خبرگزاری کار ایران

1402؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۸۵۳

سال 1402 برای بیمه معلم سال ثبات و رشد بود، سال اصلاح پرتفوی و البته گام‌های ابتدایی در مسیر یک راه تازه. آینده اصلاحات شرکت را نباید تنها از زاویه اعداد فروش و درآمد رصد کرد بلکه مهم این است که سال 1403 می‌تواند برای این بیمه‌گر، سال جهش متفاوت با سال‌های قبل باشد.

به گزارش ایلنا، کارنامه این شرکت در سالی که گذشت با ثبت فروش 75 هزار و 213 میلیارد و 289 میلیون ریالی بسته شد که نسبت به سال 1402 رشدی 39 درصدی را ثبت کرده است. در مقابل، این بیمه‌گر در سال 1402 با رشد 57 درصدی در پرداخت خسارت‌ها و ایفای تعهدات مواجه شده و بالغ بر 47 هزار و 229 میلیارد و 989 میلیون ریال را ثبت کرده و به این ترتیب نسبت خسارت 63 درصدی را به ثبت رسانده است.

برآورد‌ها نشان می‌دهد که بیمه معلم در بین 16 شرکت بیمه‌ای که همه ماهه گزارش عملکرد خود را منتشر می‌کنند در جایگاه نهم با سهم 4 درصدی از کل فروش قرار داشته و انتظار می‌رود که در سال 1403 علاوه بر افزایش میزان فروش، کیفیت حاشیه سود از محل عملیات بیمه‌گری را با ادامه مسیر اصلاح پرتفو بهبود ببخشد.

سالی که گذشت بیمه معلم تصمیم گرفت تا با بیمه‌گزاران بزرگی که حق بیمه را به موقع پرداخت نمی‌کنند، قطع همکاری کند و این تصمیم به طور خاص در رشته بیمه درمان می‌توانست باعث افت محسوس تولید حق بیمه شود، اما تصمیم هیأت مدیره این بود که به جای فروش بیشتر و عایدی کمتر، چتر خدمات خود به مشتریان وفادار را گسترده‌تر کند و بیمه‌گزاران جدید را به اعضای باشگاه مشتریان خود اضافه کند.

نتیجه این تغییر البته باعث شد تا خارج شدن بیمه‌گزاران به اصطلاح بدحساب در رشته درمان، باعث ایجاد شوک نشود؛ چه اینکه بر اساس آمار سهم بیمه درمان از کل پرتفوی بیمه معلم از 25 درصد در سال 1401 به 41 درصد رسید و این مسأله نشان داد که اعتماد مشتریان بزرگ به بیمه معلم بهتر از گذشته شده است.

نگاهی به ترکیب پرتفوی بیمه معلم نشان می‌دهد که از کل فروش سال گذشته، علاوه بر سهم 41 درصدی درمان، 26 درصد سهم بیمه شخص ثالث و حوادث سرنشین، 11 درصد سهم بیمه زندگی، 5 درصد سهم بیمه زندگی بوده و سهم بیمه بدنه خودرو و مسئولیت هرکدام 4 درصد، بیمه آتش‌سوزی و مهندسی هر کدام 3 درصد و بیمه هواپیما 2 درصد برآورد شده است.  

1402؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

1402؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

1402؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

روند سودسازی بیمه معلم در 1403

پیش از این در گزارش­هایی به تغییر مسیر بیمه معلم به سمت سودسازی پایدار و البته ثبت بالاترین نسبت توانگری مالی در 11 سال گذشته، اصلاح پرتفوی با خارج کردن قراردادهای پرریسک و هزینه‌زا و اصلاحات جدی برای در اختیارگرفتن سهم بیشتر از بازار بیمه در سال‌های آینده پرداخته شد. کالبدشکافی ساختار سودسازی بیمه معلم و روند تولید حق بیمه بیانگر این واقعیت است که این شرکت بیمه‌گر در تلاش برای کسب رضایت بیمه‌گذاران و سهامداران گام برداشته و انتظار می‌رود در سال‌های پیش رو به سمت استحکام ساختار مالی و سودسازی حرکت کند. کما اینکه افزایش 7.5 برابری سود در 9 ماهه نخست سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته در شرایطی رخ داد که تیم هدایت کننده شرکت از تمدید برخی قراردادهای پرریسک در رشته‌های با ضریب خسارت بالا دست کشید و البته قراردادهای دیگری را جایگزین یا تمدید کرد.

اکنون اما این شرکت برای استمرار روند مثبت خود نیاز به اصلاحات بیشتر دارد و اعتماد سهامداران به هیأت مدیره و عزم آنها به افزایش سرمایه می‌تواند مسیر را هموارتر سازد. تقویت پایه‌های مالی شرکت باعث خواهد شد تا هیأت مدیره بیمه معلم بتواند در ادامه روند اصلاحات خود گام‌های جدی‌تر بردارد و به روند سودسازی استحکام ببخشد.

حضور مدیرعامل و معاونان صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یکی از سهامداران عمده و دیدار با مدیران این شرکت یک نشانه آشکار از حمایت از برنامه‌های بیمه معلم به شمار می‌رود و چه اینکه در این دیدار قرار شد تا تمام زیرمجموعه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان به سمتی حرکت کنند که خدمات مورد نیاز بیمه‌ای خود را از بیمه معلم دریافت کنند.

مفید امینی در مقام سکاندار بیمه معلم به درستی تأکید دارد که رشد این شرکت در گروی تقویت آموزش و توسعه شایستگی‌های سرمایه انسانی است، افزون بر اینکه او باور دارد: پاسخگویی سریع و به‌موقع باعث رشد و ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان و جلب توجه بیمه‌گذاران خواهد شد. البته همچنان این بیمه‌گر باید در جهت افزایش سهم شبکه فروش و نمایندگان تأکید کند و به گفته مدیرعامل بیمه معلم، نمایندگان خط مقدم جبهه فروش به حساب می‌آیند. گذشته از اینکه سیاست وصول مطالبات هم روند قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده و انتظار می‌رود که این بیمه‌گر در میان‌مدت بتواند از چالش‌های گذشته فاصله بگیرد و در مسیر توسعه و بالندگی بیشتر حرکت کند. حرکت در این مسیر البته با اصلاحات تدریجی به دست خواهد آمد.  

شرکت بیمه معلم در اواخر سال گذشته براساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال بورس، موفق به وصول مطالبات سنواتی از یکی از بیمه گذاران خود با مبلغ حدود 430 میلیارد تومان شده است و این یکی از آثار مثبت اصلاحات به ­شمار می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز