خبرگزاری کار ایران

خیل دار تاکید کرد:

وضعیت مطالعه و کتابخوانی در کشور اصلا مطلوب نیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۵۸۴

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه کتاب زیر بنای حرکت فرهنگی هر جامعه است، گفت: وضعیت مطالعه و کتابخوانی در کشور اصلا مطلوب نیست.

به گزارش ایلنا، علی خیل دار در مراسم افتتاح نمایشگاه بزرگ کتاب قرچک که با حضور غلام حسین مظفری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران برگزار شد، گفت: توسعه و گسترش فضای مجازی، مشکلات اقتصادی و کم بودن وقت آزاد مردم باعثشده تا گرایش مردم به کتاب و مطالعه نسبت به سایر کشورهای پیشرفته کمتر شود ولی مهمترین بحثرا باید در محتوای کتاب ها جستجو کرد.

وی گفت: مشکل مهمی که امروز در حوزه نشر وجود دارد این است که کتاب سازی بیشتر از نویسندگی رواج یافته است و افراد به جای این که نسبت به نوشتن کتاب اهتمام داشته باشند، با استفاده از اینترنت و منابع در دسترس نسبت به تهیه کتب اقدام می کنند که البته همانطور که ممیزی در خصوص کتب مضر صورت می گیرد، در حوزه کتب غیر نافع نیز این ممیزی باید اعمال شود.

وی افزود: در سال ۹۲ تعداد کتب چاپ شده در کشور ۶۰ هزارعنوان بوده که نیمی از این کتب آموزشی و کمک آموزشی با شمارگان یک هزار تا سه هزار نسخه می باشد در صورتی که در کشورهای پیشرفته شمارگان کتاب تا ۴۰ هزار نسخه نیز می رسد که این نشان می دهد مولفین و نویسندگان اعتمادی به استقبال مردم از کتب آنها ندارند.

خیل دار گفت: امروز باید با برنامه ریزی مناسب از بحران حوزه کتاب که بر بخش فرهنگ تحمیل شده گذر کنیم زیرا کتاب زیر بنای حرکت فرهنگی هر جامعه است.

وی گفت: وضعیت مطالعه و کتابخوانی در کشور اصلا مطلوب نیست و کتاب در حال خارج شدن از سبد کالای مصرف خانواده های ایرانی است.

معاون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به برنامه های فرهنگی استان تهران گفت: با بررسی میزان سرانه فرهنگی استان تهران در مقایسه با سایر مناطق کشور به این نتیجه می رسیم که استان تهران یکی از محروم ترین استان های کشور در حوزه فرهنگ می باشد.

وی افزود: خوشبخانه برنامه های دولت تدبیر و امید در تمرکز زدایی فرهنگی کشور آغار شده و باعثگردیده تا بسیاری از برنامه های فرهنگی به استان ها و شهرستان ها واگذار شود که برگزاری نمایشگاه های تخصصی قرآن و کتاب نمونه ای از این برنامه های است که نسبت به دوره های قبلی فعال تر و وسیع تر انجام شده است.

خیل دار اظهار داشت: برای برگزاری نمایشگاه استان تهران، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود که می شد این نمایشگاه را به صورت متمرکز در شهر تهران برگزار نمود و از حمایت ارگان هایی نظیر شهرداری نیز برخوردار شد ولی با برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شد که این نمایشگاه چهار شهرستان دماوند، شهریار رباط کریم و قرچم برگزار شود که همه افراد از تازه های نشر برخوردار شوند.

وی با اشاره به برگزاری آئین تجلیل از مفاخر شهرستان های استان تهران گفت: حمایت از مولفین و نویسندگان در راستای تقویت نویسندگان شهرستانی در اولویت کار اداره کل فهرنگ و ارشاد اسلامی استان تهران قرار دارد و برای این مهم ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار به هر شهرستان اختصاص یافته است.

گفتنی است، در پایان این مراسم توسط معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران ۲۰ میلیون ریال، فرماندار ۱۰ میلیون ریال، امام جمعه ۲۰ میلیون ریال و اعضای شورای اسلامی شهر مبلغ ۱۱۰ میلیون ریال کمک هزینه خرید کتاب و اهدا به کتابخوانه های شهرستان قرچک صورت گرفت.

لازم به ذکر است، نمایشگاه بزرگ کتاب شهرستان قرچک با حضور غلام حسین مظفری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران، علی صادقی فرماندار، حجت الاسلام و المسلمین اسماعیلی امام جمعه، علی خیل دار معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، جعفر کاظمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای شهر و دیگر مسوولین افتتاح شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز