است لذا توسعه کتاب در درون نقشه فرهنگی بسیار مهم است.

وی افزود: بدون کارکرد درست خبرنگاران و توجه آنها به عرصه کتاب تحول واقعی در عرصه کتاب امکان‌پذیر نیست و این خبرنگاران کتاب هستند که آسیب‌ها را می‌بینند و راهکارهای برون از مشکلات را بیان می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز