خبرگزاری کار ایران

مشاور اقتصادی صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی:

اتخاذ رویکرد «تسهیل‌گری» به جای پرداخت تسهیلات به مشاغل روستایی/ تلاش جهت توانمندسازی تعاونی‌های روستایی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۸۸۵

نهادهای مختلفی وظیفه خدمات رسانی به روستائیان و کشاورزان را در برنامه‌های کاری خود دارند که هر کدام سعی می‌کنند با توجه ابزارهای در اختیار، نتیجه مناسبی در امر خدمات‌دهی داشته باشند. صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز یکی از این نهادها است که تمرکز خود را در سال‌های اخیر بر امر تسهیل‌گری مشاغل روستایی و کشاورزی گذاشته است.

به گزارش ایلنا، ولی‌الله آقایارزاده، مشاور ویژه اقتصادی صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: این صندوق سال 1386 تاسیس شد اما از یک سال گذشته، رویکردهای تازه‌ای در جهت حمایت از روستائیان و فعالان بخش کشاورزی در پبش گرفته است.

وی توضیح داد: این صندوق با توجه تفاهم‌نامه‌هایی که با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور داشته و همچنین تفاهم‌نامه‌ای که با قرارگاه جهادی شهید شوشتری امضا شده است، به حمایت از روستائیان و عشایر ورود کرده است.

آقایارزاده گفت: با توجه به تفکری که در مجموعه مدیریت این صندوق وجود دارد، باید برای حمایت از کشاورزان و روستائیان از خود روستا شروع کرد؛ همیشه مدیران ما از شهر به روستا رفته‌اند و با توجه به این رویکرد، عملا موفقیت کمتری حاصل شده است و رشد فزاینده‌ای که با مشارکت جدی بخش خصوصی اتفاق افتاده باشد را شاهد نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی، امر تسهیل‌گری برای مشاعل روستایی را انجام می‌دهد و الزاما تسهیلات دهنده نیست؛ با توجه به اینکه شاید در برخی روستاها شرایط پرداخت وام وجود نداشته باشند و اصلا نیازی به وام نداشته باشند، چرا باید وام به یک کشاورز و بهره‌بردار بدهیم که بعدا شرایط بازپرداخت آن را نداشته باشد و او را بدهکار کنیم و مشکلات دیگری برای او ایجاد شود؟!

آقایارزاده افزود: به همین دلیل رویکرد ما پرداخت تسهیلات نیست، بلکه رویکرد حمایتی داریم. در این زمینه صندوق به‌صورت «ادغام محور» عمل نموده و اعلام کرده که در هر روستا که عده‌ای جمع شوند و تشکیل یک تعاونی بدهند، با توجه به نوع فعالیتی که تعاونی انجام می‌دهد، صندوق برای آنها تسهیل‌گری می‌کند؛ مثلا اگر محصولی تولید می‌کنند و ظرفیت‌های بسته‌بندی و فروش پائینی دارند، صندوق در جهت حرکت به سمت بسته‌بندی و برندسازی از آنها حمایت می‌کند و از قابلیت‌های خودش برای تسهیلگری در این زمینه‌ها برای کمک به این گروه استفاده می‌کند که در این زمینه نمونه‌های اجرایی موفقی نیز وجود دارد.

وی در ادامه گفت: از جمله برنامه‌های آینده، هدفمندکردن مشاغل روستایی و صدور کارت عضویت صندوق مشترک استان‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است که طیف گستره‌ای از مشاغل روستایی را با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور هدفمند می‌شوند.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز