خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی انتظامی فرماندار خبر داد:

اراضی ناسالم کشاورزی شهرستان ری تا چند روز آینده معدوم می شوند

asdasd
کد خبر : ۳۹۲۹۴۰

در پی انتشار خبر آبیاری 500 هکتار از اراضی شهرستان ری با فاضلاب در سایت شورای اسلامی شهر تهران معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری ویژه شهرستان ری طی نامه ای به رئیس شورای اسلامی شهر تهران خواستار اصلاح مصاحبه صورت گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی انتشار خبر آبیاری 500 هکتار از اراضی تحت کشت سبزیجات در شهرستان ری با آبهای نامتعارف در  یک بخش خبری به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران و بازتاب منفی آن در سطح شهرستان، معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری ویژه شهرستان ری به منظور تنویر افکار عمومی طی نامه ای به رییس شورای اسلامی شهرهای تهران، ری و تجریش خواستار اصلاح مصاحبه های صورت گرفته از آن شورا شد.

«هادی تمهیدی خطاب به  مهدی چمران اظهار داشت: شهرستان ری دارای 29000 هکتار اراضی زیر کشت می باشد که انواع محصولات شامل گندم، جو ، ذرت، صیفی، سبزی و ... در آن کشت می شود.

وی افزود: تا سال 1392 بالغ بر 900 هکتار از این اراضی که برای کشت صیفی، سبزی و برنج مورد استفاده قرار می گرفت با آبهای نامتعارف آبیاری می گردید.

معاون فرماندار ویژه شهرستان ری اضافه کرد: با آغاز کار دولت تدبیر و امید و بر اساس سیاست های اصولی دولت در حوزه بهداشت و سلامت و محیط زیست با اتخاذ تدابیر لازم و پیگیری های مجدانه و اختصاص اعتبارات لازم طرح ممنوعیت استفاده از فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی در دستور کار فرمانداری ویژه شهرستان ری قرار گرفت.

وی با تصریح به اینکه بمنظور اصلاح نهرهای انتقال فاضلاب، اعتباری بالغ بر 5 و نیم میلیارد تومان برای تجهیز 30 حلقه چاه در سطح شهرستان ، اختصاص یافت و مورد بهره برداری قرار گرفت، افزود: با همکاری سایر نهادهای ذیربط از جمله دستگاه قضایی ، شبکه بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی و امور آب ، زیرساختهای لازم برای تامین آب کشاورزی سالم و جلوگیری از هدایت فاضلاب به مزارع فراهم گردید.

تمهیدی تصریح کرد: با شروع اقدامات ویژه فرمانداری برای برخورد با معضل انتقال فاضلاب به مزارع، در مرحله اول سطح زیرکشت محصولات مشروب از فاضلاب با برخوردهای صورت گرفته از 900 هکتار به 500 هکتار کاهش یافت و در مرحله دوم برخورد با این معضل بهداشتی و زیست محیطی تا اواسط سال 94 نیز اراضی زیر کشت سبزی و برنج از 500 هکتار به یکصد هکتار تقلیل یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل پراکندگی زیاد و وسعت سطح زیر کشت اراضی شهرستان، امکان ممیزی محصولات سالم از ناسالم را دشوار می کرد، افزود: کارشناسان بهداشتی با تهیه نقشه های هوایی و اعلام مختصات اراضی مورد نظر با GPS  و اخذ احکام مورد نیاز قضایی، در مرحله سوم با همکاری بخشداری های تابعه بیش از 90 هکتار از این قبیل اراضی را تا پایان سال 94 شناسایی و محصولات آن را معدوم کردند.

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری ویژه شهرستان ری گفت: ابتدای سال 95 نیز با هماهنگی های صورت گرفته حدود 4 هکتار دیگر از سطح زیر کشت، از وجود محصولات ناسالم پاکسازی شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر محصولات موجود در حدود 6 هکتار از مجموع 900 هکتار سطح زیر کشت با اخذ دستور مقام محترم قضایی در آستانه معدوم سازی است که نهایتا تا اوایل هفته آتی معدوم خواهد شد.

تمهیدی تاکید کرد: هم اکنون کشت برنج در مزارع این شهرستان به کلی جمع آوری شده و به دلیل مصرف بالای آب در این گونه محصول، اقدامات لازم برای معرفی کشت جایگزین در دست انجام است.

وی افزود: همچنین از سطح زیرکشت سبزیجات و صیفی جات با اقدامات اساسی صورت گرفته به کمتر از 6 هکتار تقلیل یافته که بر اساس دستور قضایی و هماهنگی با سایر ادارات و نهادها، طی روزهای آتی نسبت به معدوم سازی آن اقدام خواهد شد و هم اکنون امکان هرگونه بهره برداری و برداشت محصول از این اراضی سلب شده است.

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری ویژه شهرستان ری در پایان گفت: تدابیر لازم برای تامین آب کشاورزی سالم از سوی دستگاه های ذیربط اتخاذ گردید و کشاورزان عزیزی که دارای حق آبه قدیمی رودخانه هستند می توانند با مراجعه به اداراه امور آب نسبت به دریافت سهم حق آبه خود اقدام نمایند.

انتهای پیام/
روح الله حسین زاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز