خبرگزاری کار ایران

وعده رییس جهاد کشاورزی استان تهران:

سیستم آبیاری زمین‌های کشاورزی قاسم آباد تهرانچی تغییر می‌کند

کد خبر : ۲۲۷۶۳۱

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با کشاورزان روستای قاسم آباد تهرانچی شهرستان ری دیدار کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بر حل مشکل آب مورد نیاز اراضی کشاورزی روستای قاسم آباد تهرانچی شهرستان ری تاکید کرد و بر اعطای تسهیلات بلا عوض به کشاورزان در صورت تغییر نحوه آبیاری این زمین‌ها خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در شهرستان ری، موسوی که به همراه سیدصالح یاسینی، امام جمعه خاورشهر، عباسعلی سعیدیان، معاون برنامه ریزی و اداری مالی فرمانداری ویژه شهرستان ری، سید اصغر تقوی، بخشدار خاوران و نمایندگان سازمان آب منطقه‌ای استان تهران در بین اهالی و نمایندگان کشاورزان روستا حضور یافته بود با اشاره به کمک‌های دولت به بخش کشاورزی افزود: در صورت تغییر نحوه آبیاری اراضی کشاورزی از سنتی به سیستم قطره‌ای یا تحت فشار، حدود ۸۵ درصد از هزینه تغییر این سیستم آبیاری به صورت بلاعوض به کشاورزان اعطا می‌شود.

وی اظهار داشت: از سال ۱۳۴۰ تا کنون اتفاقات متعددی در حوزه آب بخش کشاورزی افتاده است و با افزایش جمعیت دو میلیونی آن زمان تا جمعیت ۱۳ میلیونی فعلی استان تهران، تامین آب شرب شهروندان بر تامین آب کشاورزی در دستور کار مسولان قرار گرفت و علیرغم احداثسدهای متعدد، آب جایگزین بخش کشاورزی تا به امروز میسر نشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، وزارت نیرو را متولی تامین آب کشاورزی دانست و گفت: بنابر ماده ۴ قانون توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو بایستی زیرساخت‌های لازم را برای این کار انجام می‌داد تا شاهد بلاکشت شدن حدود ۱۷۶ هزار هکتار زمین کشاورزی در سطح استان نباشیم.

موسوی استفاده از پساب تصفیه شده را از جمله راهکارهای تامین آب زمین‌های زراعی برشمرد و تصریح کرد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم تولیدات کشاورزی با فاضلاب آبیاری شوند و به طور قاطع با ابن شیوه برخورد می‌کنیم.

وی احیای قنات روستای قاسم آباد تهرانچی را از جمله راهکارهای تامین آب کشاورزان این روستا عنوان کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار از سوی استانداری تهران و فرماندای ویژه شهرستان ری، ظرف مدت چندماه، کار مطالعه، طراحی و اجرای سیستم آبیاری مدرن را در تمامی زمینهای این روستا پیاده می‌کنیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان تهران یکپارچه سازی زمین‌های روستا را خواستار شد و گفت: در صورت تهیه و ابلاغ کار کار‌شناسی و مطالعاتی سازمان آب منطقه‌ای و جذب اعتبارات لازم، سیستم آبیاری جدید اراضی کشاورزی روستای قاسم آباد تهرانچی تا پایان امسال به صورت قطره‌ای یا تحت فشار به بهره برداری می‌رسد.

عباسعلی سعیدیان، معاون برنامه ریزی و اداری مالی فرمانداری ویژه شهرستان ری، در این نشست صمیمی از آمادگی کامل این فرمانداری در تامین خواسته‌های بحق کشاورزان شهرستان خبر داد و گفت: کار مطالعات نحوه تامین آب اراضی کشاورزی روستای قاسم آباد تهرانچی توسط کار‌شناسان و مشاوران امور آب فرمانداری آغاز گردیده و بزودی نتیجه مطالعات در اختیار مسولین امور آب شهرستان قرار می‌گیرد.

وی افزود: پیگیری‌های لازم برای جذب اعتبارات استانی این طرح در دستور کار مسولین شهرستان قرار گرفته است.

در ابتدای این جلسه، عرب، دهیار و تعدادی از اعضای شورای اسلامی روستای قاسم آباد تهرانچی به بیان مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان منطقه پرداختند.

روستای قاسم آباد تهرانچی از روستاهای بخش خاوران از توابع شهرستان ری است که درحال حاضر ۴۸۰ هکتار از اراضی آن زیرکشت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز