خبرگزاری کار ایران

اصغر نوری:

هنوز خیلی از مدارس کتابخانه ندارند و این یعنی فاجعه

کد خبر : ۱۹۷۰۸۴

خط قرمزها کمتر شده و روند گرفتن مجوز سرعت گرفته. دیگر آثار مثل قدیم ماه‌ها یا حتی سال‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد منتظر مجوز نمی‌مانند و زودتر جواب می‌گیرند. ارتباط بین ناشر و وزارت فرهنگ و ارشاد راحت‌تر شده اما هنوز مشکل کتاب حل نشده است.

به اعتقاد اصغر نوری نبود فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌ها و مدارس؛ بزرگترین مانع تربیت نسل کتابخوان در کشور است.

این مترجم در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در رابطه با بازار نشر و کتاب گفت: موضوع اقتصاد نشر برمی‌گردد به گرانی کاغذ. کاغذ که گران باشد کتاب گران درمی‌آید، فروش کتاب هم پایین می‌آید و رفته رفته تیراژ از ۵ هزار جلد به هزار جلد تقلیل می‌یابد حتی من شاهد چاپ کتاب‌هایی با ۴۰۰ تیراژ هستم.

نوری با بیان این موضوع که وضعیت معیشتی نویسنده و مترجم بدتر شده؛ بیان کرد: قبلاً با درآمد مترجمی زندگی سخت بود که امروز سخت‌تر شده. دیگر زندگی با حق‌التحریر امکان پذیر نیست. هرچقدر تیراژ کتاب پایین می‌آید درآمد نویسنده یا مترجم نیز کمتر می‌شود. ناشر هم ریسک نمی‌کند و در این بازار خراب کتاب را با تیراژ بالا منتشر نمی‌کند که این خود ضرری برای مؤلف است.

او ادامه داد: در حال حاضر خط قرمزها کمتر شده و عملاً می‌بینیم روند گرفتن مجوز سرعت گرفته. دیگر آثار مثل قدیم ماه‌ها یا حتی سال‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد منتظر مجوز نمی‌مانند و زودتر جواب می‌گیرند. ارتباط بین ناشر و وزارت فرهنگ و ارشاد راحت‌تر شده اما هنوز مشکل کتاب حل نشده است.

نوری با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی در جامعه از بین رفته؛ گفت: قشر جوان ما با توجه به انواع بازی‌های کامپیتوری و وجود شبکه‌های ماهواره‌ای دیگر سراغ کتاب نمی‌رود. در واقع فرهنگ ما ضعیف شده. در کشورهای اروپایی که تکنولوژی خیلی بیشتر از اینجا نمود دارد؛ می‌بینیم هنوز تیراژ کتاب بالاست و مردم برای خریدن کتابی از نویسنده مورد علاقه‌شان ساعت‌ها پشت کتابفروشی‌ها صف می‌کشند.

نوری اظهار داشت: مردم در کشورهای اروپایی کتاب می‌خوانند. فرهنگ کتابخوانی هست. خانه‌ها خالی از کتابخانه نیست و این فرهنگ به یک عادت تبدیل شده که هرکس با همه گرفتاری‌ها حداقل قبل از خواب کتابی به دست گرفته و چند صفحه‌ای از آن را بخواند. متأسفانه در ایران این فرهنگ وجود ندارد. نمی‌شود گفت هجوم فرهنگ غرب ما را از کتابخوانی دور کرده، این فرهنگ در گذشته کم بود امروز کمتر شده.

او باتوجه به این موضوع که فرهنگ کتابخوانی باید از کودکی در خانواده و بعد در مدرسه صورت بگیرد؛ گفت: باید فرهنگ کتابخوانی آموزش داده شود. تلوزیون کمترین برنامه را در رابطه با کتاب دارد. در اکثر خانواده‌ها کودکان آموزشی در رابطه با کتاب نمی‌بینند و در مدرسه نیز کمترین توجه به این موضوع می‌شود.

وی ادامه داد: خیلی چیزها را باید از خانوده‌ها که بسیار مهم و تأثیرگذارند؛ شروع کنیم. پدر و مادرها حتی اگر خودشان کتابخوان نیستند این نیاز را حس کنند که باید فرزندانی کتابخوان تربیت کنند. به بچه کتاب هدیه کنند. در مدرسه این فرهنگ را تقویت کنیم چراکه بهترین جایی است که قابل برنامه‌ریزی است. در کتاب‌های درسی باید راه کاری اندیشیده شود که کودکان کتابخوان شوند. کودکان باید بیاموزند که کتاب فقط برای درس خواندن نیست، می‌توانند قصه و رمان بخوانند و از آن لذت ببرند. خیلی از مدرسه‌ها کتابخانه ندارند و این یعنی فاجعه. کتابخانه را در مدارس فعال کنند و در اختیار دانش آموزان قرار دهند چراکه حتی اگر روی یک دانش آموز تأثیر بگذارد همان یک نفر می‌تواند موجب پیشرفت فرهنگ کتابخوانی در جامعه باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز