خبرگزاری کار ایران

فرشته نوبخت:

با «وایبر» و «فیس‌بوک» وقتی برای کتاب باقی‌نمانده

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۸۳۵

خط قرمزها همچنان وجود دارد که طبیعی است اما آنچه می‌بینم و می‌شنوم این است که سختگیری‌ها کمتر شده / دلمشغولی جوانان شده وایبر و فیس‌بوک و امثال اینها. آنقدر با این چیزها درگیر شده‌اند که دیگر وقت مطالعه ندارند.

فرشته نوبخت ضمن معرفی رمان جدیدش گفت: «از همان راهی که آمدی برگرد» نام رمانی است که نشر چشمه آن را منتشر کرده است.

نوبخت به خبرنگار ایلنا گفت: این کتاب داستان زندگی دختری به اسم شیواست که دوران کودکی‌اش را در پرورشگاه گذرانده. او حالا بزرگ شده و وارد اجتماع شده و می‌خواهد خودش را در آن جابیندازد و یک مسیر درست برای زندگی انتخاب کند. در این میان آدم‌هایی سر راهش قرار می‌گیرند که زندگیش را تغییر می‌دهند.

نوبخت ادامه داد: این رمان چهار راوی دارد که دو نفر از آنها زن و دو نفر دیگر مرد هستند. نگاهم در این اثر یک نگاه کاملاً اجتماعی است.

او رمان دیگری هم در دست نگارش دارد. نوبخت گفت: «خواب آفتاب» عنوان رمانی هست که در دست دارم و کار نگارشش هنوز به پایان نرسیده. رمان داستان زنی را روایت می‌کند که در مواجهه با مرگ دختر و همسرش دچار اختلالات روحی می‌شود. خانمی که در جایگاه اجتماعی خاصی قرار دارد؛ در وادی این داستان دستخوش تغییراتی می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت نشر و صدور مجوزها نیز گفت: فکر می‌کنم درحال حاضر اوضاع خیلی بهتر شده. کار قبلی‌ام که الان منتشر شده؛ «از همان راهی که آمدی برگرد»؛ در دولت قبلی نتوانست مجوز بگیرد.

او ادامه داد: البته همچنان خط قرمزها وجود دارد که این به نظرم امری طبیعی است. اما آنچه می‌بینم و از دوستانم می‌شنوم این است که سختگیری‌ها نسبت به دوره قبل خیلی کمتر شده.

این نویسنده با ابراز نگرانی از اینکه فضاهای مجازی دارند به گونه‌ای جای فرهنگ کتاب‌خوانی را پر می‌کنند؛ گفت: فکر می‌کنم گرانی کتاب آن تأثیری را که اینترنت و فضاهای مجازی روی فرهنگ کتاب‌خوانی دارند؛ ندارد. درست است که گرانی کتاب مسئله مهمی است اما همه چیز گران شده و نسبت به هزینه‌های دیگر، گرانی کتاب را عامل نخواندن آن نمی‌بینم.

وی گفت: متأسفانه دلمشغولی جوانان شده وایبر و فیس‌بوک و امثال اینها. آنقدر با این چیزها درگیر شده‌اند که دیگر وقت مطالعه ندارند.

نوبخت ضمن بیان اینکه مسوولان باید برای این بحران فکری کنند؛ گفت: باید آسیب‌شناسان و جامعه‌شناسان وارد عمل شوند و فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. باید پدرها و مادرها آگاه شوند. تلوزیون و رسانه‌ها نیز در این فرهنگ‌سازی بسیار مؤثر هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز